Joda27 Startet 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2007 Hei... Har overhalt min Bosch dieselpumpe etter at den begynte å lekke.... Problemet er bare at etter att den ble satt inn igjen, vil ikke motoren starte.... Jeg har en FNM atm100e.... Kun gått 90timer.. Pumpe ble reparert på Vestfold Elektro-diesel og testkjørt der.... og funnet i orden.... Jeg har sjekket at det kommer diesel fram til dysene.... Noen tips og råd...??? kjipt å ikke kunne bruke båten i juli... Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Tror dieselpumpen er satt feil inn. innspøytnings tidspunktet er feil. normalt er det overett merker som skal stemme overens,samtidig med veiv og kamaksel. lykketil Sitér dette innlegget Link to post
infra 727 Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 høres ut som pumpen ikke er i riktig possisjon, noen motorer har bolter for å stikke inn på forskjellige plasser for å markere tenningsposisjonen! hadde gjerne hørt mer om hvordan motor var før, og hva som egentlig er gjort med motor! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Dette høres ut som om pumpa står feil ja. Her må der ekspertise til, enten i form av verkstedmanual eller en som kjenner motoren. Pumpa MÅ settes i 100% korrekt posisjon ellers vil motoren 1)Ikke starte, 2)Ryke, 3) Overopphetes+++ Det er ikke vanskelig, du må bare vite hvor den skal stå og hvordan du måler deg fram til riktig posisjon (dette varierer fra motortype til motortype så du trenger verkstedsmanualen eller i alle fall en side eller to av den). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Joda27 Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Det er ikke gjort noe med motor.. bare pumpen som lakk... Motoren startet å gikk fint før reperasjon....litt tungstartet, men regnet med at det var pumpen sin skyld, da den lakk i høytrykks-delen.... Har hatt motoren igang, men da gikk den veldig hardt og ujevnt...den røyk også endel, da.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Poenget er at hvis innsprøytningspumpen ikke er satt på plass nøyaktig der den skal være så vil du kunne få disse symptomene du nevner. Dieselen skal sprøytes inn i riktig sylinder i nøyaktig riktig tidspunkt og alle avvik fra "riktig tidspunkt" medfører alskens trøbbel fra røyk til at motoren ikke vil gå. Har pumpa vært løsnet/tatt av motoren må der gjennomføres justeringsprosedyre laget for denne motoren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
hifo Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 vri pumpen en tann tilbake og prøv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joda27 Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Mot rotasjons-retningen.....?? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Tror nok det er alt for høy tenning på motoren...siden den går hardt og ryker. Men dette bør være justert riktig og kan ikke justeres på gehør. Selv om motoren går tilfredstillende så kan motor ta skade over tid. Det later til at pumpa skal justeres med rotasjon. Kjenner ikke helt motoren men om pumpa sitter ved front i motor og roterer samme vei som øvrige reimhjul (medurs sett forfra) så skal pumpa justeres medurs for å få et senere innsprøytningstidspunkt og dermed mykere gange. Pumpa skal normalt justeres etter måleur (adapter inn i skrue mellom utgang av dyserør) eller dynamisk justering med sensor på dyserør syl.1 samt stroboskop mot tenningsmerke. Lykke til. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Joda27 Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Altså, for å oppsummere... : Jeg kan justere pumpen fram eller tilbake 1 tann på reg.reimen for å prøve, men ikke for å bruke.... Da prøver jeg i kveld med å flytte 1 tann forover... Takker så langt for nyttig hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
BL2858 Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 På de fleste motorer er det merket av på tannhjul, om det er der du har løsnet, "0" På motor er det gjerne "00". Den ene skal stå mellom de to. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.