Jump to content

Lukeløfter virker ikke - Problem med Carling Switch?


Miles Ahead

Recommended Posts

OK, men sjekk at tilførselen til bryter er god og at det ikke er dårlig kontakt her. Da vil det skje at spenningen blir dratt ned mye når lukeløfteren krever strøm. Det samme kan selvsagt skje hvis motor på lukeløfter har "skjær seg". Det trekkes tydeligvis ikke mye strøm i hvertfall for da hadde sikring røket

Skal sjekke dette. Takk for gode innspill. Kommer tilbake med flere måleresultater senere...

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Jeg vil tro de 4 punktene ikke skal dras så langt ned som 1 volt, da heller jeg mer på at det er dårlig kontakt mellom batteri og frem til den røde ledningen siden du får så høyt spenningsfall allerede ved bryteren. Du kan jo forsøke å koble til noe last mellom den røde og minusen din og se om du klarer å få ut noe strøm derfra.

Link to post
Du kan forresten prøve å hente pluss fra ett annet sted enn rød, via sikring selvsagt. Da går luken opp og du kan finne feilen derfra.

Mener du med dette å "forsterke" eller erstatte den 12V tilførselen som er der i dag eller å legge en av de andre 4 kontaktpunktene på bryteren til en ekstern 12V kilde?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
(ingen hade någonsin stellt ett så dumt spm enl försäljaren tidigare...)

Joda - jeg har gjort det! Og de syntes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt. Det var Windy som ga meg løsningen, og de mente dette var godt nok. Om det er det er en annen sak.

 

En liten saks opplysning. Det er en bryter til de elotrohydrauliske lukeåpnerne - det er 2 stk av de - og begge styres med 1 bryter. Kan være at det gjør det litt enklere. skal ta en kikk i instruksjonsboka mi og se om det ligger et koblingsskjema her

 

Kanskje et veldig dumt spørsmål - men har du sjekket sikringen på sikringspanelet i stikkabinen? er en sikring merket med Engine Room der.

 

 

Jeg har koblingsskjemaet for det aktuelle bryterpanelet. Skal ta bilde av det og legge det ut.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Mener du med dette å "forsterke" eller erstatte den 12V tilførselen som er der i dag eller å legge en av de andre 4 kontaktpunktene på bryteren til en ekstern 12V kilde?

Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her.

Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt.

 

Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er.

Link to post
Joda - jeg har gjort det! Og de syntes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt. Det var Windy som ga meg løsningen, og de mente dette var godt nok. Om det er det er en annen sak.

 

En liten saks opplysning. Det er en bryter til de elotrohydrauliske lukeåpnerne - det er 2 stk av de - og begge styres med 1 bryter. Kan være at det gjør det litt enklere. skal ta en kikk i instruksjonsboka mi og se om det ligger et koblingsskjema her

Håper uansett jeg slipper å tvangsåpne luka, men må jeg til pers skal jeg melde tilbake hvor "akseptabel" denne løsningen er. Du har jo en nyere båt enn jeg har Bitteliten, men det hadde vært interessant om du hadde muligheter til å sjekke fabrikatet på lukeløfteren. Min sitter på veggen mot sovekabinen og jeg mener at den har et rødt eller orange lokk. Uansett finner jeg det ut i morgen ved å kontakte Windy eller Jon Geir, men har du muligheter til å finne det ut så er det flott.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her.

Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt.

 

Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er.

OK, da er jeg med. Skal sjekke dette.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Jeg kan gå ned og ta et bilde - må fordrive ØKH før jeg jeg får gjort det - hun sitter med pledd over beina og nesa begravd i en bok

 

her er bilder av koblingsskjemaet

img_1193.jpg

img_1194.jpg

 

Det vil ikke være noe problem å tvangsåpne luka. Sylinderne tar ikke skade av det.

