Tine IV Startet 31.Desember.2003 Del på Facebook Startet 31.Desember.2003 Sitter og funderer på om jeg skal bytte ut min "gamle" VP enspaks kontrollboks med en to spaks . Ser i tilbudskatalogen til Maritim ,at dem har en tospaks kontroll til 650 - (side 31) Så da lurer jeg på om dere som har hatt båt i mange mange år som sitter på en haug med erfaringer,har jeg rett da jeg mener at det er bedre med tospaks enn med enspaks ? Da det med tospaks føler jeg at det er litt sikrere og at en har litt bedre kontroll over båten. Synspunkter og erfaringer fra dere om det. Og evt er den kontrollboksen jeg refererer til er den bra nok kvalitetsmessig , da jeg syntes den veldig billig , men prisen passer meg bra så . [glow=red,2,300] Hilsen skipper på Tine II [/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
eysteind Svart 31.Desember.2003 Del på Facebook Svart 31.Desember.2003 Hadde en båt med akkuratt samme kontroll som i maritim. Syns det var litt vanskeleg å bruke. Dessuten vil du slite på giret om du setter motoren i gir med for stort gasspådrag. Dette er serlig problematisk med kald motor. Også er det litt meir å holde styr på når du skulle legge legge til på vanskelege brygger ol. Når du setter i revers for å bremse og gir litt gass, er det veldig fort å gløme å slå av gassen før du setter den i fri og frammover igjen. Opplevde minst en gang at når eg skulle legge til i en lomme at når eg skulle reversere, hang den seg opp i fri stilling. Lett for å bli litt stresset når du ser båten kommer litt for fort mot bryggen. Men mannskapet klarte nesten å stoppe båten. Dette er kanskje en tilvenningsak, men eg foretrekker enspaks. Skal selv bytte ut min enpaks sidemontert kontroll. Kjøpte på maritim. valget blei enspaks. Godt nytt år. Snart braker det laust... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Hei! Jeg har to spaks på den båten jeg har nå. Har på tidligere båter hatt en spaks. Er ikke itvil. Ikke bytt til tospaks. Jeg har forsåvidt vent meg til to spaker og har ikke gjort noen tabber men det blir endel mer styr å ha kontroll på. Hvis en uforusett situasjon skulle oppstå, mens man har høyt turtall. Og man ved en feil "hiver" gearspaken i fri eller revers er det goodbye til gearet. En annen ting som Eystein nevner, når man skal legge til: ratt, to spaker kanskje en baugtruster og for å være på den sikkre siden ett anker som skal ut. Det blir mye spaker og knapper å holde styr på. Min anbefaling: hold deg til enspaks kontroll. Pekjan Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
alidal Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Er enig at enspaks er enklere, men jeg ville ikke spart noen få kroner på "billig" utstyr. I en stresset situasjon må man ihvertfall kunne stole 100% på slikt utstyr. Har forøvrig hatt tospaks kontroll hvor det ikke var mulig å geare med gasspådrag. Tror det var Ultraflex. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Alidal: Har forøvrig hatt tospaks kontroll hvor det ikke var mulig å geare med gasspådrag. Tror det var Ultraflex Jeg har et Morse anlegg og er blitt fortalt at det går. Har av naturlige grunner ikke forsøkt dette mens motoren er igang. Men jeg kan sette spaken i gear. Selv med med fullt gass pådrag når motoren ikke går. Pekjan Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
giver Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Hei Vel overstått feiring Jeg har to motorer og fire spaker, dette kan bli noe klundrete i stressa situasjoner, og jeg vurderer sterk å legge om til to-spaks kontroll. Min anbefaling er : IKKE GJØR DET mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
