Jump to content

Fra Stavanger til kristiansand - 17-18 eller 19 juli


stvgr

Recommended Posts

Ved å søke her på Baatplassen finner du svært mye om dette strekket. I korte trekk, gå ut tidlig, svært tidlig. Ved normalt vær vil det være stilles og minst vind da. Er det mye vær er jo Kystpatruljen en god løsning. Et tips kan jo være å legge seg i Tananger hvis du ikke har veldig stor fart, da er du nærmere å være rundt før vind og bølgene kommer. Ellers er jo Spangereidkanalen åpnet nettopp, dermed slipper du Lindesnes dersom båten din ikke er diger eller er en seilbåt...

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

mulig jeg tar samme strekk samme datoer i motorbåt

fra tananger er det nok mange hver dag om været er brukbart

ellers er jo std. rådet å gå laaangt ut

jærens rev er grunnt så både mht. å gå på grunn og mht. mindre dønninger/bølger kan det være fordelaktig å gå langt ut.

ellers bør du sjekke værmelding nøye og evt. pakke ned gummibåt .. og sikre ting ombord selv om det ikke blåser mye når du drar.

blir det motvind kan turen være svært lang.

Redigert av seilbaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Når det blir skrevet langt ut hva mener du da i forkold til der hvor det blir ca 200 m hvor c-map går fra blå til hvit markering ?

Å gå langt ut er kun ved stygt vær/stor sjø, har truffet endel som har gått langt ut på blikkstille fordi at de fikk råd om det - unødvendigt selvfølgeligt. Litt lengre ut en det du beskriver, ikke ligg akkurat på "kanten"

 

 

Hvor stor skute bør man ha for å ta denne turen mener dere? :rolleyes:

 

Selv har jeg en Fjord 21 Weekender. Og ja, jeg har lekt med tanken om langtur:

 

Hvis ikke god varsling så hadde jeg fulgt Redningsselskapets Konvoi

Link to post
Share on other sites

tja jeg skal ikke si at jeg vet nøyaktig hvor det er best å gå i alle vindforhold men som en rettesnor avh. av vær og vind bør du sikte godt på utsiden av den grønne staken ved jærens rev og da er man langt ute på resten av turen.

når bølgene treffer sjøbunnen reiser de seg og blir generelt større og bråere enn når de "ruller" til havs. Ellers spiller jo strøm i mot vind osv inn.

Redigert av seilbaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har 33 fots see ray

Den trivest monst med vind i mot da det slår så lett over den, hekksjø er somregel bare gøy.

jeg opp lever også at det bøåser mer og bølgene er høyere en forventet.

Jeg har en plan og ønske om å dra sør på tirsdag.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hvor stor, og hvilken type i hvilken fart ....

 

Kan svare litt for motorbåt....

 

Start tidlig som nevnt tidligere og gå ut til den grønne staken på revet ... mer bølger = lengre ut

 

Deretter går kursen rett mot Listalandet, utenfor Egerøy ... (hvis du vil søke ly her, så kan det nordlige innløpet bli et godt alternativ), og gå langs land ned mot Hitra før du tar Listalandet.

 

Med motorbåt kan du legge deg i renna som går rundt 1NM fra land, hvor bølgene er slått ned litt, som gir en bedre og kortere tur. (Litt nerver her, da du ser et par vrak langs landet, som kan virke skummelt for førstereisende).

 

Lindesnes er bare koselig etter revet og Lista, men hold deg et stykke fra land (trenger ikke mye mer enn 0.5NM) da bølgene slår litt tilbake her fra klippene.... og vips så er du på de' bliiiide' Sørlandet....

 

God reise....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har 33 fots see ray

Den trivest monst med vind i mot da det slår så lett over den, hekksjø er somregel bare gøy.

jeg opp lever også at det bøåser mer og bølgene er høyere en forventet.

Jeg har en plan og ønske om å dra sør på tirsdag.

mvh

Catano

 

 

Jeg planlegger å reise rundt onsdag. Noen som ønsker å slå følge?

