Miles Ahead Startet 8.Juli.2007 Del på Facebook Startet 8.Juli.2007 (redigert) I dag mannet jeg meg opp for å dra ned i båten for å ta en skikkelig vask og sjekk i motorrommet før vi starter ferie til fredag. Dette lot seg imidlertid ikke gjennomføre, da det ikke var mulig å åpne motorromsluken. Det var ingen reaksjon å spore ved å trykke på bryteren som styrer åpning og lukking av luken, og følgende mulige feilårsaker skulle være utelukket etter litt feilsøking: 1) Det er ingen problemer med strøm på batteriene 2) Automatsikringen på 20A er OK - har også testet med ny automatsikring 3) Det er strømforsyning (+12V) frem til automatsikringen og til carling switchen som er av type VL5A 9925 10A 250 VAC 1/2HP Etter det jeg kan skjønne må feilen da enten ligge i selve carling switchen eller i lukeløfteren som sitter i motorrommet. Jeg har vedlagt bilde av switchen. Det er 6 kontaktpunkter, 3 på hver side. +12V ligger på de to midterste kontaktpunktene som jeg antar også går via automatsikringen, mens de fire øvrige kontaktpunktene, som jeg antar er kablet til lukeløfteren, ligger til jord. Er det noen som har noen forslag til videre feilsøking av carling switchen så jeg kan finne ut om den er synderen. Dersom problemet ligger i lukeløfteren må jeg få av luken uten hjelp av lukeløfteren. Er det bare å forsøke å løfte denne med talje/kran og dra ut sylinderen til lukeløfteren? Båten er en Windy 37 Grand Mistral 2001 modell. Takknemlig for innspill og gode ideer Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Det må da være mulig å manuelt få åpnet luken på ett vis uten bruk av talje eller kran ?? slettet - leste ikke godt nok ditt innlegg. ..... Forstår at du vet hvorledes brytern er koblet. Hvis du måler at den får strøm inn og den legger strøm ut når du operer den så er det vel ikke mye annet å gjøre enn å få løftet luken manuelt. Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) En av svakheten ved båtene våre er at luka ikke har noen nødåpning.Jeg har blitt fortalt at løsningen er et tau rundt bordstolpen. TO sterke menn på toppen av bakre sofaen - og dra det hele opp. Så fort dere har fått en glippe kan en 3.mann hjelpe til å løfte forfra. tror ikke dette vil skade lukeløfterne dine Redigert 8.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Igjen imponert over gode og raske tilbakemeldinger!! Jeg får først forsøke å måle carling switchen, fortsatt litt usikker på hvordan. Skal jeg måle spenningen mellom noen av kontaktpunktene når bryteren aktiviseres eller motstanden? Og takk for tipset til lukeåpning bitteliten - håper jeg unngår det, men godt å se at det kan la seg gjøre på den måten. Har to store tenåringsgutter som burde kunne bidra med litt muskelkraft hvis det skulle bli nødvendig. Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Hvis du ikke måler at den legger strøm gjennom når alt er koblet til bryteren så kan du frakoble ledninger (husk å merke deg/skrive ned hvor de skal sitte) , og deretter sjekke bryteren ved å måle den når du opererer den. Hvsi den switcher normalt og du har spenning inn til den så er nok feilen etter bryteren et sted /nærmere lukeløfter. Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 var ombord i Windyn på messe förra året såg detta, frågade dom hur gjör man om man får en 'black out' ombord o måste ner i maskinrommet..............(ingen hade någonsin stellt ett så dumt spm enl försäljaren tidigare...) vad med en skylight/vanntett luke i skottet så ni har möjlighet att krypa in i motorrummet fra lugaren under dekk?!? själv skulle jag ikke vilja ha en båt der man er beroende av el för att komma åt motorrommet, tycker det verkar vare en farlig lösning. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 OLPI - jeg har nok ikke skjønt helt hvordan bryteren fungerer og er derfor usikker på hvordan jeg måler hvis jeg kopler fra alle ledningene og så måler på de ulike kontaktpunktene. Må da måle motstanden mellom kontaktpunkter siden strømtilførselen er frakoplet, og antar at det skal være 0 i motstand mellom noen av kontaktpunktene avhengig om bryteren aktiveres opp eller ned og uendelig i motstand mellom de øvrige kontaktpunktene. Har du oversikt over hvilke kontaktpunkter som skal ha 0 motstand ved aktivering den ene eller den andre retningen, eller burde jeg selv klart å lese det ut fra koplingskjemaet du ga meg link til? Eller er jeg helt på jordet? Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 själv skulle jag ikke vilja ha en båt der man er beroende av el för att komma åt motorrommet, tycker det verkar vare en farlig lösning. Har ingen problemer med å være enig i dette, men det er nå dessverre slik på denne båten, og flere med den. Og båten er CE-sertifisert i kategori B..... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Hei! Nei, du er ikke på jordet. Koblingen er sikkert enkel, men det er best å være sikker på hvordan den er koblet. Jeg har lett litt for å finne din bryter og hvordan den er koblet, men finner ikke akkurat den. Hvis det står et partnummer på bryteren så kan du taste det inn HER så får du nok skjema på den. Trodde partnummeret var det du skrev i tidligere innlegg, men det er det nok ikke ser det ut for. Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Her har du avdekket en svakhet med båten og jeg tror nok jeg ville ha skrevet noen ord til rette vedkommende i firmaet som produsere og forklart hva du har opplevd. Gunga Din sin løsning kan være enkel, men vil gjerne fungere for alt jeg vet. Dette kan redde andre i en gitt situasjon.... Blackout på "åpne havet" i dårlig vær er noe helt annet enn det du har opplevd. Tror de faktisk produsenten kommer til å sette stor pris på å få tilbakemelding på dette! Bryr de seg ikke, finnes det noen som gir de godkjennelse til å spikre CE merket på.......hint hint... Redigert 8.Juli.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Fant du noe? Ser litt på bildet ditt: Ser ut for meg som hvit(e) og grønn er sammenkoblet. Rød som går inn på de midterste punktene er nok som du skriver strømforsyning inn. For å kjøre luken opp/ned så legges det kanskje strøm ut på henholdvis gul og mørkere rød. Er det lys på bryteren? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Dette kan også skyldes mangel på jord, kan du høre klikkelyder fra motorrommet når du trykker på knappen? Vil anta det fungerer som bennets rimtab, kansje det til og med er bennets sitt system. Skal jeg tippe så blir det slik: rød: 12v inn hvit: starter hydrolikkpumpen grønn: åpner magnetventil enten opp eller ned gul: åpner den andre magnetventilen Du kan måle at 12 kobles over til de fire posisjonene når du trykker. Du kan også ohme mellom jord og de fire posisjonen når bryteren står i midtstilling, da kan du finne ut om du mangler jord. Redigert 8.Juli.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Nei, det er ikke lys på bryteren. Og den røde kabelen i midtposisjon er +12V ja. De øvrige 4 ligger til jord når bryteren ikke aktiveres. Finner heller ikke noe info om min bryter på sidene til Carling.... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Dette kan også skyldes mangel på jord, kan du høre klikkelyder fra motorrommet når du trykker på knappen? Vil anta det fungerer som bennets rimtab, kansje det til og med er bennets sitt system. Nei, hører ingen klikkelyder - kun den store stillheten. Men håper først jeg kan klare å få målt carling switchen før jeg må kalle inn muskelkraft for å dra opp luken.... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Tipper på dårlig kontakt (kanskje på jord) jeg også. Tviler på feil i bryteren - de er solide og sjelden feil på. Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) De øvrige 4 ligger til jord når bryteren ikke aktiveres. Finner heller ikke noe info om min bryter på sidene til Carling.... Hva skjer når den aktiviseres da. Måler du forsatt det samme på disse 4? Hvor henter du minus når du måler? Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Nei, da endres spenningen på disse 4 kontaktpinnene. Har ikke notert dette, men mene at 3 kontaktpuknter viste ca 1 Volt (usikker på polariteten), mens den fjerde viste ca 4 Volt (igjen usikker på polariteten). Det var ikke samme kontaktpunkt som skilte seg ut når bryteren ble aktivert den ene eller den andre vegen, men husker dessverre ikke det nå. Kom også til å tenke på at jeg har en Carling Switch med tilsvarende funksjonalitet som benyttes til ankervinsjen i baugen. Er jeg heldig er det samme bryter, så da kan jeg evt. få sjekket ut bryteren ved å bytte disse..... