Jump to content

Fra Stavanger til kristiansand - 17-18 eller 19 juli


stvgr

Recommended Posts

Du får komme med en tilbakemelding hvor lenge du seilte pr. dag. Hadde en tur til slippen i beg av juni i rundt 15 med

kun revet genoa. Gikk da på innsiden av Hvaler. Ingen bølger, kun sprut/vind. Det er greit, men åpne strekk over lengre

tid er slitsomt. For håpe du slipper jobben som baugman :wink: . Men dette har du kontroll på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...forresten - til signaturen stvgr - hvis du synes det gynger litt mye akkurat ved Jærens Rev - spesielt i nord - nordvest vind, så kan du trøste deg med at dette er det værste stykket. Strømmen går nordover og er sterkest akkurat rundt revet. Nord / nordvest vind går mot strømmen, og setter opp noe mer enn 'vanlig' sjø akkurat der..

 

For å komme ut av kyststrømmen må man en 4-6 Nm ut fra land. Da blir sjøen roligere, og man tjener 0.5 knop (eller hva nå sttrømmen er gjeldende dag). Viktigere for meg enn for deg antakelig, den halve knopen :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Blir det silkeføre så er ingeting bedre enn det....

Erfaringsmessig så blåser det alltid i meste laget når JEG skal til eller fra Sørlandet.

Ikke trenger jeg GPS eller kompass heller, Windex'en peker ALLTID i den retningen jeg skal :wink:

 

RED:

Kan jo legge ut prognosene fra wetterzentrale og se om de endrer seg over tid.

Her er dagens bilde for 19 Juli:

19jul_1.jpg

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Skulle man sett på maken!! SSV og 24-28 knop! (12-14 m/s)!

Ser mer ut som det vanlige 'transportværet' over Jæren nå ja....

(men - meldingen vil nok fortsatt endre seg i dagene som kommer).

19jul_4.jpg

 

Red: Og øs pøs regnver kan jeg se på et annet kart :confused: Detta blir moro

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi (to seilbåter) skulle i utgangspunktet gått sørover i morgen. Været tilsier at det er like greit å holde seg her...Har endel erfaring med strekket, og det gjør seg best i godt vær. Ellers blir det langt og slitsomt, og bare noe man gjør om man må. Når det er ferie bør det være minst mulig "må".

 

Så da ble det visst Ryfylke "sommer" i år. Har kjøpt våtdrakt...sånn at kanskje skipperen tør bade...

 

Om båten blir klar vel og merke...fortsatt uten pulpit og forstag på plass, men har vel håp om at det kommer på plass i morgen...

 

Er det bare meg? Eller er det flere som må bruke store deler av ferien på å fikse/oppgradere båt...(hus/bil osv. osv.)

 

Vurderer tanken på Charterbåt i vinter...

Link to post
Share on other sites

Høytrykket ved Azorene begynner å bygge seg opp i denne uken .... dette er prognosen for hvordan det vil se ut på Fredag 20 Juli...

 

FSXX00T_84.jpg

 

Hvis dette etablerer seg, som er normalt på denne årstiden, kan vi få en god og stabil periode...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

RED: Skriver jo som en gris! Tips om flere skrivefeil mottas med takk! (spellchecker på BP neste?)

 

Dagens prrognise prognose for 19. Juli:

19jul_8.jpg

Medvind rundt kysten fra Stavanger, 8-10 m/s RED: 6-8 m/s er nok riktigere.

Blir silkeføre dette! (skal slutte å regne nett natt til Torsdag også!)

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Gå til www.wetterzentrale.de/topkarten/.

Klikk på 'GFS' oppe til venstre.

Klikk på '10m Wind' omtrent på midten øverst.

 

Så kan du bla deg bortover timeskalaen over værkartet.

 

Andre ting enn vind som du kan velge i toppen av vinduet er:

Niederschlag (nedbør)

2m Temperatur

Mittl. Wolken (skydekke)

500 hPa, Bodendrück (synoptisk kart)

... det skulle vel være de mest interessante....

 

Istedenfor 'GFS' kan du velge en mengde andre værmeldingstjenester og -modeller, men GFS er den mest komplette etter min mening.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dessverre får du ikke rett iflg. wetterzentrale og gleden blir kortvarig.

Vel vi får se .......det var jo 17, 18, 19 Juli .... og her er prognosen for 20 Juli da min ferie starter ....

 

FSXX00T_84.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg drar også torsdag den 19. Drar fra Stavanger til Farsund i første omgang. På fredag melder de "blank" sjø, rundt lista og jeg drar da til Kristiansand....... Her er nettsiden jeg følger med på.

http://ocean.dmi.dk/anim/index.html

 

Hvor er det mulighet for å fylle på tankene uten å måtte dra inn til f. eks Egersund. Noen gode tips.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske greit å gå inn til Egersund da ... men må du fylle mellom tananger og farsund? hvilke tanker tenker du på ;) ? evt. er jo hidra/rasvåg et alternativ om du absolutt vil unngå egersund.

ellers er det vel å si at det er shellen i egersund som teller der (statoilen er ikke for fritidsbåter)

Link to post
Share on other sites

Siste prognose fra min side. I morgen er jeg på vei nedover. Drar grytidlig fra Tananger (0500?) - og når da kanskje Kristiansand rundt midnatt.

Vi får se hvor lenge jeg orker holde på.

 

Meldingen er vel på en 8-10 m/s. Får det i ryggen, så det er jo svært så passe.

 

19jul_9.jpg

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...