Link to post
Share on other sites

Konvoiene starter kl. 0500, meget smart å stå skikkelig tidlig opp og med 25 knop kommer du deg antakelig ned før det begynner å blåse, igjen forutsatt normalt vær. Hvis ikke båten din er diger vil jo ofte 25 knop bli til 15-18 hvis det er noe sjø... Hvor lang tid med 25 knop, mja, har ikke kartene her, men du må vel være nær innløpet til Farsund etter 5-6 timer da... Normalt tar det jo alltid lengre tid enn marsjfart ganger timer...

 

Lykke til, turen går nok bra, et par stikkord om ting du sikkert har tenkt på:

 

- Grundig kontroll av motor, roropplegg og bunnventiler - liten lekkasje kan bli stor etter mange timer i tung sjø...

- Hva gjør du hvis motoren stopper, eller du får noe i propellen?

- Hva gjør du hvis båten må forlates, lekkasje eller brann kan skje fort selv om det er sjeldent.

- Har du redningsvester til alle?

- Til slutt bør en ha tenkt gjennom hvor ting ligger, plutselig er du opp i så mye sjø at du ikke kan gå fra roret og mannskapet må holde seg fast. Da er det veldig greit at ikke ting ligger nedenunder, drikke, mobil osv... Ligger kartene etter tur i mappen så du slipper å lete etter neste kart, kanskje blir det så mye vær at det mest fornuftige er å gå til nærmeste havn...

 

Ja, ja, skal ikke skremme deg heller, dette går nok helt supert... Hold oss gjerne orientert!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

 

FÅr ny båt levert neste fredag....og har bare noen dager på meg til å bli kjent med den. Jeg har planer om å kjøre alene og skulle derfor gjerne sett at det var flere som tok den turen. Hiver meg på et følge hvis det er flere som kjører samme strekning en av de dagene. Derfor er det ikke så mye mer jeg kan gjøre enn å stole på at alt er klart med motor ved levering. Hva jeg gjør hvis båten må forlates. Da trykker jeg på en eller annen knapp. Har tenkt å ha med meg et nødbluss hvis jeg må hoppe i sjøen. Har alltid redningsvest på. Jeg kommer til å stue alt i skaper og kroker. Kun kart, mobil, nødbluss og mat/drikke kommer til å være i min nærhet.

 

Som sagt...skulle gjerne hatt følge. :)

Link to post
Share on other sites

Lykke til, du finner sikkert noen som skal nedover. Angående knappen du må trykke på hvis båten må forlates så bør det nok henge en liten jolle i enden på den :yesnod: Jeg går aldri til havs uten jolla med, men så er jeg nå litt hysterisk og trives med det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler nedover (etter planen) den 19. Juli.

Med seilbåt, så du gidder neppe holde følge med meg :-)

 

Er LK6949 Surprise hvis du vil si hei på VHF'en når du blåser forbi...

 

Seiler alene i år, så har satt max vindstyrke på 12 m/s i værmeldinga - da blir det neppe mer enn 15 m/s ihvertfall...

(OK - hvis det er sønnavind blir det max 10 m/s på værmeldinga - tar så lang tid å gå i motvind, og ennå lenger tid når det blir noe sjø...)

...ellers venter jeg på været.

 

Drar antakelig fra Tananger grytidlig (0400 ?) på Torsdag 19.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

ok jeg drister meg til å varsle været basert på hva jeg ser på www.wetterzentrale.de

ca. 20 grader midt på dagen

motorseiling i stille vær til jærens rev deretter fin og rolig kryss sydøstover. en del bruk av motor.

delvis skyet oppholdsvær/sol

langt frem men litt spennende å se om de/jeg treffer langt ifra. (ellers får jeg vel nevne at wetterzentrale.de ikke har så veldig stor treffprosent så langt frem i tid)

Redigert av seilbaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Blir slitsomt i lengden, men du satser på å ta lange slag.

Motvind: Legger meg på babord halser ut forbi Jærens rev, og slår ved Ekofisk :wink:

Slipper unna trafikken langs kysten, lettere å forholde seg til trafikken til og fra oljeinstallasjonene / engelske kanal da disse krysser min kurs og ikke går samme/motsatt vei. Lettere å 'sjekke ut' de båtene man ser - gjort på 2 min å vurdere om man kommer i konflikt med dem eller ikke. En svær tanker som kommer sigende bakfra, og som følger kysten - krever mer oppmerksomhet for å unngå nærkontakt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...