Jump to content

Startproblemer på gammel suzuki 20hk 1986

SleipnerMotor

Recommended Posts

Heisann, var ute og ruset rundt med jolla mi da jeg brått la til i byen og dewn gikk på tomgang bare døde den, (noe den gjør en SJELDEN gang i blandt på tomgang) da jeg skulle starte den igjen var den helt død, ikke antydning til putring en gang, hadde dette problemet i går også men da var det tomgangen som sto for lavt, da den ble stilt på når den ble startet i tønne.

etter og ha justert opp tomgangen gikk den som en klokke, til tross for sine 21 år her på kloden. men nå var den helt død, har splitter ny tank og 2 dager gammel bensin med en god skvett olje oppi, så tviler på at det er bensinen.

Eller lufte skruen sto oppe en natt og med det været og tempratur forandringene som har vært nå kan det være kondens??? tanken er ikke utsatt for regn, lurer på om det må kjøres en full overhaling på bensinfiler, plugger og andre slike ting??

Til tross for at jeg har hørt mye dumt om eldre suzuki, har jeg en bekjent som har blodkjørt sin i snart 22 år uten en eneste fusk eller ulyd, så de kan ikke være veldig dårlige??

takker for svar

Hender at min (Suzuki 9,9 hk 1987 modell) også døyr ut på tomgang ein gong i blandt, men den har til no alltid starta igjen etterpå etter x antall drag i snora (den er elles ganske lettstarta, men når den først bestemmer seg for å stoppe sjølv er den alltid vanskelig å starte etterpå). Rett før den døyr ut gjev den i frå seg ein slags "pfutt-lyd" frå eksosen, og det verkar som om kompresjonen i sylindarane må byggje seg opp att. Er det slik med din også? Mogleg dette er eit problem med desse motorane?

Eg tipper at det er eit tenneingsproblem av eit eller anna slag. Anten plugg, pluggleidningar eller cdi, men det er no berre det eg trur...

Lagt til: Mogleg ein forgassarrens hadde vore på sin plass også viss du misstenkjer kondens i bensinen.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

motoren må ha luft og bensin i riktig blanding - mange ting å sjekke her, men sjekk pluggene og se om det kommer bensin. Gnist må det være, sjekk denne - lett å bli lurt her så du kan enten blåse pluggene ren med startgass eller kjøpe nye hvis du er usikker. Kompresjon må det også være. Det mest sannsynlige når den stopper slik er vel tull med bensintilførselen eller plugger som er ødelagte.

Merk at disse to kan henge sammen, jeg hadde en slik opplevelse etter at en av pakningene til forgasseren ble liggende igjen i uthuset etter en forgasserrens. Putret og gikk fint på tomgang, men brukte bare noen sekunder på å ødelegge pluggene under pådrag.

Hvis det er gnist og tilsynelatende bensin kan det være kondens eller noe skitt som har plugget igjen en passasje i forgasseren. Det er en million kriker og kroker derinne. Skru opp, kjøp nye pakninger og blås rent.

- Anders M.

Tusen takk for alle svar, jeg skal gå igjennom en 1980 talls førstehjelp og prøve det over, får ta en titt på pluggene de er som regel fasitten, men en annen ting jeg trenger deres synspunkt på er at når den starter og jeg ruser den rett på forgasseren (er sperre i Fri for og ruse) så høres det en veldig grom mørk luft lyd akkurat som den får for mye luft eller for lite, hvor er blandings ksruen på båtmotor og hvor mye koster det og få den perfekt stilt på et verksted??

Lagt til:

Kan eventuelt betale en krone for at noen i nærheten stiller den for meg, kan gi halvparten av verksted pris for og slippe og ta den av båten. kjøper eventualt plugger og nytt bensin filter og bensin i forkant

Redigert av SleipnerMotor (see edit history)

mener at motoren min også høres litt sånn ut når jeg ruser på forgasseren. Men det som da skjer er at tenningsforstillingen (vet egentlig ikke hva det heter) ikke henger med. I hvertfall på min motor (86 Evinrude 25) så er turtallsøkningen på lave turtall i hovedsak stilling av tenningen. Samt at når spjeldet begynner å røre på seg justeres tenningen tilsvarende.

- Anders m.

aha da skjønner jeg. 2o båtår er ca 80 menskeår?? :P de begynner og henge litt etter.

men fra spøk til alvort, jeg tok noen bilder av pluggene idag og de var bløt-svarte og med sotgrums på (svart fett) så tydlig at det har vært mye olje inni bilde her eller hva??

quote.gif
Hender at min (Suzuki 9,9 hk 1987 modell) også døyr ut på tomgang ein gong i blandt, men den har til no alltid starta igjen etterpå etter x antall drag i snora (den er elles ganske lettstarta, men når den først bestemmer seg for å stoppe sjølv er den alltid vanskelig å starte etterpå). Rett før den døyr ut gjev den i frå seg ein slags "pfutt-lyd" frå eksosen, og det verkar som om kompresjonen i sylindarane må byggje seg opp att. Er det slik med din også? Mogleg dette er eit problem med desse motorane?

Eg tipper at det er eit tenneingsproblem av eit eller anna slag. Anten plugg, pluggleidningar eller cdi, men det er no berre det eg trur...

Lagt til: Mogleg ein forgassarrens hadde vore på sin plass også viss du misstenkjer kondens i bensinen.

Tyder vel gjerne på litt mager blanding på tomgang,som gjør at den kveles.
Har hatt samme problem selv på en Mariner, prøv å justere blandeskrue for denne dysa.

Jon

Jeg bruker nautilus 2 takts olje som shell distrubiterer, men det er en veldig "sterk olje" og litt for mye av den fører til SOT døden eller svartedauen som vi kaller det her, den oljen må man være veldig forsiktig

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...