Med slik tilgang på kompetanse og dokumentasjon har snart båtplassen gjort at de som lever av dette servicemarkedet snart er overflødige :smiley:

 

Vær forsiktig med fordriving av ØKH - vil helst ikke ha ansvaret for en uheldig familiefeide.....midt i ferien og gråværet... :cheers:

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Sånn - da er familien fordrevet og det aller helligste inntatt nok en gang. Alltid hyggelig å besøke Vera og Petra :smiley:

 

Slik ser det ut hos meg

Her er luka som skal løftes opp.

motorromsluke_w37.jpg

Vera til bb Petra til stb på bildet

 

Her ser man hvordan lukeløfterne er montert

lukeloeftere_motorrom_w37.jpg

 

Produktinfo om lukeløfterne

lukeloefterne__merke_etc.jpg

 

her er koblingsboksen i motorrommet. To sorte kabler inn - to sorte kabler ut - en til hver lukeløfter

koblingsboks_til_lukelfterne_i_motorrommet.jpg

 

Slik ser boksen ut når den er åpen

koblingsboks_til_lukelfterne_i_motorrommet_aapen.jpg

 

Strøm inn kommer fra de to tynne på høyre side av boksen - sett i bildet.

 

Om jeg husker rett har dere et agregat der jeg har vvtanken - men det skal ikke ha noen betydning for plasseringen av lukeløftere så vidt jeg vet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Slik ser det ut hos meg

Utrolig morsomt å se hvor strøkent du har det i motorrommet!! Det var nettopp det som var tanken min i dag også, men nå må jeg først få løst adkomstproblemet. Jeg kan se av bildene at Windy nå har valgt en annen løsning på W37. Jeg har separat hydraulikkpumpe med slanger derfra og til dobble sylindere som hos deg, mens ditt system ser ut til å være integrert i lukeløftesylinderene, eller et rent elektromekanisk system uten hydraulikkpumpe?. Uansett flotte bilder av et skinnende motorrom.

 

Stor takk for innsatsen :cheers: - stikker ned i båten og måler litt nå....

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
vet det Bitteliten att du tenker sikkerhet.......

 

mulig jag mötte feil säljare i Windymontern.......en säljare er en säljare....neste uke står de på Elkjöp o seljer

micro ovner eller dataspil...... :lol::smiley:

Jeg tror vel kanskje ikke at jeg er den erketypiske Windy kjøperen. Ikke er det pappas penger og ikke kunne vi bare ta pengene ut av lønnskontoen heller :wink:

Jeg har ikke erfaring med så mange Windy selgere. Aaby Marine i Oslo har bra produktkunnskap. Ina Marin som jeg har møtt et par ganger på Stockholmsmessan er på nivået at båten er hvit og putene er blå. Utover det har de pen blazer :wink:

De som jobber på Windy er usedvanlig hyggelige. Kom på at jeg må send en takkemail for nye vindusviskere jeg fikk gratisk i posten før ferien etter at jeg klagde på de gamle.

Link to post
En av svakheten ved båtene våre er at luka ikke har noen nødåpning.Jeg har blitt fortalt at løsningen er et tau rundt bordstolpen. TO sterke menn på toppen av bakre sofaen - og dra det hele opp. 3.mann

 

Hei, jeg får håpe du alltid har mannskap nok, hvis du skulle få motorproblemer i åpen sjø.

Syntes det var litt merkelig at det ikke er andre nødløsninger for å få åpnet luken i en såpass eksklusiv båt. :confused:

Link to post
OK, men sjekk at tilførselen til bryter er god og at det ikke er dårlig kontakt her. Da vil det skje at spenningen blir dratt ned mye når lukeløfteren krever strøm. Det samme kan selvsagt skje hvis motor på lukeløfter har "skjær seg". Det trekkes tydeligvis ikke mye strøm i hvertfall for da hadde sikring røket.

 

Vet ikke om det er noe relè er ifm lukeløfter eller om det bare er stor utveksling på disse og at all strøm går via bryter?

Da har jeg vært nede i båten og målt bryteren både med kabler (spenningsmålinger) og uten kabler (motstandsmålinger). Jeg sjekket Carling switchen som styrer ankervinsjen, men den var dessverre ikke av samme type så jeg kunne ikke sjekke den.

 

Jeg har valgt å nummere pinnene/kontakpunktene fra 1-6 der 1 er øverst til venstre når bryteren ses bakfra, 3 nederst til venstre, 4 øverst til høyre og 6 nederst til høyre. Kontaktpunktene 2 og 5 i midten på hver side er koplet sammen og Kontaktpunkt 4 og 6 er koplet sammen.

