Jump to content

På havets bunn!


pusurask

Recommended Posts

Idag, klokka 1200 fikk jeg telefon, båten din har synki....

 

Ikke noe presentasjon av navn, kort og greit.... den ligger på bånn...

 

Heldigvis lå den ikke verre til enn at vi fikk satt den plant så ikke ripa lå under vann.... Det går ca 97 bøtter med vann oppi en nidelv 14 ft! :seeya:

 

Motoren lå nesten ikke under vann, takket være for stram fortøyning bak, og heldigvis etter litt lufting av sylindre(for sikkerhets skyld) startet den lett. Men ett par ledninger hadde blitt brent av, tror det var plussen opp til tenningsnøkkelen. Måtte starte den med å kortslutte startsreleet. Nå har den gått i ca 20 minutter, håper det skulle holde for å berge den fra saltvannet....

 

Noen som har noen erfaring med dette, og kan gi meg noen tips så ikke motoren taqkker for seg!? :confused:

 

Når jeg tok op båten var de masse guffe på påhengeren, så egentlig ut som salt, hva kan ha forårsaket dette?

 

Noe må ha kortsluttet på startreleet, der den ene polen (batterikabelen) hadde smeltet, og kabelen til tenningslåsen hadde brent av(den med sikringsholderen på) Kan det ha noe med strømmen som kortsluttet og alt saltet (det som lignet salt) som lå klebret på utsiden av motoren....

 

Batteriet er faktisk like helt, selv om det lå i bunnen av båten.

 

Lite spm til slutt, båten min ligger mest sannsynlig litt for dypt i vannet, noe som mest sannsynlig kommer av at den dobble bunnen er full av vann, dette får jeg ikke gjordt noe med i år, hadde iallefall ikke planer om det... kan jeg kompansere skjevheten med å legge noe tungt i baugen? Den lå egentlig ikke så gæli i vannet når jeg sto i baugen nemlig...

Link to post

Få den på land og tøm dobbelbunnen ihvertfall. Du får sikkert låne en båthenger for å holde kostnaden lav. Motoren lå nesten ikke under vann skriver du. Nesten ikke under er det ikke noe som heter i boka mi . Har den vært under vann burde du ta en ordentlig sjekk av den.

Link to post

vi hadde hull bakerst i båten tidligere, da fikk vi ut en del vann, men det sies den er full av noe skumgreier, og mest sannsynlig er det klissendes vått det oxo, og da må jeg kanskje skjære opp bunnen inni båten for å fjerne og erstatte det, og da er nok båtsesongen i år over for lengst...

 

Velger heller å bruke båten som den er i år, og heller ta den opp på båthenger etter hver gang, istedenfor å la den ligge på vannet uten oppsyn... Og da eventuellt ta den tømminga av bunnen i vinter.....

 

Er det andre måter å løse problemet på?

Link to post

Du må få skylt alt under motordekselet grundig med ferskvann. Forsøk også å spyle opp under svinghjulet. Så lenge du passer på at det ikke kommer vann inn i forgasseren er det ingenting som tar skade av ferskvann. Men saltvann er dødelig for elektrisk utstyr. Starteren ville jeg demontert og latt ligge i ferskvann ett døgn eller mer.

Link to post

Jeg har tenkt litt på det å la ting som er druknet i saltvann ligge i ferskvann. Burde ikke utstyret ideelt ligge under rennende vann?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

jeg hadde vann i dobbelt bunnen på min nordkapp og mitt råd er: skjer ut hele gulvet og få ut alt skummet, selv tk jeg ut minst 250 kg vått skum av en 20 foter, og etter det gikk båten lettere i plan og ikke minst lettere opp på hengeren, jeg fikk nesten ikke opp båten før dette, jeg spant og måtte ha dyttehjelp men etter gikk det rett opp............

Etterpå la jeg ny dørk med ny teaklaminat - bare husk og spare en kant rundt for å ha noe å skru fast dørken i, i stedet for skum stivet jeg opp med lavanker over på kortsiden

Jeg fant også et par småhull jeg ikke hadde sett utenifra...........

Mye jobb men verdt det!!!!!

Link to post

Har du prøvd å ta båten på land , åpne tappepluggen i hekken (regner med der er en sånn) og la den stå med baugen hevet et par døgn , er utrolig hvor mye av det vannet som er inni der som kan renne ut selv om det sitter mye i evnt skum.

Link to post

Nå har jeg hevet båter mange gamle som nye

vi tar av utenbordsmotoren og legger den i et stort kar med vann og fyller motoren helt med ferskvann!

neste dag blir den fraktet til verksted.!

 

 

 

Hevern :diving:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...