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hvor henter du minus når du måler? Jeg hentet minus fra 12V uttaket ved førerposisjon. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Vær sikker på at du har batteriminus der du setter sort måleprobe slik at du ikke blir lurt. Minus kan du hente fra et sted du vet 100% sikkert at det er nettopp minus, ikke nødvendigvis fra en ledning til denne bryteren. Sorry - så at du svarte for sent Det er helt ok å hente minus der. At du måler 1V og 4V på disse tyder jo på at de blir "dratt ned" av noe. Hvis det bare er dårlig kontakt på minus ved lukeløfter skulle ikke det skjedd. Måler du forsatt over 12 V inn til bryter når den opereres? Dek kan jo være dårlig kontakt på tilførsel (sikring e.l.) slik at spenningen daler når lukeløfter vil trekke strøm. Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Da kan du måle mellom rød ledning og minus på uttaket for å bekrefte at du har 12v på bryteren. De andre 4 mener jeg skal ligge til 0v, ikke 1 eller 4, men 0V. Noen som vet hva en skal måle om en ohmer gjennom systemet? (uten å trykke på knappen!) Du mangler sikkert jord om du måler 12v på rød. Redigert 8.Juli.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Vær sikker på at du har batteriminus der du setter sort måleprobe slik at du ikke blir lurt. Minus kan du hente fra et sted du vet 100% sikkert at det er nettopp minus, ikke nødvendigvis fra en ledning til denne bryteren. Sorry - så at du svarte for sent Det er helt ok å hente minus der. Er ikke uenig med deg, men sjekket mellom "min" minus og batteripluss i "sikrings-/bryterskapet" som viste 12,54V så det burde vel være en ok referanse. Siden jeg ikke kommer til i motorrommet er det vanskelig å få tilgang til batteriminus - den er ikke trukket opp til "sikrings-/bryterskapet" Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Da kan du måle mellom rød ledning og minus på uttaket for å bekrefte at du har 12v på bryteren.De andre 4 mener jeg skal ligge til 0v, ikke 1 eller 4, men 0V. Noen som vet hva en skal måle om en ohmer gjennom systemet? (uten å trykke på knappen!) Du mangler sikkert jord om du måler 12v på rød. Jeg måler 12V mellom de to røde (samme kabel) i midtposisjon og min batteriminus, og jeg måler 0V mellom min batteriminus og de 4 andre kontaktpunktene når bryteren ikke aktiviseres. Dette er vel slik du mener det skal være om jeg tolker deg rett? Det er når bryteren aktiviseres at spenningen på disse 4 kontaktpunktene endres slik jeg beskrev. Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Skrev inn litt til i forrige innlegg... Måler du forsatt 12V inn til bryter når den opereres? Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 At du måler 1V og 4V på disse tyder jo på at de blir "dratt ned" av noe. Hvis det bare er dårlig kontakt på minus ved lukeløfter skulle ikke det skjedd. Måler du forsatt over 12 V inn til bryter når den opereres? Dek kan jo være dårlig kontakt på tilførsel (sikring e.l.) slik at spenningen daler når lukeløfter vil trekke strøm. Er som sagt litt usikker på akkurat disse måleresultatene, men det kan jeg sjekke. Uansett hadde det vært en stor fordel om jeg hadde visst hva som er riktig måleresultat, både når bryteren er tilkoplet og aktiveres og når alle kabler er frakoplet. Føler ikke at jeg er helt der enda, selv om det er mange gode innspill her. Finner jeg ikke en målemetode får jeg satse på at ankervinsjbrytere er av samme type - da kan jeg jo få sjekket ut bryteren i hvertfall før jeg går løs på å tvangsåpne luka.... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) OK, men sjekk at tilførselen til bryter er god og at det ikke er dårlig kontakt her. Da vil det skje at spenningen blir dratt ned mye når lukeløfteren krever strøm. Det samme kan selvsagt skje hvis motor på lukeløfter har "skjær seg". Det trekkes tydeligvis ikke mye strøm i hvertfall for da hadde sikring røket. Vet ikke om det er noe relè er ifm lukeløfter eller om det bare er stor utveksling på disse og at all strøm går via bryter? Redigert 8.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.