Jump to content

Klemmer til drivknutebelg tært i stykker


asunde

Recommended Posts

Kjøpte nye syrefaste slangeklemmer til eksos og drivknute belg av type ABA (selges hos de fleste båtdele butikker) i juli i fjor. Disse er allerede tært i gjennom og røke på 2 av klemmene.

Er dette normalt at de skal tåle så lite?

 

Etter min mening er det altfor dårlig så jeg tør ikke kjøpe de samme igjen. Noen som kan anbefale noen klemmer som varer lengre enn et år?

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme engang (VP 280 drev, Knutebelgen), oppdaget det ikke før ene slangeklemma var tæret av. Tror muligens klemma var uorginal, tror det er tjukkere gods i de som følger med belgene orginalt.

 

Byttet ellers belgen annet hvert år (og klemmene sammtidig), og hadde aldri tegn til problematisk tæring utenom den ene gangen (brukte alltid orginale etter det).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Samme problemet hadde jeg med ABA klemmene. Etter en sesong var de nesten tært av på enkelte punkter både på drivknute- og ekosbelg.

 

Skjønner ikke helt hvorfor korrosjonen var så punktvis og aggresiv.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Geir Frode: Der er ikke noe metallklips på mine belger, det er et BMW drev. Kanskje jeg bør jorde klemmene med en ledning fra motor?

 

JohnyBoy: Som du nevner har jeg også punktvis tæring. Hvilke klemmer bruker du nå?

 

Mulig tæringen er der klemmene er nærmest stålestrengen inni belgene, skal sjekke i morgen.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Normalt skal det vel være et lite metallklips som skal sitte på belgen, under slangeklemmen....

Har hatt VP drev i mange år, og har alltid kjøpt original knutebelg (er et av de få punktene som man ikke tuller med etter min mening). Har aldri hatt problemer med korrosjon eller pitt-corroding som ofte går utover syrefast. Men har heller aldri sett det metall-klipset du snakker om. Er dette noe som er kun på noen type belger? Kjenenr forøvrig bare til 280 og 290 selv.

Link to post
Share on other sites

Men har heller aldri sett det metall-klipset du snakker om. Er dette noe som er kun på noen type belger? Kjenenr forøvrig bare til 280 og 290 selv.

Jeg husker ikke ikke sikkert i farten hvordan det er med andre merker. Men Mercruiser har det på sine belger ihvertfall. Og jeg vil anta at det har noe med tæringsproblematikken å gjøre at de er der.

Link to post
Share on other sites

Har hatt det på fleste steder med AISI 316L, men som oftest over vannlinja. Typisk på ankeret mitt er det noen slike små "groper". Har også hørt at gjennomføringer i syrefast også kan være sterkt plaget av dette og derfor ikke anbefalt under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt det på fleste steder med AISI 316L, men som oftest over vannlinja. Typisk på ankeret mitt er det noen slike små "groper".

 

Regner med at du er sikker på at ankeret ditt er i Aisi-316L. Som jeg nevnte er "pit corrosion"mer vanlig på Aisi-304 (rustfritt), enn Aisi-316L. Du sier du har hatt det på de fleste steder med Aisi-316L over vannlinja. Hvor da foreksempl.?

Har jobbet litt med rustfrie /syrefaste rør og vi så oftest groptæring på rustfritt. Spesiellt når rørene hadde vært i kontakt med saltvann. :flag:

Link to post
Share on other sites

Begge ankrene mine er i 316 (om det er L er jeg usikker på, men dette har vel ikke noe å si for kvaliteten etter hva jeg har fått med meg. Er mer hvor mye materialet "vrir" seg i varme, og L er vel den billiste formen, så antar derfor at det er L uten å vite det med 100%). Ene er original fra Engbo. Der jeg ser dette lettest, er faktisk på skruer som er brukt over vannlinja. Ikke så ille lett å se "gropa" i en skrue, men at det "renner rust" blir synlig om ikke så alt for lenge. 304 er bannlyst etter mitt syn i båt, så holder meg langt unna slike varianter. Om jeg får snudd båten en dag, så kan jeg prøve å ta noen bilder fra hekken. Her er det noen steder dette tydelig synes.

