Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Denne løsningen overrasket meg veldig.Ved vanninntrengning i motorrom vil vannet mest sansynlig kortslutte enten løfteren eller koblingsboksen til løfterene som står helt nede i rommet som vist på bildet til Bitteliten i inlegg #37. Det kan også være brann , kostsluttning eller andre årsaker til at luken ikke går opp når en trenger øyeblikkelig tilgang . At det da blir forventet at en skal finne frem en 2/4 , eller være to mann for å brekke opp luken er for meg helt ubegripelig. Det burde være en enkel sak å montere en låsesplint i festet mot luken med wiretrekk fra cockpit. Som du ser av bildet på innlegg #74 har min løsning den elektriske tilkoplingen ganske høyt i motorrommet. Får jeg vannintrengning i motorrommet opp til dette nivået med påfølgende kortslutning er det nok andre ting jeg er mer opptatt av enn å få opp luka. Den løsningen som er i min W37 virker derfor noe sikrere enn den løsningen som Windy installerer i dag, bortsett fra at den ikke virker da Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Fint at du fikk det relativt enkelt opp. Synes fortsatt det er litt rart at spenningen synker fra 12.6V til 11.3V når bryter opereres hvis det bare er dårlig jordforbindelse til hydralikkpumpen som er problemet, men jeg kan jo ta feil. Det er uansett en plass å begynne. Nå har du jo alle muligheter til å feilsøke å finne feilen. Lykke til! Fin båt du har forresten. Jeg vet minst en her på forumet som misunner deg det aggregatet ditt. Redigert 9.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Jeg vet minst en her på forumet som misunner deg det aggregatet ditt. Å? Joda, hadde vært kjekt med et agregat - men det blir nok først når ny båt kommer på agendaen igjen. Miles - hvor lang var pinnen du brukte? 1,5 meter? Sikkerhetsmessig deler jeg ditt synspunkt av at det finns viktigere ting å tenke på om noe skjer i motorrommet. Standard på båtene våre er automatisk brannslukker. Lensepumpa Windy satt inn synes jeg var puslete, så vi har satt inn den største QL pumpa med automatbryter i vinter Den drar unna godt med vann - sånn ca 13000 liter i timen tror jeg. Men tar man inn mye vann er det nok ikke annet å gjøre enn å sette båten på land Redigert 9.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Hei, du er våken ja. Skal du ha tømmer ombord du også nå - var vel slik jeg tenkte. Bestilte meg aggregat i forrige uke jeg .... KIPOR IG 1000 For oss med småbåter vettu Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Agregat - trodde du skulle bytte båt nå jeg. Tømmer er kjekt - trenger litt ekstra til å stemple skroget når vi går i litt sjø Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Sikkerhetsmessig deler jeg ditt synspunkt av at det finns viktigere ting å tenke på om noe skjer i motorrommet. Standard på båtene våre er automatisk brannslukker. Lensepumpa Windy satt inn synes jeg var puslete, så vi har satt inn den største QL pumpa med automatbryter i vinter Den drar unna godt med vann - sånn ca 13000 liter i timen tror jeg. Men tar man inn mye vann er det nok ikke annet å gjøre enn å sette båten på land Jeg har også automatisk slukker og stor lensepumpe , men jeg vil likevel ha muligheten til å sjekke motorrommet ved enhvær anledning. Etter min mening er dette er en dårlig løsning på en ellers vellykket båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Helt enig med deg - ikke bra nok. Løsningen er å bytte båt. Har allerede pratet med ØKH om dette. Eneste Windyen med OK løsning er 52 og 42. 42 er uaktuell pga plass under dekk. Så da er løsningen gitt. Eller kanskje den nye 44 som kommer snart har bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Miles - hvor lang var pinnen du brukte? 1,5 meter? Mener den er ca 1,5 meter, men skal ta nøyaktig mål i morgen Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Har du fått feilsøkt litt? Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Den hvite kabelen er nok for å starte pumpen, den skal startes enten luken skal opp eller ned.På pinne 1 og 3 sender en spenning til magnetventilen for å velge hvilken vei hyrdolikken skal gå Bryteren virker som den skal etter målingene. Du har målt at spenningen faller litt (fra 12,6 til 11,3) og det tyder på at det er noe last. Du hører ikke noe pumpe gå (?) Da vil jeg anta at magnetventilene er de som drar ned spenningen og at pumpen mangler spenning frem eller står fast... Så da må du nok åpne luken manuellt ja. En annen måling du kunne gjort er å koble fra de hvite for å se om spenningen da trekkes ned likt, isåfall er det brudd ned til pumpen. Du kan gjøre det samme til de to andre (for opp og ned) og se om spenningen da trekkes ned, da ser du hvilken som har last og ikke. Når jeg kopler fra pinne 4 og 6 får jeg intet spenningsfall, så problemet ligger her. Disse pinnene er ment til å starte motoren for henholdsvis styrbord og babord trimplan, men siden denne pumpen er benyttet til å styre de to hydrauliske sylinderene er disse sammenkoplet i bryteren. Jeg hører en klikkelyd i pumpen når bryteren aktiveres - både på "opp" og "ned" og dette er nok magnetventilene som du beskriver. Etter å ha målt jordforbindelsen og lagt opp enda en ny strømforsyning direkte fra batteriplus via ny sikring og frem til bryteren uten at resultatet endrer seg, er det min oppfatning at det er pumpen som er problemet. Når jeg måler på