Jump to content

HJELP - jeg skal kjøpe båthenger snart

Kmiland

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer behovet for en båthenger og ser at det er mye på markedet.

Jeg har sett litt rundt og likte HSS sin godt. (Link til brosjyre)

Jeg lurer da på 1200P modellen, båt og motor veier ikke mer en underkant 750 kg, men jeg vil ikke ha for liten henger.

Noen som har erfaringer med denne hengeren eller andre tilsvarende?

Mvh

Knut-Roger

Redigert av Kmiland (see edit history)

Det har vært endel diskusjon om tilhengere tidligere, og de fleste er enige om at Tredal er best når det gjelder kjøreegenskaper. Så hvis ikke HSS er vesentlig billigere ville jeg sjekket Tredal.

Kommer jo også an på bruken, om du bare skal bruke den en kort tur mellom hjemme og havna eller traile landet rundt.

Den HSS hengeren så iallfall veldig fin ut.

Hei!

Når det gjelder hengere med luftfylte gummihjul som sidestøtter, så er det viktig at disse hjulene ikke blir liggende på skrå oppunder båten, slik at dekkene havner i for skrått press. I så fall kan dekket klemmes ned mot felgen på ene siden, og luften slipper ut. Det er altså litt avhengig av bunnformen på båten, hvorvidt disse hjulstøttene egner seg eller ikke. På en båt med kjøl og relativt flat bunn vil du bl.a. kunne få dette problemet.

En annen ting som er verdt å merke seg, er at ikke alle båter har en kjøl som er helt snorrett i vertikalplanet. I så tilfelle vil det være greit å kunne justere enkelte av kjølrullene opp/ned slik at kjølen får støtte på alle rullene. Det er litt vanskelig å se av bildet, men denne hengerene har kanskje ikke slike justeringsmuligheter(?)

Når det gjelder lasteevnen, så bør 1200P klare seg. Med det du oppgir av vekt på båt og motor, så har du da ca 150 kg til rådighet for batteri, drivstoff og "ting&tang", og det synes å være tilstrekkelig. Forøvrig vil en kraftigere dimensjonert henger være stivere og dermed få bedre kjøreegenskaper, så jeg tror det mer er slike vurderinger du bør gjøre i dette tilfellet

Lykke til med valget!

Har hatt både Tredal, Fogelsta og Brenderuphenger i denne størrelsen. Synes egentlig at de fungerte bra alle sammen. Fogelsta-hengeren hadde gummihjul som den HSS-hengeren du ser på og synes det fungerte topp når all hjulene var hele og luftfyllte, MEN det var de ikke alltid! Bare litt "tap" av luft i hjulene gjør stor forskjell og de må skiftes ut etter noen år da de sprekker. På min 1998 model var alle hjulene skiftet ut da jeg solgte hengeren i våres.

Og som du selv skriver, viktig at hengeren er stor nok/riktig dimensjonert for båten. Av de tre hengerne jeg har hatt, og brukt til båt av tilsvarende størrelse/vekt som deg, så ville jeg valgt Fogelsta, men den er også dyrest!

Jeg spanderte på meg en ordentlig el-vinsj (Warn) på den hengeren (Brenderup) jeg kjøpte i våres og det angrer jeg IKKE på - anbefales for dårlig rygg og blir mindre stress ved opptak! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...