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen. Aisi 316 L . L en står for "low carbon" tåler mer varme (sveisbart)

Derfor er ikke Aisi- 316 L noen "billigutgave" av syrefast materiale.

Når det gjelder skruer i såkalt syrefast materiale, har vi hatt dette oppe i tidligere tråder her på BP. Min mening er at mye av det som selges på markedet er "urene" materialer. Altså, ikke 100 % syrefast materiale. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

I høst når jeg tok opp båten, var slangeklemmene nok en gang et tragisk syn.

 

Alle klemmene var nye i vår, syrefaste ABA kjøpt hos Maritim. En klemme hadde forholdsvis små skader, to var kraftig korrosjon på, mens den siste var rustet tvert av og hadde mistet spennet. Heldigvis var denne på eksosbelgen, så det var ingen skade skjedd.

 

Strammehuset og skruen er i orden, mens korrosjonen oppstår punktvis på selve båndet. Ingen av klemmene har kontakt med jord, de er kun i kontakt med gummibelgene. Har ikke landstrøm i båten, og heller ikke noen problemer med tæring ellers.

Kan noen korrosjons-guruer hjelpe meg med en forklaring på hva som skjer, og hvordan jeg kan unngå det i fremtiden? Vil det hjelpe å jorde klemmene, eller blir det bare værre da?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder" pit corrosion" er det mest vanlig på rustfritt (Aisi- 304) Meget sjelden på Aisi-316L (syrefast)

 

Beklager, men denne uttalsen blir herved dømt feil og villedende når det gjelder AISI 316. Pit Corrosion og Stress Corrosion er de to mest vanlige korrosjonsformene for dette materialet. Dessuten kommer tildekkings- og spaltkorrosjon ganske høyt opp. AISI 316 er for oss båteiere et greit materiale til de fleste formål. Men det er langt fra feilfritt i kontakt med sjøvann, temperaturer og div. syreforbindelser.

Link to post
Share on other sites

De klemmene som johnyboy bruker er syrefaste og skal etter hva jeg forstår være gode og er de mest brukte klemmene.

 

Jeg startet denne tråden fordi jeg hadde samme problem som johnyboy. I sommer skiftet jeg klemmer og la en ledning fra motorblokk (- pol) og under alle belg klemmene slik at klemmene nå er jordet.

Det blir spennende å se om det har noen virkning. Kommer med tilbakemelding til våren.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men denne uttalsen blir herved dømt feil og villedende når det gjelder AISI 316. Pit Corrosion og Stress Corrosion er de to mest vanlige korrosjonsformene for dette materialet. Dessuten kommer tildekkings- og spaltkorrosjon ganske høyt opp. AISI 316 er for oss båteiere et greit materiale til de fleste formål. Men det er langt fra feilfritt i kontakt med sjøvann, temperaturer og div. syreforbindelser.

Ikke helt uenig her. Men det er vel riktig at AISI 316 er mer motstandsdyktig mot groptæring i sjøvann (klorholdig vann) enn AISI 304?

Ellers er jeg helt enig i at det ikke er absolutt sikkert mot diverse typer korrosjon. Bortsett fra motstand mot klorioner, er kanskje 316 0g 304 ganske likeverdige??

En skal også være klar over at både 304 og 316 er såkalt 18/8 stål (ca 18% krom/8% nikkel) som har temmelig lav holdfasthet. Det har spesielt lav flytegrense og kliner seg lett i skruegjenger. 18/8 skruer trekkes ofte for hardt til og kliner seg lett i gjengene.

 

Jeg har lært av min båtbygger:

- Kun marin bronse gjelder under vannlinjen av sikkerhetsmessige hensyn.

- Over vannlinjen kan en bruke AISI 316 polert for utseendets skyld, men en må regne med at etterpolering kan være nødvendig fordi også det kan få rustflekker.

- Messing er bannlyst i alle beslag og gjennomføringer. Dårlig fasthet og stor risk for avsinking og spenningskorrosjon

- Plast er bannlyst i alle beslag og gjennomføringer av blant annet estetiske hensyn og pga. tvilsom fasthet over tid.