eikeland Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Å gå fra en-spaks til to-spaks er vel å gå mot strømmen. De fleste opplver nok å ha vel så god kontroll med en en-spaker såsant den er rett justert. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Ikke gjør det! . Jeg ble vant til det etter en stund, men det er alltid ett usikkerhetsmoment. F.eks. når man setter båten i revers, flytter hånda bort til gassen og gir gass, og oppdager at man ikke har dratt girspaken helt bakover, så motoren bare ruser. Da må man slakke av på gassen og vente til motoren har roet seg før man kan skifte til revers og på nytt gi gass. Dette kan ta litt lang tid når man nærmer seg land... Jeg lot en kamerat, som ikke var så godt vant til 2 spaker, legge båten til land i sommer, med følgende resultat: Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Etter å ha prøvd begge deler sverger jeg til enspaks kontroll. Etter å ha hatt en del problemer med nåverende båt ble begge kablene byttet og manøvrering av gir/trottle er som en lek. Min kontrollspake er fra 77` eller eldre, trengte kun nye kabler og litt smøring av spaken og alt fungerte topp. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 er den vanskeleg å montere en 1-spaks kontroll og få denne perfekt? den eg har idag går ikke i fri etter at eg har sett den i revert slik at eg må sette den i frammovergir først. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 Nei det er ikke vanskelig å montere. Det må bare justeres inn skikkelig etter montering. Bare påss på at evt kontramuttere/låseanordninger er skikkelig på plass etter justering!! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Januar.2004 Del på Facebook Svart 1.Januar.2004 er den vanskeleg å montere en 1-spaks kontroll og få denne perfekt? den eg har idag går ikke i fri etter at eg har sett den i revert slik at eg må sette den i frammovergir først. Da er girkabelen din ikke riktig justert. På begge ender av kontrolkablene pleier det å være noen cm med gjenge. Her har du mulighet til å - liksom - korte ned på kabellengden hhvs forlenge den. Din girkabel er enten littigran for kort eller for lang. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Januar.2004 Del på Facebook Svart 2.Januar.2004 Har hatt både en-spaks og nå to-spakssystem. Ser fordelen med et en-spaks system i en stresset situasjon. Med to styreposisjoner tror jeg f.eks et to-spaks system er å foretrekke. Hadde også to styreposisjoner med en-spakssystemet, men måtte da sette i fri når kontrollen skulle flyttes fra den ene til den andre posisjonen. Stressede situasjoner skal vi vel som gode båtførere helst ikke komme opp i. Ser unektelig litt selvsikkert ut når man kommer i 4 knops fart helt inn til bryggekanten for så å brå-bakke. Et to-spakssystem kan da være skjebnesvangert om det går litt i ball for en. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Haba Svart 19.Januar.2004 Del på Facebook Svart 19.Januar.2004 :lol: Hei og forhåpentlig et Godt Nyttår til dere alle !! Jeg er også opptatt av en/to spaks kontrollspaker og har skiftet ut den opprinnelige to spaks Ultraflexen med en spaks Morse SL3. Men det betød at kontrollplassen på dekk foreløpig er gått tapt. Den vil jeg gjerne ha tilbake. Har søkt gjennom tilgjengelige brosjyrer og har funnet noe, men savner fortsatt mer detaljerte opplysninger. Kobelt spaker og løsning er flott, men koster noe for mye synes jeg. Spørsmål: kan eks. Morse SL3 benyttes ute ? Disse kan koples til gear gjenneom et mellomledd som DS-unit. som velger mellom kontrollstasjonene. Når det gjelder gasstilkoplingen ser det noe mer plundrete ut. Det finnes også for dette et såkalt DS-ledd, men har hørt at det fungerer dårlig. Kjenner til at noen har laget seg en anordning der det brukes to gasskabler i parallell. Kan noen si litt mer om hva og hvordan. Kanskje med en skisse ? hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 20.Januar.2004 Del på Facebook Svart 20.Januar.2004 Hei ! Jeg hadde tospaks på den forrige snekka, og har enspak nå. Så lenge motoren går trygt på tomgang ser jeg bare en annen grunn til å velge to-spak, og det er om du har slureclutch. Da syntes jeg det var greitt, om jeg skulle finmanøvrere, å sette opp litt turtall, og bare bruke girspaken. Det ga faktisk en veldig god kontroll, men skal du sette inn slureclutch blir det jo ørlite dyrere ! koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.