Jump to content

Lukeløfter virker ikke - Problem med Carling Switch?


Miles Ahead

Recommended Posts

Denne løsningen overrasket meg veldig.

Ved vanninntrengning i motorrom vil vannet mest sansynlig kortslutte enten løfteren eller koblingsboksen til løfterene som står helt nede i rommet som vist på bildet til Bitteliten i inlegg #37.

Det kan også være brann , kostsluttning eller andre årsaker til at luken ikke går opp når en trenger øyeblikkelig tilgang .

 

At det da blir forventet at en skal finne frem en 2/4 , eller være to mann for å brekke opp luken er for meg helt ubegripelig.

 

Det burde være en enkel sak å montere en låsesplint i festet mot luken med wiretrekk fra cockpit.

Som du ser av bildet på innlegg #74 har min løsning den elektriske tilkoplingen ganske høyt i motorrommet. Får jeg vannintrengning i motorrommet opp til dette nivået med påfølgende kortslutning er det nok andre ting jeg er mer opptatt av enn å få opp luka. Den løsningen som er i min W37 virker derfor noe sikrere enn den løsningen som Windy installerer i dag, bortsett fra at den ikke virker da :crazy:

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Fint at du fikk det relativt enkelt opp.

 

Synes fortsatt det er litt rart at spenningen synker fra 12.6V til 11.3V når bryter opereres hvis det bare er dårlig jordforbindelse til hydralikkpumpen som er problemet, men jeg kan jo ta feil. Det er uansett en plass å begynne.

Nå har du jo alle muligheter til å feilsøke å finne feilen. Lykke til!

 

Fin båt du har forresten. Jeg vet minst en her på forumet som misunner deg det aggregatet ditt. :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Jeg vet minst en her på forumet som misunner deg det aggregatet ditt. :wink:

Å? Joda, hadde vært kjekt med et agregat - men det blir nok først når ny båt kommer på agendaen igjen.

 

Miles - hvor lang var pinnen du brukte? 1,5 meter?

 

Sikkerhetsmessig deler jeg ditt synspunkt av at det finns viktigere ting å tenke på om noe skjer i motorrommet. Standard på båtene våre er automatisk brannslukker. Lensepumpa Windy satt inn synes jeg var puslete, så vi har satt inn den største QL pumpa med automatbryter i vinter Den drar unna godt med vann - sånn ca 13000 liter i timen tror jeg. Men tar man inn mye vann er det nok ikke annet å gjøre enn å sette båten på land

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Sikkerhetsmessig deler jeg ditt synspunkt av at det finns viktigere ting å tenke på om noe skjer i motorrommet. Standard på båtene våre er automatisk brannslukker. Lensepumpa Windy satt inn synes jeg var puslete, så vi har satt inn den største QL pumpa med automatbryter i vinter Den drar unna godt med vann - sånn ca 13000 liter i timen tror jeg. Men tar man inn mye vann er det nok ikke annet å gjøre enn å sette båten på land

Jeg har også automatisk slukker og stor lensepumpe , men jeg vil likevel ha muligheten til å sjekke motorrommet ved enhvær anledning.

 

Etter min mening er dette er en dårlig løsning på en ellers vellykket båt.

Link to post
Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned.

På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå

Bryteren virker som den skal etter målingene.

Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last.

Du hører ikke noe pumpe gå (?)

Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast...

Så da må du nok åpne luken manuellt ja.

 

En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke.

 

Når jeg kopler fra pinne 4 og 6 får jeg intet spenningsfall, så problemet ligger her. Disse pinnene er ment til å starte motoren for henholdsvis styrbord og babord trimplan, men siden denne pumpen er benyttet til å styre de to hydrauliske sylinderene er disse sammenkoplet i bryteren. Jeg hører en klikkelyd i pumpen når bryteren aktiveres - både på "opp" og "ned" og dette er nok magnetventilene som du beskriver. Etter å ha målt jordforbindelsen og lagt opp enda en ny strømforsyning direkte fra batteriplus via ny sikring og frem til bryteren uten at resultatet endrer seg, er det min oppfatning at det er pumpen som er problemet. Når jeg måler på kontakten inn til pumpen nede i motorrommet (5 kontaktpunkter):

 

- jord

- pinne 1 "magnetventil" opp

- pinne 3 "magnetventil" ned

- pinne 4 "styrbord" pumpe start

- pinne 6 "babord" pumpe start

 

får jeg følgende resultat på de 4 pinnene som kommer fra bryteren:

 

Bryter ikke aktivert:

Alle pinnene ligger til 0V

 

Bryter aktivert i "opp"

Magnetventil ned ligger til 0V, de andre 3 ligger til 12V

 

Bryter aktivert i "ned"

Magnetventil opp ligger til 0V, de andre 3 ligger til 12V

 

Basert på dette mener jeg at bryteren er OK. Jeg hører som sagt et klikk fra pumpen fra aktivering, som jeg tror er magnetventiler, men ingen pumpelyd. Samtidig virker det ikke som det er noen mostand i de hydrauliske sylinderene, så der er det tydeligvis helt trykkløst. Kan bevege luken fritt opp og ned uten noen motstand/friksjon fra pumpen eller sylinderene.

 

Når jeg la opp en ny kabel fra batteripluss via egen 20A sikring får jeg et spenningsfall på 0,2 V når jeg aktiviserer brytere og måler direkte mellom batteripluss og jord. Når jeg måler på brytersiden er spenningsfallet på 1,5 V ved aktivering, og dette kan jo ikke være normalt. Har altså et spenningsfall på 1,3 V over den kabelen jeg la opp fra batteripluss og frem til bryteren, men det trekkes ikke så mye strøm at sikringen går. Og kabelen er av samme tverrsnitt som den originale kabelen, og kabelen er nok også kortere enn den originale.

 

Har nå skrudd ut pumpen og tatt den med hjem, men usikker på hvordan jeg kan få målt denne. Er det noen som vet hvor jeg evt. kan få gjort dette her i Østfold? Ragnar Ringstad eller andre? Eller er det bare å bestille en ny pumpe??

 

Vil gjerne til bunns i dette, selv om jeg ikke er bekymret for å dra på langtur så lenge jeg har med tømmerstokken min :smiley:

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Det kan være lurt. Utrolig hva jeg kommer over :rolleyes::lol:

Ja, er imponert :smiley:

 

Har sendt mail, men det er nok ikke den type forespørsler han er mest interessert i å besvare. Ga han en link til denne tråden og anbefalte samtidig båtplassen, kanskje det kan bli et nytt medlem hvis han ikke allerede er her da....

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Pumpe sa du: HER

 

Det er vel den du har?

 

Du kan også ringe TERMOMARIN som er importør av Insta Trim

Ja, dette er nøyaktig samme pumpe som jeg har. nettbaat hadde jo en pris på komplett pumpe som var adskillig billigere enn termomarin, men termomarin selger tydeligvis også enkeltdeler, bl.a. løs pumpemotor til 1.500,- så det så jo veldig greit ut. Sender dem en mail med mine symptomer, får vanligvis god service og respons der.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Kjell Øyvind & Co hos Termomarin yter som regel topp service.

 

Husk å få med litt olje - du trenger kanskje litt hvis du skifter motor.

Ja, har samme erfaring der. Ser på min pumpe at et svensk selskap Gecea har satt på et klistremerke på utsiden av klistremerket fra InstaTrim der det bl.a står Gecea Hatch Lift. Kan det være mulig at Gecea har modifisert trimplanpumpen fra InstraTrim slik at den fungerer som en hatch-lift pumpe???? Får kanskje sjekke dette med Windy før jeg bare kjøper ny?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...