 

Nå ser jeg problemet med å skaffe slangeklemmer i bronse. Her ville jeg sjekket med andre hva de har kjøpt som har vist seg å holde lenge og heller spare penger på noe annet.

Tydeligvis er ikke alt like bra av "syrefast" heller.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om klemmen til Maritim, men jeg ville nå kjøpt originale klemmer fra VP. Har alltid hatt det og aldri noe form for korrosjon. Alle deler som er kritiske, de er originale hos meg. Å sette på en belg eller klemme fra Biltema/Maritim/lokale jernhandleren er et sjansespill synes nå jeg. Fungerer sikkert, men jeg skal vite det med 100% sikkerhet at den delen jeg har kjøpt, den er beregnet akkurat til dette bruket. Om jeg ikke husker feil, så er de originale ABA, også de samme er kjøpt hos Maritim (eller tar jeg feil). Vet du med 100% sikkerhet at dette faktisk er samme produsent og om så skulle være, at de er identiske? Kan hende ABA har forskjellige typer i samme dimmensjon (vill i tilfelle være ganske så naturlig).

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder" stainless steel" slangeklemmer tror vel de fleste at dette er syrefast materiale. Når det gjelder slangeklemmer fra Maritim, må man være oppmerksom på at det er "acid resistant steel" man bør velge ved bruk i forbindelse med saltvann.

Se link: http://www.springmasters.com/clamps.html

Vanlig "stainless" inneholder ikke molybden (Mo) , som kan leses fra sammensetningen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Her er jeg helt enig.

Jeg har en mistanke om at punkttæringene på "syrefste klemmer" er på klemmer av rustfritt stål uten molybden, dvs. vanlig rustfritt 18/8-stål (AISI 304, SIS 2333, ..). En må da forvente skader som beskrevet. Dersom slike klemmer selges som båtutstyr er det over grensen til det uforsvarlige, men skyldes muligens uforstand.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I følge websiden til Maritim, er klemmene syrefaste (dvs 316). Så vidt jeg har forstått, betinger dette at stålet inneholder molybden.

Likevel holder de ikke til bruk under sjøvann.

 

Hvilke andre klemmer (som er vanlig handelsvare) kan brukes i stedet for disse?

 

SLANGEKLEMME 104-138MM SYREF. ABA

5453-98

Produsert i syrefast stål.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hvilke andre klemmer (som er vanlig handelsvare) kan brukes i stedet for disse?

 

Det er nok en hel del forvirring rundt dette med rustfritt/syrefast stål. Også i denne tråden. Her er noe sakset fra Outokompu:

"The most common austenitic grades of Ni-Cr and Ni-Cr-Mo type are sensitve to stress corrosion cracking. Better resistance is shown by grade slike 904L and 254 SMO, the higher nickel content in these grades reduces the risk of stress corrosion cracking. The duplex stainless steels are a better alternative in applications with risk of stress corrosion cracking.

The rich chloride content of seawater makes it a particularly harsh environment, which can attack stainless steel by causing pitting and crevice corrosion. However, two stainless steel grades designed to cope with this environment have been developed by Outokumpu - 254 SMO® and 654 SMO®. "

 

Dette friskmelder overhode hverken AISI 301, 306, 316- eller andre austenitter. Problemet til den enkelte bruker er "hva er egnetlig det produktet jeg kjøper laget av". Selv ikke teoriene til NilPils holder helt og holdent. Så er man det minste i tvil, følg handlingsmønsteret til Larspo.

 

Selv bruker jeg AISI 316 uten blygsel. Det er for at jeg vet hvordan materialet reagerer, og hva jeg skal se etter når det gjelder svekkelser. Nå ble Hulda med sine AISI 316 ventiler og gjennomføringer sjøsatt sommeren 2000. La oss nå si at båten har ligget i vannet sammenhengende i 5 år. Ventilene går som i smør, det er ingen pitting, lekkasjer eller problemer. Mulig at de kommer, men så langt helt greit. For ordens skyld, SMO betyr: Six percent MOlybdenium. Det er en god del mer enn de fattige ca. 2.5% som er i AISI 316.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...