Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 OK, men sjekk at tilførselen til bryter er god og at det ikke er dårlig kontakt her. Da vil det skje at spenningen blir dratt ned mye når lukeløfteren krever strøm. Det samme kan selvsagt skje hvis motor på lukeløfter har "skjær seg". Det trekkes tydeligvis ikke mye strøm i hvertfall for da hadde sikring røket Skal sjekke dette. Takk for gode innspill. Kommer tilbake med flere måleresultater senere... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Jeg vil tro de 4 punktene ikke skal dras så langt ned som 1 volt, da heller jeg mer på at det er dårlig kontakt mellom batteri og frem til den røde ledningen siden du får så høyt spenningsfall allerede ved bryteren. Du kan jo forsøke å koble til noe last mellom den røde og minusen din og se om du klarer å få ut noe strøm derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Du kan forresten prøve å hente pluss fra ett annet sted enn rød, via sikring selvsagt. Da går luken opp og du kan finne feilen derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Du kan forresten prøve å hente pluss fra ett annet sted enn rød, via sikring selvsagt. Da går luken opp og du kan finne feilen derfra. Mener du med dette å "forsterke" eller erstatte den 12V tilførselen som er der i dag eller å legge en av de andre 4 kontaktpunktene på bryteren til en ekstern 12V kilde? Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) (ingen hade någonsin stellt ett så dumt spm enl försäljaren tidigare...) Joda - jeg har gjort det! Og de syntes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt. Det var Windy som ga meg løsningen, og de mente dette var godt nok. Om det er det er en annen sak. En liten saks opplysning. Det er en bryter til de elotrohydrauliske lukeåpnerne - det er 2 stk av de - og begge styres med 1 bryter. Kan være at det gjør det litt enklere. skal ta en kikk i instruksjonsboka mi og se om det ligger et koblingsskjema her Kanskje et veldig dumt spørsmål - men har du sjekket sikringen på sikringspanelet i stikkabinen? er en sikring merket med Engine Room der. Jeg har koblingsskjemaet for det aktuelle bryterpanelet. Skal ta bilde av det og legge det ut. Redigert 8.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Mener du med dette å "forsterke" eller erstatte den 12V tilførselen som er der i dag eller å legge en av de andre 4 kontaktpunktene på bryteren til en ekstern 12V kilde? Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her. Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt. Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Joda - jeg har gjort det! Og de syntes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt. Det var Windy som ga meg løsningen, og de mente dette var godt nok. Om det er det er en annen sak. En liten saks opplysning. Det er en bryter til de elotrohydrauliske lukeåpnerne - det er 2 stk av de - og begge styres med 1 bryter. Kan være at det gjør det litt enklere. skal ta en kikk i instruksjonsboka mi og se om det ligger et koblingsskjema her Håper uansett jeg slipper å tvangsåpne luka, men må jeg til pers skal jeg melde tilbake hvor "akseptabel" denne løsningen er. Du har jo en nyere båt enn jeg har Bitteliten, men det hadde vært interessant om du hadde muligheter til å sjekke fabrikatet på lukeløfteren. Min sitter på veggen mot sovekabinen og jeg mener at den har et rødt eller orange lokk. Uansett finner jeg det ut i morgen ved å kontakte Windy eller Jon Geir, men har du muligheter til å finne det ut så er det flott. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her.Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt. Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er. OK, da er jeg med. Skal sjekke dette. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) Jeg kan gå ned og ta et bilde - må fordrive ØKH før jeg jeg får gjort det - hun sitter med pledd over beina og nesa begravd i en bok her er bilder av koblingsskjemaet Det vil ikke være noe problem å tvangsåpne luka. Sylinderne tar ikke skade av det. Redigert 8.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) Jeg kan gå ned og ta et bilde - må fordrive ØKH før jeg jeg får gjort det - hun sitter med pledd over beina og nesa begravd i en bok her er bilder av koblingsskjemaet Det vil ikke være noe problem å tvangsåpne luka. Sylinderne tar ikke skade av det. Med slik tilgang på kompetanse og dokumentasjon har snart båtplassen gjort at de som lever av dette servicemarkedet snart er overflødige Vær forsiktig med fordriving av ØKH - vil helst ikke ha ansvaret for en uheldig familiefeide.....midt i ferien og gråværet... Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) Sånn - da er familien fordrevet og det aller helligste inntatt nok en gang. Alltid hyggelig å besøke Vera og Petra Slik ser det ut hos meg Her er luka som skal løftes opp. Vera til bb Petra til stb på bildet Her ser man hvordan lukeløfterne er montert Produktinfo om lukeløfterne her er koblingsboksen i motorrommet. To sorte kabler inn - to sorte kabler ut - en til hver lukeløfter Slik ser boksen ut når den er åpen Strøm inn kommer fra de to tynne på høyre side av boksen - sett i bildet. Om jeg husker rett har dere et agregat der jeg har vvtanken - men det skal ikke ha noen betydning for plasseringen av lukeløftere så vidt jeg vet. Redigert 8.