Bitteliten Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Sitter og funderer på dette. Et annet wild guess: Mine løftere drar mye strøm. Må ha toppladede batterier for at de skal kunne gå på full fart opp. Så fort batteriene er litt tappet går løfterne sakte. Er du sikker på at du har nok strøm på? Kan det være samme fenomen som denne tråden om motoren som ikke starter - og der tror man at en celle er gått på batteriet? Da har man normal hvilespenning - men så fort man belaster batteriet faller strømmen til langt under 12V. Bare en tanke - men kanskje det kan være en mulighet før man søker andre feil. Syrevekten på cellene bør gi deg svar på om alt er OK Redigert 8.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Jeg ville tro spenningen ble enda lavere ved belastning om det var batteriet som var årsaken til problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 8.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 (redigert) Sitter og funderer på dette. Et annet wild guess:Mine løftere drar mye strøm. Må ha toppladede batterier for at de skal kunne gå på full fart opp. Så fort batteriene er litt tappet går løfterne sakte. Er du sikker på at du har nok strøm på? Kan det være samme fenomen som denne tråden om motoren som ikke starter - og der tror man at en celle er gått på batteriet? Da har man normal hvilespenning - men så fort man belaster batteriet faller strømmen til langt under 12V. Bare en tanke - men kanskje det kan være en mulighet før man søker andre feil. Syrevekten på cellene bør gi deg svar på om alt er OK Nei, i dette tilfellet mener jeg å ha utelukket batterikapasiteten. Har en stor og ganske ny batteribank på 3x115Ah som jeg steller pent med, inkludert batteriovervåking med Mastervolt BTM-III. Har tidligere vært langt nede på batterikapasitet uten å ha opplevd problemer med lukeløfteren. Tror nok ikke mine lukeløftere er like strømkrevende som dine heller, da jeg mener jeg har et hydraulisk system kontra ditt elektromekaniske. Redigert 8.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Ok, du har hydraulisk pumpe (ikke elektrohydrauliske sylindre/lukeløftere).. . At spenningen synker fra 12.6V til 11.3V tyder på at det er en del belastning, ikke bare litt. Du kan jo kontakte Windy og spørre om tips, men jeg er redd du må åpne luken manuelt. Hvis du får et koblingsskjema (event forklaring) på hvordan det er koblet så blir det mye enklere. Blir litt mye "tipping" nå I hvertfall for min egen del som ikke har vært borte i slike før, men har generelt feilsøkt en god del. Redigert 9.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Har akkurat snakket med Jon Geir hos Vollen Båtservice og fått viktige tips på hvordan luka kan åpnes, ikke minst sikkerhetsmessig forsvarlig prosedyre. Han mener at to mann skulle greie dette, men det får jeg svar på litt senere i dag. Hans erfaring er at det er svært sjelden at selve pumpa tar kvelden og han har mer tro på elektriske problemer som må feilsøkes videre i motorrommet. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 fint om du kan dele denne sikre prosedyren med oss andre som har samme båt som deg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg synes det er rart at de ikke har ordnet med en manuell løsning der man kan "jekke" luken opp litt, nok til å krype ned i rommet. Sikre først selvfølgelig. Alternativet kunne jo vært et mannelokk som man kunne åpnet, men det er vel ofte teaklagt dørk som gjør det vanskelig å få pent kanskje? Uansett, det er jo flere alternative løsninger som sikkert kunne vært benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Denne løsningen skal jo fungerer som en lås også så jeg synes igrunn det er greit nok, sikringen finnes sikkert på utsiden av luken og man må få lov å gå ut ifra at systemet normalt virker. En luke å komme inn måtte blitt fra lugar eller noe og da er det vel regelverk mot å skille motorrom fra lugar som kommer inn i bildet. Så lenge en kan dra opp luken med makt er igrunn problemet lite, kansje de har laget festeanordninger til en talje - hva vet jeg. Nei det hadde vel vert for stygt hehe Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) fint om du kan dele denne sikre prosedyren med oss andre som har samme båt som deg. Skal gjengi prosedyren i detalj senere i dag, men vil gjerne gjøre mine egne erfaringer først. Hovedpoenget når det gjaldt sikkerhet var å benytte en 2"x4" av passende lengde (ca 2m) til å holde luka åpen med, og ikke benytte/stole på den stoppe/låsemekanismen som er integrert i lukeløfteren. Er for så vidt ikke så ofte jeg har en sånn liggende i båten, men ingen problemer så lenge jeg ligger til kai på min egen båtplass..... Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Jeg tenkte mer på at det var en fast jekkordning alà skrujekk, men hvis det er dørkplass nok så kunne det jo vært en forsenket luke ned gjennom dørken. Det er på større båter jeg tenker på. På mindre er jo det hele mye lettere og enklere å løfte opp manuelt vil jeg tro. En kamerat har en Saltø 2800, nå Seaco. Den er det bare gass lukeløftere på som løfter hele dørken akterut m/salong etc opp. Det hele løftes enkelt opp for hånd. På Baylinere er det vel også en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Denne løsningen skal jo fungerer som en lås også så jeg synes igrunn det er greit nok, sikringen finnes sikkert på utsiden av luken og man må få lov å gå ut ifra at systemet normalt virker. En luke å komme inn måtte blitt fra lugar eller noe og da er det vel regelverk mot å skille motorrom fra lugar som kommer inn i bildet. Så lenge en kan dra opp luken med makt er igrunn problemet lite, kansje de har laget festeanordninger til en talje - hva vet jeg. Nei det hadde vel vert for stygt hehe Ja, det er riktig at sikringen sitter på utsiden, og i 99% av tilfellet er dette årsaken til at luken ikke lar seg åpne. Bryteren er også tilgjengelig fra utsiden, men dersom problemene ligger i selve pumpen/lukeløfteren eller i den elektriske tilkoplingen i motorromet så må man tvangsåpne luka uten hjelp fra lukeløfteren. Dette mener jeg skal gå greit så lenge en ligger til kai, men vil neppe være mulig å gjennomføre til sjøs hvis ikke det skulle være tilnærmet havblikk.... Kommer tilbake til resultatet av dette litt senere i dag.... Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Skal bli spennende å høre resultatet av nødåpningen og hva som var feil. Safety first: Det blir vel kanskje lett å kjenne igjen Bitteliten III etter dette med 2 stk trykkimprignerte 2"4" liggende akterut på badeplattformen. Kjekt å ha i tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Pinnebåt Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Denne løsningen overrasket meg veldig. Ved vanninntrengning i motorrom vil vannet mest sansynlig kortslutte enten løfteren eller koblingsboksen til løfterene som står helt nede i rommet som vist på bildet til Bitteliten i inlegg #37. Det kan også være brann , kostsluttning eller andre årsaker til at luken ikke går opp når en trenger øyeblikkelig tilgang . At det da blir forventet at en skal finne frem en 2/4 , eller være to mann for å brekke opp luken er for meg helt ubegripelig. Det burde være en enkel sak å montere en låsesplint i festet mot luken med wiretrekk fra cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Det burde være en enkel sak å montere en låsesplint i festet mot luken med wiretrekk fra cockpit. En veldig god ide, har sett luker med slike låsesplinter, ala disse som er på snap daviter. Så kan en jo kjøpe en vaier beregnet på brannutløser å koble den til. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Denne løsningen overrasket meg veldig.Ved vanninntrengning i motorrom vil vannet mest sansynlig kortslutte enten løfteren eller koblingsboksen til løfterene som står helt nede i rommet som vist på bildet til Bitteliten i inlegg #37. Det kan også være brann , kostsluttning eller andre årsaker til at luken ikke går opp når en trenger øyeblikkelig tilgang . At det da blir forventet at en skal finne frem en 2/4 , eller være to mann for å brekke opp luken er for meg helt ubegripelig. Det burde være en enkel sak å montere en låsesplint i festet mot luken med wiretrekk fra cockpit. Enig i at dette er problematisk i nødsituasjoner som du beskriver. Er imidlertid usikker på løsningen du foreslår. Hvis jeg har fortstått deg riktig så foreslår du en låsesplint der lukeløfteren er festet til luken som kan dras ut med en wire fra cockpit. Det eneste du da oppnår er å frigjøre luken fra lukeløfteren, men hovedproblemet er vel å løfte luken uten lukeløfteren og å sikre den i åpen tilstand uten lukeløfteren. Tror det er tyngden av selve luka som er utfordringen, ikke nødvendigvis at en må trekke ut lukeløfteren med muskelkraft. Mulig at dette ikke er riktig, eller at jeg ikke har skjønt forslaget ditt. Det jeg tror hadde vært det beste var en slags nødjekk som kunne løfte luken 10cm slik at en fikk godt tak til å løfte videre for hånd, men jeg vet mer om dette om et par timer... Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Det jeg tror hadde vært det beste var en slags nødjekk som kunne løfte luken 10cm slik at en fikk godt tak til å løfte videre for hånd, men jeg vet mer om dette om et par timer... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gudrun Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Står det ingenting om dette i brukerhåndboken? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Men vindusviskerne er bra Tror løsning med vaierutløsning er en god ide. Kan ikke tro at luken i seg selv er så tung, uansett må det være lettere å åpne den med disse frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 men hovedproblemet er vel å løfte luken uten lukeløfteren og å sikre den i åpen tilstand uten lukeløfteren. Tror det er tyngden av selve luka som er utfordringen, ikke nødvendigvis at en må trekke ut lukeløfteren med muskelkraft. Tror ikke at luken er så tung at det må være to mann for å løfte den. For å sikre luken i åpen stilling kan en hengsle en stang i rennen på hver side av luken , disse løftes så opp i ett spor i luken når den er åpen ( som på ett gammeldags bilpanser ) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Står det ingenting om dette i brukerhåndboken? Nei, det gjør nok ikke det... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Da har jeg hatt med muskelkraft i form av to velvoksne tenåringssønner og fått tvangsåpnet luken uten problemer. Her er vi klar med utstyr vi kan få behov for.... Trikset var å starte løftet ved den støpte glassfiberdelen som ligger inn mot benkene på styrbord side. Her er det god plass til nok fingre som gjør det mulig å få startet løftet.... Her er det far selv som tar den tyngste jobben. Må innrømme at dette ikke var uoverkommelig, men tungt er det Så trer nestemann til med sine krefter - det er ganske tungt å holde luken helt åpent, og siden vi ikke hadde ferdig testet lengde og plassering av stolpen måtte vi stå og holde luka åpen i et par minutter.... Her er foten av stolpen plassert inntil veggen ved sylinderene til lukeløfteren.. Og her er toppen av stolpen plassert på den støpte platen som lukeløftersylinderene er festet til. Er også en kant her som sikrer at stolpen ikke forskyver seg... Og her ses hele stolpen plassert i motorrommet. Beklager at det ikke er like skinnende rent som hos Bitteliten, men bare vent.... Oppsummert så er dette veldig greit med to personer og en ferdig tilmålt stolpe som en vet hvordan en skal plassere. Jeg har ingen tro på en splintløsning med wire som skal frigjøre lukeløftersylinderen fra luken, det er ikke det som er problemet, men tyngden på luken og tilgangen til en ca. 150cm stolpe. Jeg kommer nok med stor sikkerhet til å ha denne stolpen liggende i båten for all fremtid, så neste gang jeg evt. kommer opp i denne situasjon fikser jeg det lett. Selv i litt sjø burde dette la seg gjøre, og stolpen gjemmer jeg bort nederst i et skott så den vil ikke ta plass eller være i veien. Sånn sett så var jeg heldig at jeg måtte tvangsåpne luka når jeg lå i havn, nå har jeg utstyr og ferdigheter som gjør at dette fikser jeg neste gang. Aldri så galt at det ikke er godt for noe Nå gjenstår videre feilsøking, men det fikk jeg ikke gjort i denne operasjonen. Blir en ny tur ned i kveld, så får jeg se om jeg kommer videre med dette også... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Tror ikke den luka er særelig tung om sylinderne er koblet fra. Nå har dere jo dratt ut syinderne med makt, så det krever nok litt. Hadde kanskje hjulpet en del på vekten om bordet ble tatt vekk først. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Siden jeg fikk åpnet motorromsluken fikk jeg også sett nærmere på den hydrauliske pumpen som styrer løfting og senking av motorromsluken. Som det fremgår av bildet har Windy her benyttet en pumpe fra InstaTrim. Etter å ha sjekket litt på nettet ser det ut som om Windy har benyttet pumpedelen av et Trim-Tab system og montert dette til to hydraulikkdrevne sylindere i stedenfor til to trimplan. Det forklarer nok også hvorfor pinne 4 og 6 var sammenkoplet i bryteren siden begge "trimplanene" skal synkroniseres i denne installasjonen. Jeg fant følgende dokumentasjon hos InstaTrim: Og på en annen nettside var en komplett oversikt over systemet Min misstanke er nå rettet mot jordforbindelsen til pumpen. Det må være den svarte kabelen som kommer inn til pumpen og som sikkert er terminert til et jordingspunkt et sted i motorrommet. Skal ned å se på dette i kveld og fortsette målingene for å se om jeg kan finne årsaken. Som skrevet tidligere er det lite sannsynlig at det er selve pumpen som er gåen, men det får tiden vise... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 (redigert) Tror ikke den luka er særelig tung om sylinderne er koblet fra.Nå har dere jo dratt ut syinderne med makt, så det krever nok litt. Hadde kanskje hjulpet en del på vekten om bordet ble tatt vekk først. Har fortsatt liten tro på at det er særlig motstand i sylinderene, men det er helt klart at bordet og pidestallen det er montert på bidrar med en del kilo. Virket imidlertid meningsløst å demontere både dette og evt. frigjøre sylinderene, da dette absolutt var håndterbart. Det tyngste var faktisk ikke selve åpningen, men det å holde luken åpnet, og i den forbindelse bidrar ikke sylinderene i det hele tatt..... Tror faktisk jeg hadde fått til dette sammen med min kjære, som ikke har muskler, men derimot andre ting som er viktigere og mer interessant Men forutsetningen for det er som sagt tilgang til en ferdig tilpasset stolpe - det er der bøygen ligger slik jeg ser det. Jeg kommer nok til å lage en egen prosedyre for dette som vi driller jevnlig som en del av sikkerhetsprosedyrene ombord Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.