Jump to content

Klemmer til drivknutebelg tært i stykker

asunde

Recommended Posts

Kanskje det er lurt å vurdere konsekvensene før man tester alle produktene hos jernhandleren. Er ikke disse leddene inni belgene ganske dyre?

I og med at man kan kjøre hele drevet til de evige jaktmarker, vil jeg anse noen klemmer til å koste nede på promillenivået. Og slett ikke verd uttesting av alternative produkter om man ikke er backet av en formuende sponsor.

Jeg er stort sett enig med Hulda. Det finnes en rekke rustfrie stål som er både mer holdfaste og mer sjøvannsbestandige enn AISI 316. Men Hulda har jo etter sigende selv god erfaring med AISI 316.

De skadene som er beskrevet på slangeklemmene i denne tråden (punktvis tæring) får meg til å tenke på typiske pittings pga. klorioner som en kan påregne på AISI 304 i sjøvann. Men en skal selvfølgelig ikke se bort fra at det er andre årsaker, som for eksempel stresskorrosjon. Slangeklemmer blir nok oftr utsatt for mye større spenninger enn for eksempel skroggjennomføringer.

Ellers er jeg helt enig i at det ikke er noen grunn til å prøve billigvarianter i så viktige deler som det er snakk om her. Jeg ville nok gått for originaldeler, ja.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du skal bare se de herlige eksemplene jeg har stående på hylla mi her når det gjelder fullverdig AISI 316L og pitting i sjøvannsmiljø.

Noe som kan øke graden av problemer er f.eks. belegg fra rur, møkk, alger etc. Hurtig strømmende sjøvann er slett ikke bra. Varme er ikke bra. Det er en hel del ting som ikke er bra i f.b. med austenitt. Og en del av de tingene jeg har nevt her, vil man finne i forbindelse med et drev.

Kan jo slenge med et forsøk jeg gjorde da jeg gikk på HiV, mutter A4 i sjøvann, påført pitting- og stress corr cracking, det er så lett å få til så:

mutter2.jpg

For ikke å snakke om hvis man også sveiser, dette er proff sveis offshore norsk sektor, testseparator, skal ikke nevne hvor. Sveisen var i sin tid røntget og godkjent av herværende institusjon. Det er slik også en klemme kan splitte:

korrosjon_duplex.jpg

Nederste er forstørret 400 ggr.

:cool: Forstår ikke helt problemet. Det følger jo med nye slangeklemmer i de orginale belg settene. Fatter ikke at noen vil sjanse båten sin på noe uorginal dritt!!

Enig med deg i at det er dumt å kjøpe dritt, men ABA er et anerkjent merke på slangeklemmefronten. Derfor synes jeg dette høres veldig rart ut. En ekte syrefast slangeklemme skal ikke ruste bort på en sesong.

Ben Sin

En ekte syrefast slangeklemme skal ikke ruste bort på en sesong.

Ben Sin

Helt enig `Ben Sin`, tror det er en del begrepsforvirring når det gjelder rustfritt og syrefast.

Har hatt en ekte syrefast (Aisi-316) slangeklemme på en skjøt til bensinslangen liggende i motorbrønnen siden båten var ny. (2003)

Der ligger den delvis under/over saltvann uten den minste antydning til korrosjon.

• 4 år senere...

Gammel tråd men ......

grunnen til at noen har problemer mens andre har ikke, kan i tillegg til det overnevnte være renheten i arbeidet og verktøyet som brukes til stålet! Om man legger igjen partikler av karbonstål, som de fleste verktøy er laget av, vill dette vike aggressivt mot det rustfrie/ syrefaste stålet!!

Markus

Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna

Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...