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Vær forsiktig med fordriving av ØKH - vil helst ikke ha ansvaret for en uheldig familiefeide.....midt i ferien og gråværet... No worries - det er lenge siden hun ga opp meg og Baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Joda - jeg har gjort det! Og de syntes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt. vet det Bitteliten att du tenker sikkerhet....... mulig jag mötte feil säljare i Windymontern.......en säljare er en säljare....neste uke står de på Elkjöp o seljer micro ovner eller dataspil...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Slik ser det ut hos meg Utrolig morsomt å se hvor strøkent du har det i motorrommet!! Det var nettopp det som var tanken min i dag også, men nå må jeg først få løst adkomstproblemet. Jeg kan se av bildene at Windy nå har valgt en annen løsning på W37. Jeg har separat hydraulikkpumpe med slanger derfra og til dobble sylindere som hos deg, mens ditt system ser ut til å være integrert i lukeløftesylinderene, eller et rent elektromekanisk system uten hydraulikkpumpe?. Uansett flotte bilder av et skinnende motorrom. Stor takk for innsatsen - stikker ned i båten og måler litt nå.... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Ja, hos oss er alt integret i de to løfterne du ser. Ikke noen separat pumpe her. Hyggelig å kunne være til hjelp. Liker å ha det rent i motorrommet - som Hydrox skrev - da tar det bare noen sekunder å finne ut om noe er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 vet det Bitteliten att du tenker sikkerhet....... mulig jag mötte feil säljare i Windymontern.......en säljare er en säljare....neste uke står de på Elkjöp o seljer micro ovner eller dataspil...... Jeg tror vel kanskje ikke at jeg er den erketypiske Windy kjøperen. Ikke er det pappas penger og ikke kunne vi bare ta pengene ut av lønnskontoen heller Jeg har ikke erfaring med så mange Windy selgere. Aaby Marine i Oslo har bra produktkunnskap. Ina Marin som jeg har møtt et par ganger på Stockholmsmessan er på nivået at båten er hvit og putene er blå. Utover det har de pen blazer De som jobber på Windy er usedvanlig hyggelige. Kom på at jeg må send en takkemail for nye vindusviskere jeg fikk gratisk i posten før ferien etter at jeg klagde på de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Jeg tror vel kanskje ikke at jeg er den erketypiske Windy kjøperen. nei du måste övertale konen att ni skal tilbaks til det riktige båtlivet.....dvs stressless....en HR eller Najad.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
chagall Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 En av svakheten ved båtene våre er at luka ikke har noen nødåpning.Jeg har blitt fortalt at løsningen er et tau rundt bordstolpen. TO sterke menn på toppen av bakre sofaen - og dra det hele opp. 3.mann Hei, jeg får håpe du alltid har mannskap nok, hvis du skulle få motorproblemer i åpen sjø. Syntes det var litt merkelig at det ikke er andre nødløsninger for å få åpnet luken i en såpass eksklusiv båt. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) OK, men sjekk at tilførselen til bryter er god og at det ikke er dårlig kontakt her. Da vil det skje at spenningen blir dratt ned mye når lukeløfteren krever strøm. Det samme kan selvsagt skje hvis motor på lukeløfter har "skjær seg". Det trekkes tydeligvis ikke mye strøm i hvertfall for da hadde sikring røket. Vet ikke om det er noe relè er ifm lukeløfter eller om det bare er stor utveksling på disse og at all strøm går via bryter? Da har jeg vært nede i båten og målt bryteren både med kabler (spenningsmålinger) og uten kabler (motstandsmålinger). Jeg sjekket Carling switchen som styrer ankervinsjen, men den var dessverre ikke av samme type så jeg kunne ikke sjekke den. Jeg har valgt å nummere pinnene/kontakpunktene fra 1-6 der 1 er øverst til venstre når bryteren ses bakfra, 3 nederst til venstre, 4 øverst til høyre og 6 nederst til høyre. Kontaktpunktene 2 og 5 i midten på hver side er koplet sammen og Kontaktpunkt 4 og 6 er koplet sammen. Kontaktpunkt 1: Gul kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Kontaktpunkt 2: Rød kabel til strømforsyning i sikrings-/bryterskap via 20A automatsikring Kontaktpunkt 3: Rød kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Kontaktpunkt 4: Grønn/Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Kontaktpunkt 5: Rød kabel koplet til kontaktpunkt 2 Kontaktpunkt 6: Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Også koplet til kontaktpunkt 4 med hvit kabel Jeg har da registrert følgdene målinger: 1) Motstandsmålinger av Carling Switch uten kabler: a) Bryter ikke aktivert: Uendelig motstand mellom