sol Startet 8.Juli.2007 Del på Facebook Startet 8.Juli.2007 Har kjøpt en 7,5k Bruce kopi (Force) på Maritim.På gamleankeret som jeg ikke husker navnet på,hadde jeg 3-4m kjetting plus 8 m blytau. Har nå monter Brucekopien med kun 8 m blytau.Vil dette være bra nok for en snekke på 2000kg?? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Håper det ikke er 9 meter dypt, der du kaster ut kopien din... Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Har i tillegg ca 40m tau Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Kjøp deg en 50m rull med blytau fra Engbo, før feriepengene er brukt opp... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Bruce anbefalte alltid å bruke kjetting sammen med sine ankere, For et 7,5 kg anker ville det være en kjetting på 5-6 meter. Det lå tidligere en tabell på Bruce hjemmesidene men den finner jeg ikke nå. Et blytau vil jo tjene sammen hensikt, det er evnt. forskjellen i vekt som måtte bety noe. Personlig ville jeg ikke brydd meg så mye om den vektforskjellen, du kan jo sikre deg ved å senke ned en daumann, for å sikre deg horisontalt drag langs bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Prøver som det er nå.Har i tillegg det gamle (Seagrip heter det!!! med 3-4 m kjetting)som ligger i dreggluka forut Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Selv bruker jeg til 2,3 tonn seilbåt: Brucekopi på 7,5 kg med 5 meter kjetting og blytau(kun de første 10 metrene) og i tillegg en ordentlig daumann. Dette holder bra! I tillegg er det jo viktig å legge ut nok tau og sørge for at ankeret sitter før man "tar kvelden". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SvartRøyk Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Har samme men med 50 m 12mm blytau. Holder stort sett bra. Begrensninger jeg har opplevd er at det slipper hvis for lite tau ute (feil vinkel mot bunn) eller at retningen forandrer seg. Da virker det som den slipper og havner "på hodet" og ikke vil feste seg igjen. Når utehavn i år skal jeg prøve med daumann, kansje det holder den nede godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Jeg har en bruce kopi på 10kilo til min seilbåt på 5tonn + og jeg har kun ankarolina uten kjetting eller blytau noen plasser. Jeg bruker den kun som akterfortøyning og legger da ut en daumann på ca 15kilo. Dette har jeg brukt de siste 3årene og har ikke dregget en eneste gang (tipper jeg snakker om 200døgn på den dreggen) , ankrer som regel på under 8meters dyp og legger ut 4-5båtlengder . For å ligge på svai så ville jeg nok hatt kjetting eller en god del blytau ute. Redigert 8.Juli.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Jeg har ikke ankervinsj og må stå litt krøkkete når jeg skal dra inn ankeret. Derfor var det er mål å få vekten ned på et greit nivå. Jeg valgte å heller kjøpe et lett anker og beholde 4m kjettingen i stedet for et tungt anker uten kjetting. Bruker en paraplydregg på 4-5 kg til daumann som gjør at tauet ligger nærmest vannrett på bunn og gir en fin fjæring som drar båten langt ut fra land. Dette funker kjempegodt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg har en bruce kopi på 10kilo til min seilbåt på 5tonn + og jeg har kun ankarolina uten kjetting eller blytau noen plasser. Hadde tidligere 15 kg, men har gått ned til 10. Holder i massevis. Imponert over holdekraften i denne lille karen Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Takk for svaret.Satser på at en 7.5kg holder for meg.Da er det bare å få tak i propellen som ligger på bunnen ved brygga Se annen tråd Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 7,5kg holder i massevis! Har selv samme sort på en 27 foter på 3,6 tonn, sitter som støpt det! Har 2m 10mm kjetting før tauet, og firer ned en liten daumann når jeg føler at det kan trenges. Har ikke løsnet ennå i alle fall! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.