Jump to content

Ny kalesje som lekker

nab

Recommended Posts

Hei. Jeg fikk montert ny kalesje på vår gamle tresnekke for noen få dager siden. Når jeg var nede i båten i går, så så jeg at den lakk i nesten hver eneste søm, det var en stor vanndam et sted. Når jeg kontaktet leverandøren, så fikk jeg nesten inntrykk av at det var normalt at det ville lekke når de sydde og lagde hull i stoffet. :confused: De sa at de kunne impregnere det når det ble bedre vær, men er det ikke rimelig å forvente at en ny kalesje er impregnert og vanntett, i hvertfall den første uka ?

Kalesjen burde være pottetett fra den er ny etter min mening. Har hatt en del båter opp igjennom årene , men aldrig har jeg hatt noen lekkasje på ny kalesje.Dette bør leverandøren ordne omgående. :yesnod:

Kjøper du en ny båt så har sikkert kalesja sittet på en stund oss levrandør osv. og fått trutnet..

Alle seilmakere sier at tråden må svelle. Les: bomull...

Er ganske normalt. Må svelle litt tråden.

Det du kan se etter er syhull som ikke har tråd. Se opp mot dagslys inne og det er lett og se.. Hender at det er trådhull uten tråd..

Hvis det er trådhull uten tråd, må det vel være en feil fra leverandøren. Trutner hullene av seg selv??????

Trodde det måtte være en tråd i hullene for at den skal trutne? Jeg bare spør. :flag:

Trenger kalesjen mer tid på å trutne enn båten ? :eek: Den ble montert på Torsdag, og jeg var i båten i går (tirsdag), og det lakk fortsatt. 4 dager med mer eller mindre sammenhegende regn burde da være nok til at den var ferdig trutnet ?

Jek fikk ny Helly Hansen Kalesjei 2006. Denne hadde noe lekasje når den var ny. Den er nå pottetett. Grunnen fikk jeg oppgitt å være at tråden skulle få tid til å svelle slik at den tettet hullet etter nålen som var benyttet.

Hvis det er trådhull uten tråd, må det vel være en feil fra leverandøren. Trutner hullene av seg selv??????

Trodde det måtte være en tråd i hullene for at den skal trutne? Jeg bare spør. :flag:

Nei det er helt klart feil i prod. Men kan skje når "alle" skal ha kalesje på våren/sommern og presse er stort for levrandør.

Men det finnes jo mulighter for imprignering og silikonspray som gjør det tett i tillfelle.

Nei det er helt klart feil i prod. Men kan skje når "alle" skal ha kalesje på våren/sommern og presse er stort for levrandør.

Den ble bestillt (og halvparten betalt) i fjor høst, så de burde hatt tid nok... Er dette noe som jeg må akseptere, eller kan jeg kreve at de lager en ny?

Den ble bestillt (og halvparten betalt) i fjor høst, så de burde hatt tid nok... Er dette noe som jeg må akseptere, eller kan jeg kreve at de lager en ny?

Ville nå tatt det opp med dem om du er misfornøyd. Med en hygglig tone så kan dere kanskje bli enig om en løsnning.

Og du vil sikkert få beskjed om at det kan være lekasjer de første ukene. Så så ville vel ventet litt til kanskje. Om det har regnet i mange dager, så trenger kanskje tråden litt tid til å tørke også før den er tett? Dette er kun spekulering fra min side, men tenker litt på hvbordan bomulltråd oppfører seg.

Lykke til, håper det blir tett! :)

Redigert av blacki (see edit history)

Stusser veldig på svaret du fikk om at de kunne impregnere den når det ble bedre vær.

Er det en innrømmelse av at alt ikke er som det skal være?

Muligens er det bare trutning som skal til, muligens en bedre impregnering hjelper. Hvem vet??

Om ikke kalesjen blir tett synes jeg du skal få en forklaring på hvorfor den lekker før en impregnerer på nytt.

Da unngår du forhåpentligvis at impregnering blir en lite holdbar løsning på et problem som egentlig krever andre løsninger.

Dette kan umulig være en seriøs kalesjeprodusent. Som tidligere uttalt bør de få en sjanse til å ordrne dette omgående !!!

Hvis ikke kalesjen har trutnet i det været vi har nå på Østlandet, vil den vel aldrig bli tett.

Her må du bare stå på og forlange ny kalesje som er er tett. !! :yesnod:

Jeg sendte følgende spørsmål til leverandøren. Venter spent på svar...

1. Er det normalt at en ny kalesje ikke er vanntett ?

2. Er det ikke vanlig at en ny kalesje er ferdig impregnert ?

3. Hvem skal sørge for å tørke opp alt vannet som kommer inn inntil det blir bra nok vær til at impregnering kan foretas ?

4. Hvordan vil dette påvirket tettheten i fremtiden, vil det være nødvendig å impregnere hvert år ?

Kalesjer som lekker når di er nye er helt normalt har hatt båt i 20 år nå og har erfart flere ganger att dette ordner seg selv etter noen regnbyger

Ikke vet jeg hvor du har kjøpt kalesje, men jeg mener det er helt UNORMALT at de lekker når de blir levert som nye.

Jeg har hatt båt i 25 år men aldrig hatt dette problemet.Mener at dette har noe med kalesjeprodusentens kvalitetssikring å gjøre.

Om man leser oss norges største forhandler av kalesjer så skriver dem at dem _kan_ lekke litt de første regnbygene.

http://www.jens-sagen.no/kalesjepleieinfo1.htm

Har en følelse av at dem vet hva dem prater om... ;)

Står bla. "nålen er tykkere en tråden" derfor MÅ jo tråden svelle ut for og tette opp nål hullet. Ganske logisk i grunn!

Redigert av blacki (see edit history)
Om man leser oss norges største forhandler av kalesjer så skriver dem at dem _kan_ lekke litt de første regnbygene.

At den lekker de første regnbyene kan jeg forstå, men at den ikke skal være ferdig "trutnet" etter 4 dager med sammenhengende regn har jeg litt tyngre for å forstå :nono:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...