Jump to content

Hjelp, FNM atm100e diesel vil ikke starte.....


Joda27

Recommended Posts

Hei...

Har overhalt min Bosch dieselpumpe etter at den begynte å lekke.... Problemet er bare at etter att den ble satt inn igjen, vil ikke motoren starte....

 

Jeg har en FNM atm100e.... Kun gått 90timer..

 

Pumpe ble reparert på Vestfold Elektro-diesel og testkjørt der.... og funnet i orden....

 

Jeg har sjekket at det kommer diesel fram til dysene....

 

Noen tips og råd...???

 

kjipt å ikke kunne bruke båten i juli... :headbang:

Link to post

Dette høres ut som om pumpa står feil ja. Her må der ekspertise til, enten i form av verkstedmanual eller en som kjenner motoren. Pumpa MÅ settes i 100% korrekt posisjon ellers vil motoren 1)Ikke starte, 2)Ryke, 3) Overopphetes+++ Det er ikke vanskelig, du må bare vite hvor den skal stå og hvordan du måler deg fram til riktig posisjon (dette varierer fra motortype til motortype så du trenger verkstedsmanualen eller i alle fall en side eller to av den).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Poenget er at hvis innsprøytningspumpen ikke er satt på plass nøyaktig der den skal være så vil du kunne få disse symptomene du nevner. Dieselen skal sprøytes inn i riktig sylinder i nøyaktig riktig tidspunkt og alle avvik fra "riktig tidspunkt" medfører alskens trøbbel fra røyk til at motoren ikke vil gå. Har pumpa vært løsnet/tatt av motoren må der gjennomføres justeringsprosedyre laget for denne motoren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Tror nok det er alt for høy tenning på motoren...siden den går hardt og ryker. Men dette bør være justert riktig og kan ikke justeres på gehør. Selv om motoren går tilfredstillende så kan motor ta skade over tid.

 

Det later til at pumpa skal justeres med rotasjon. Kjenner ikke helt motoren men om pumpa sitter ved front i motor og roterer samme vei som øvrige reimhjul (medurs sett forfra) så skal pumpa justeres medurs for å få et senere innsprøytningstidspunkt og dermed mykere gange.

 

Pumpa skal normalt justeres etter måleur (adapter inn i skrue mellom utgang av dyserør) eller dynamisk justering med sensor på dyserør syl.1 samt stroboskop mot tenningsmerke.

 

Lykke til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...