Jump to content

Bygging av bulb i glassfiber

p-kaill

Recommended Posts

Bulb er etterhvert veldig vanlig på større skip, ikke så vanlig på mindre båter. Viksund gjorde et forsøk her for ca 20 år siden med 900 Futura:

viksund-900-futura-1980-1985-3.JPG

Baugen med den kvasse bulben skjærer motsjøen veldig fint, men på unnasjøen må man regne med å slakke opp samt ratte endel, da båten fort skjærer ut... Idag bruker Viksund en mer moderat variant:

viksund-270-1990-2000-3.JPG

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Baugen med den kvasse bulben skjærer motsjøen veldig fint, men på unnasjøen må man regne med å slakke opp samt ratte endel, da båten fort skjærer ut... Idag bruker Viksund en mer moderat variant:

viksund-270-1990-2000-3.JPG

Hei

Med bulben over vann har den vel ingen særlig misjon.

Kanskje det er en tanke for deplacementbåter som trawler? :confused:

Vi har jo baugen i vannet hele tiden. :wink:

mvh

giver

:smiley:

Hei,

Bulbens misjon er vel å gi skip lengre vannlinje og dermed spare drivstoff. De gå jo med fortrengerfart hele tiden.

Viksunds ide var å lage forskipet smalere og lengre med samme eller bedre oppdrift enn et standard forskip. Dermed kan man holde større fart uten å "butte" i motsjø.

Som Viksund 900 F. eier kan jeg bekrefte at den tåler god fart i ganske store bølger. I medsjø derimot er det viktig å nøytralisere flappsene slik at baugen løftes ut ellers blir den vinglete.

Min båt har blitt benyttet som skyssbåt i Lofoten i 11 år før den ble rigget som fritidsbåt. Dette skulle vel borge for at den er ganske god i sjø (skryt, skryt..).

Hilsen Harald L.

Redigert av Trude III (see edit history)

Trude III

• 2 uker senere...

Eg har lagd en sånn baugkniv, dvs. kun selve støypet, ikke monteringen. jeg laget en hunnform etter kundens tegn. i finer, tapet denne med alu. tape og vokset etter det la jeg csm + 5 lag db (tror jeg). dette bagget jeg dvs. jeg satte vakuum på etter laminering. Støypet skulle skrus fast og deretter lamineres, men det skulle skje på en slipp.

stå i ro båt!

Eg har lagd en sånn baugkniv, dvs. kun selve støypet, ikke monteringen. jeg laget en hunnform etter kundens tegn. i finer, tapet denne med alu. tape og vokset etter det la jeg csm + 5 lag db (tror jeg). dette bagget jeg dvs. jeg satte vakuum på etter laminering. Støypet skulle skrus fast og deretter lamineres, men det skulle skje på en slipp.

stå i ro båt!

Har sondert terrenget litt mht. bygging av bulb og funnet ut følgende.:

Lime sammen styrodur med fliselim som har minimalt vannopptak, så lime det fat på skroget og forme dette med sag,kniv.

Og noen bruker såkalt frigolitsäg or å forme kurvaturene. Så males styroduren med ett eller annet,som jeg ikke har funnet ut ennå.

Dette for å forhindre at den smelter når en påfører glassfiberarbeidet. Jeg har sett en bulb som er laget slik og den er og fungerer perfekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...