 

Kontaktpunkt 1: Gul kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 2: Rød kabel til strømforsyning i sikrings-/bryterskap via 20A automatsikring

Kontaktpunkt 3: Rød kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 4: Grønn/Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 5: Rød kabel koplet til kontaktpunkt 2

Kontaktpunkt 6: Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Også koplet til kontaktpunkt 4 med hvit kabel

 

Jeg har da registrert følgdene målinger:

 

1) Motstandsmålinger av Carling Switch uten kabler:

a) Bryter ikke aktivert: Uendelig motstand mellom alle kontaktpunkter.

b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 2 koples til 3 og kontaktpunkt 5 koples til 6

c) Bryter aktivert i stilling "Ned": Kontaktpunkt 2 koples til 1 og kontaktpunkt 5 koples til 4

 

2) Spenningsmålinger av Carling Switch

a) Bryter ikke aktivert: Kontaktpunkt 1,3,4,6 ligger på -0,002V. Kontaktpunkt 2 og 5 ligger på +12,6V

b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 1 ligger på 7,85V alla andre kontaktpunkter på +11,3V

c) Bryter i aktivert stilling "Ned": Kontaktpunkt 3 ligger på 7,53V alle andre kontaktpunkter på +11,3V

 

Ut fra min ringe kunnskap ser det da ut til at Carling Switchen gjøre det den skal, men det blir et spenningsfall når switchen kopler inn.

 

Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her.

Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt.

 

Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er.

Siden jeg fikk et spennningsfall som beskrevet ovenfor koplet jeg opp en ny strømforsyning direkte fra batteripluss i sikrings-/bryterskapet med en egen sikring og frem til koplingspunkt 2 og 5 på carling switchen. Fikk da samme spenningsfall og ingen lukepåning. :headbang:

 

Min antagelse nå er da at problemet ligger i pumpen eller i kablingen fra carling switchen til pumpen i motorrommet. Uansett ser det ut som jeg ikke har noen andre valg enn å tvangsåpne luken, men da må jeg ta med muskelkraft. Skal prøve dette i morgen. Er det andre innspill så mottas de med stor takk!

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Kontaktpunkt 1: Gul kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 2: Rød kabel til strømforsyning i sikrings-/bryterskap via 20A automatsikring

Kontaktpunkt 3: Rød kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 4: Grønn/Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?

Kontaktpunkt 5: Rød kabel koplet til kontaktpunkt 2

Kontaktpunkt 6: Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Også koplet til kontaktpunkt 4 med hvit kabel

Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned.

På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå

Bryteren virker som den skal etter målingene.

 

2) Spenningsmålinger av Carling Switch

a) Bryter ikke aktivert: Kontaktpunkt 1,3,4,6 ligger på -0,002V. Kontaktpunkt 2 og 5 ligger på +12,6V

b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 1 ligger på 7,85V alla andre kontaktpunkter på +11,3V

c) Bryter i aktivert stilling "Ned": Kontaktpunkt 3 ligger på 7,53V alle andre kontaktpunkter på +11,3V

 

Ut fra min ringe kunnskap ser det da ut til at Carling Switchen gjøre det den skal, men det blir et spenningsfall når switchen kopler inn.

Siden jeg fikk et spennningsfall som beskrevet ovenfor koplet jeg opp en ny strømforsyning direkte fra batteripluss i sikrings-/bryterskapet med en egen sikring og frem til koplingspunkt 2 og 5 på carling switchen. Fikk da samme spenningsfall og ingen lukepåning. :headbang:

 

Min antagelse nå er da at problemet ligger i pumpen eller i kablingen fra carling switchen til pumpen i motorrommet. Uansett ser det ut som jeg ikke har noen andre valg enn å tvangsåpne luken, men da må jeg ta med muskelkraft. Skal prøve dette i morgen. Er det andre innspill så mottas de med stor takk!

Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last.

Du hører ikke noe pumpe gå (?)

Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast...

Så da må du nok åpne luken manuellt ja.

 

En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke.

Link to post
Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned.

På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå

Bryteren virker som den skal etter målingene.

Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last.

Du hører ikke noe pumpe gå (?)

Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast...

Så da må du nok åpne luken manuellt ja.

 

En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke.

Det var en beskrivelse som gjorde alt mye klarere. En veldig god ide å fjerne kontaktene på pinne 4 og 6 for å se om jeg fortsatt har spenningsfall og det samme med pinne 1 og 3, men uansett må jeg nok tvangsåpne luken.... Jeg hører ingen lyd fra pumpen uansett om jeg forsøker å kjøre luken opp eller ned.

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...