alle kontaktpunkter. b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 2 koples til 3 og kontaktpunkt 5 koples til 6 c) Bryter aktivert i stilling "Ned": Kontaktpunkt 2 koples til 1 og kontaktpunkt 5 koples til 4 2) Spenningsmålinger av Carling Switch a) Bryter ikke aktivert: Kontaktpunkt 1,3,4,6 ligger på -0,002V. Kontaktpunkt 2 og 5 ligger på +12,6V b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 1 ligger på 7,85V alla andre kontaktpunkter på +11,3V c) Bryter i aktivert stilling "Ned": Kontaktpunkt 3 ligger på 7,53V alle andre kontaktpunkter på +11,3V Ut fra min ringe kunnskap ser det da ut til at Carling Switchen gjøre det den skal, men det blir et spenningsfall når switchen kopler inn. Jeg har en mistanke om at det ikke er god kontakt mellom 12v på batteriet og frem til bryteren din siden det er så stort spenningsfall her.Du kan belaste den med noe annet, en lyspære for eksempel og måle spenningen over lyspæren, er den 12v er et greit, er den lavere går det vekk mye i ledningen =dårlig kontakt. Når du så har funnet ut om det er dårlig kontakt kan steg 2 være å erstatte denne kilden med en "frisk" en slik at du kan få opp luken og sjekke hvor den dårlige kontaken er. Siden jeg fikk et spennningsfall som beskrevet ovenfor koplet jeg opp en ny strømforsyning direkte fra batteripluss i sikrings-/bryterskapet med en egen sikring og frem til koplingspunkt 2 og 5 på carling switchen. Fikk da samme spenningsfall og ingen lukepåning. Min antagelse nå er da at problemet ligger i pumpen eller i kablingen fra carling switchen til pumpen i motorrommet. Uansett ser det ut som jeg ikke har noen andre valg enn å tvangsåpne luken, men da må jeg ta med muskelkraft. Skal prøve dette i morgen. Er det andre innspill så mottas de med stor takk! Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 her er bilder av koblingsskjemaet Sjekket min instruksjonsbok og jeg har nøyaktig samme illustrasjoner som deg. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Er det andre innspill så mottas de med stor takk! Ja, ring Jon-Geirr før du gjør noe som helst mer han har sikkert vært borti dette før Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Kontaktpunkt 1: Gul kabel til lukeløfterpumpe i motorrom?Kontaktpunkt 2: Rød kabel til strømforsyning i sikrings-/bryterskap via 20A automatsikring Kontaktpunkt 3: Rød kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Kontaktpunkt 4: Grønn/Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Kontaktpunkt 5: Rød kabel koplet til kontaktpunkt 2 Kontaktpunkt 6: Hvit kabel til lukeløfterpumpe i motorrom? Også koplet til kontaktpunkt 4 med hvit kabel Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned. På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå Bryteren virker som den skal etter målingene. 2) Spenningsmålinger av Carling Switcha) Bryter ikke aktivert: Kontaktpunkt 1,3,4,6 ligger på -0,002V. Kontaktpunkt 2 og 5 ligger på +12,6V b) Bryter aktivert i stilling "Opp": Kontaktpunkt 1 ligger på 7,85V alla andre kontaktpunkter på +11,3V c) Bryter i aktivert stilling "Ned": Kontaktpunkt 3 ligger på 7,53V alle andre kontaktpunkter på +11,3V Ut fra min ringe kunnskap ser det da ut til at Carling Switchen gjøre det den skal, men det blir et spenningsfall når switchen kopler inn. Siden jeg fikk et spennningsfall som beskrevet ovenfor koplet jeg opp en ny strømforsyning direkte fra batteripluss i sikrings-/bryterskapet med en egen sikring og frem til koplingspunkt 2 og 5 på carling switchen. Fikk da samme spenningsfall og ingen lukepåning. Min antagelse nå er da at problemet ligger i pumpen eller i kablingen fra carling switchen til pumpen i motorrommet. Uansett ser det ut som jeg ikke har noen andre valg enn å tvangsåpne luken, men da må jeg ta med muskelkraft. Skal prøve dette i morgen. Er det andre innspill så mottas de med stor takk! Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last. Du hører ikke noe pumpe gå (?) Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast... Så da må du nok åpne luken manuellt ja. En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 (redigert) Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned.På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå Bryteren virker som den skal etter målingene. Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last. Du hører ikke noe pumpe gå (?) Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast... Så da må du nok åpne luken manuellt ja. En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke. Det var en beskrivelse som gjorde alt mye klarere. En veldig god ide å fjerne kontaktene på pinne 4 og 6 for å se om jeg fortsatt har spenningsfall og det samme med pinne 1 og 3, men uansett må jeg nok tvangsåpne luken.... Jeg hører ingen lyd fra pumpen uansett om jeg forsøker å kjøre luken opp eller ned. Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Nei da er det bare å samle gamlegutta på bryggen til ett skikkelig løft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.