Jump to content

Råd ved kjøp av gammel plastsnekke

Frosken

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt fersk med båt. Mannen min har lyst på en plastsnekke og jeg har sett på finn.no. Nå er jeg litt forvirret. Båtene i prisklassen 50.000 - 100.000 er mellom 35 og 20 år gamle, delvis tilsynelatende godt vedlikeholdt, men hvordan i all verden skal jeg vurdere prisene? Har så lyst å gi båten til mannen min i 50års gave, og da skal det være noe ordentlig... uten å ruinere meg... Noen som har gode råd?

Det jeg ville vært mest opptatt av er kvaliteten på motoren. En motor som er 20 år eller mer vil bære preg av kvaliteten på vedlikeholdet den har fått. Er den ferskvannskjølt kan den være "så god som ny" hvis vedlikeholdet har vært godt. En saltvannskjølt motor på over 20 åt ville jeg styrt unna. Ellers er ting som tetthet rundt vinduer og andre steder i overbygget viktig. Er det byttet skroggjennomføringer? Hvordan er undervannsskroget? Når du ser på båt så ta med deg en som har greie på det, så reduserer du sjansen for ubehagelige overraskelser. Lykke til :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Min erfaring er at snekker i denne prisklassen som regel er mye rimeligere ved kjøp lokalt gjennom f.eks. lokalaviser enn tilsvarende båter på finn.no.

Ellers så ville jeg unngått saltvannskjølt motor som nevnt over, og sørget for å finne en som gir inntrykk av å være godt holdt. Manglende vedlikehold gjennom mange år krever mye tid og penger å rette opp i, og tiden vil man jo helst benytte på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Først ville jeg vurdert type ut fra behovet / bruk.

Ut fra prisklassen snakker vi om en snekke i størrelse 20 - 25 fot. Det første spørsmålet er da om en har behov for cabin med overnattingsmuligheter, toalett etc. Eller om det er snakk om dagsturbåt. I siste kategori finnes f.eks. Polar 20 og 22, og Fjord 21, der du nok kan gjøre gode kjøp i den prisklassen du sier.

Uavhengig av type er følgende punkt viktig, som det også er nevnt ovenfor

Motor :

- Bør være Diesel, ikke bensin

- Må være ferskvannskjølt

- Må være en båtmotor, eks. Yanmar, Volvo, Buch, ikke en marinisert bilmotor

- Sjekk om det er gjort noen overhaling, evt. er det gjort noe med toppakning, varmeveksler, dynamo, starter. Hvis alt dette er originalt bør en være forberedt på kostbare reparasjoner

- Utseende sier også litt om tilstand - er den tilgriset i olje og fett er det ikke noe godt tegn

- Bruker den olje eller mister den kjølevæske når en kjører bør selgeren kunne svare for

- Kjøling er ofte det svake punktet - har det vært problemer med koking ? Når ble impeller byttet ?

- Har en vært nøye med å skifte olje, oljefilter, dieselfilter årlig ?

- Kommer det mye blå/svart røyk når motoren går er dette et dårlig tegn.

- Starter den lett ? Dersom det er gløding og den er treg på starten kan det være behov for å skifte glødeplugger som fort kommer på noen lapper dersom en ikke kan skru selv.

Båt :

- Hvordan båten ser ut gir et godt bilde av hvor nøye forrige eier har vært opptatt av vedlikeholdet. Vask og polering er ikke jåleri, men det viktigste vedlikeholdet en båt får. Uten polering vil sola tære på plasten over tid.

- Har det vært noen form for plastpest ?

- Er båten rengjort og stoffet hvert år ?

- Spør om det er kjente lekkasjer i dekk / overbygg. Det er ikke uvanlig, men veldig greit å vite om.

- Kallesjen -er den gammel ? er den tett ?

- Virker alt elektrisk anlegg ? Det kan ofte være svært vanskelig å finne ut av om det ikke gjør

- Dersom en har toalett må det etter min mening være septiktank. Det er lite hyggelig å ligge i gjestehavn og slippe alt rett ut.

- Er det kjente lekkasjer under vannlinje ? Det er f.eks. ikke uvanlig at eldre snekker drypper litt i hylsa spes. når du kjører - men er det mye ?

- Hva følger med av utstyr. Det er ikke så veldig mye en trenger, men et ekkolodd er veldig greit å ha.

Er par eksempler som jeg synes ser bra ut i følge annonsen (hvis 22 fot er aktuell størrelse da)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=280

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=8&tot=280

Dette er i alle fall litt å begynne med, men rådet ovenfor om å ha med en erfaren båtmann er også veldig lurt.

Lykke til !

Redigert av BAG049 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...