kontakten inn til pumpen nede i motorrommet (5 kontaktpunkter): - jord - pinne 1 "magnetventil" opp - pinne 3 "magnetventil" ned - pinne 4 "styrbord" pumpe start - pinne 6 "babord" pumpe start får jeg følgende resultat på de 4 pinnene som kommer fra bryteren: Bryter ikke aktivert: Alle pinnene ligger til 0V Bryter aktivert i "opp" Magnetventil ned ligger til 0V, de andre 3 ligger til 12V Bryter aktivert i "ned" Magnetventil opp ligger til 0V, de andre 3 ligger til 12V Basert på dette mener jeg at bryteren er OK. Jeg hører som sagt et klikk fra pumpen fra aktivering, som jeg tror er magnetventiler, men ingen pumpelyd. Samtidig virker det ikke som det er noen mostand i de hydrauliske sylinderene, så der er det tydeligvis helt trykkløst. Kan bevege luken fritt opp og ned uten noen motstand/friksjon fra pumpen eller sylinderene. Når jeg la opp en ny kabel fra batteripluss via egen 20A sikring får jeg et spenningsfall på 0,2 V når jeg aktiviserer brytere og måler direkte mellom batteripluss og jord. Når jeg måler på brytersiden er spenningsfallet på 1,5 V ved aktivering, og dette kan jo ikke være normalt. Har altså et spenningsfall på 1,3 V over den kabelen jeg la opp fra batteripluss og frem til bryteren, men det trekkes ikke så mye strøm at sikringen går. Og kabelen er av samme tverrsnitt som den originale kabelen, og kabelen er nok også kortere enn den originale. Har nå skrudd ut pumpen og tatt den med hjem, men usikker på hvordan jeg kan få målt denne. Er det noen som vet hvor jeg evt. kan få gjort dette her i Østfold? Ragnar Ringstad eller andre? Eller er det bare å bestille en ny pumpe?? Vil gjerne til bunns i dette, selv om jeg ikke er bekymret for å dra på langtur så lenge jeg har med tømmerstokken min Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Kanskje du må gjøre som han HER, skifte pumpe? Tipper det er feilen jeg. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Hvis du vil teste den så kan du vel bare tilføre spenning direkte til pumpen og solinoide (magnetventil) samtidig, En vei av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Kanskje du må gjøre som han HER, skifte pumpe? Tipper det er feilen jeg. Se der ja. Kanskje jeg skulle sende han en mail og spørre han om symptomer og hvor han fikk tak i ny motor... Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Det kan være lurt. Utrolig hva jeg kommer over Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Pumpe sa du: HER Det er vel den du har? Du kan også ringe TERMOMARIN som er importør av Insta Trim Redigert 9.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Det kan være lurt. Utrolig hva jeg kommer over Ja, er imponert Har sendt mail, men det er nok ikke den type forespørsler han er mest interessert i å besvare. Ga han en link til denne tråden og anbefalte samtidig båtplassen, kanskje det kan bli et nytt medlem hvis han ikke allerede er her da.... Redigert 9.Juli.2007 av Miles Ahead (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 La til litt i forrige innlegg.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Løs pumpemotor koster mye mindre en komplett (bare ca 1500,-) - SE HER Redigert 9.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Pumpe sa du: HER Det er vel den du har? Du kan også ringe TERMOMARIN som er importør av Insta Trim Ja, dette er nøyaktig samme pumpe som jeg har. nettbaat hadde jo en pris på komplett pumpe som var adskillig billigere enn termomarin, men termomarin selger tydeligvis også enkeltdeler, bl.a. løs pumpemotor til 1.500,- så det så jo veldig greit ut. Sender dem en mail med mine symptomer, får vanligvis god service og respons der. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 (redigert) Kjell Øyvind & Co hos Termomarin yter som regel topp service. Husk å få med litt olje - du trenger kanskje litt hvis du skifter motor. Redigert 9.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 her Miles Ahead slå en signal til Gbg http://www.gecea.com/prod_instatrim_3.asp o kolla vad dom skall ha?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Kjell Øyvind & Co hos Termomarin yter som regel topp service. Husk å få med litt olje - du trenger kanskje litt hvis du skifter motor. Ja, har samme erfaring der. Ser på min pumpe at et svensk selskap Gecea har satt på et klistremerke på utsiden av klistremerket fra InstaTrim der det bl.a står Gecea Hatch Lift. Kan det være mulig at Gecea har modifisert trimplanpumpen fra InstraTrim slik at den fungerer som en hatch-lift pumpe???? Får kanskje sjekke dette med Windy før jeg bare kjøper ny? Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Miles Ahead Svart 9.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 her Miles Ahead slå en signal til Gbg http://www.gecea.com/prod_instatrim_3.asp o kolla vad dom skall ha?! Takk for innspill Gunga - jeg skrev mitt forrige innlegg samtidig med deg Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
olpi Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 Kan det være mulig at Gecea har modifisert trimplanpumpen fra InstraTrim slik at den fungerer som en hatch-lift pumpe???? Får kanskje sjekke dette med Windy før jeg bare kjøper ny? Det tviler jeg vel på, men sjekk det for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2007 eftersom du bor i Halden tipper jag du er på Harrytur en gang i uken...post restante Strömstad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.