Jump to content

Bygging av bulb i glassfiber

p-kaill

Recommended Posts

Baugkniv ?

Husk ekstra oppdrift kan ha negativ effekt ... mens forlenget vannlinje kan ha marginal positiv effekt ... samt at ved landligge vil baugen bli mer utsatt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Bulb er etterhvert veldig vanlig på større skip, ikke så vanlig på mindre båter. Viksund gjorde et forsøk her for ca 20 år siden med 900 Futura:

viksund-900-futura-1980-1985-3.JPG

Baugen med den kvasse bulben skjærer motsjøen veldig fint, men på unnasjøen må man regne med å slakke opp samt ratte endel, da båten fort skjærer ut... Idag bruker Viksund en mer moderat variant:

viksund-270-1990-2000-3.JPG

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Baugen med den kvasse bulben skjærer motsjøen veldig fint, men på unnasjøen må man regne med å slakke opp samt ratte endel, da båten fort skjærer ut... Idag bruker Viksund en mer moderat variant:

viksund-270-1990-2000-3.JPG

Hei

Med bulben over vann har den vel ingen særlig misjon.

Kanskje det er en tanke for deplacementbåter som trawler? :confused:

Vi har jo baugen i vannet hele tiden. :wink:

mvh

giver

:smiley:

Hei,

Bulbens misjon er vel å gi skip lengre vannlinje og dermed spare drivstoff. De gå jo med fortrengerfart hele tiden.

Viksunds ide var å lage forskipet smalere og lengre med samme eller bedre oppdrift enn et standard forskip. Dermed kan man holde større fart uten å "butte" i motsjø.

Som Viksund 900 F. eier kan jeg bekrefte at den tåler god fart i ganske store bølger. I medsjø derimot er det viktig å nøytralisere flappsene slik at baugen løftes ut ellers blir den vinglete.

Min båt har blitt benyttet som skyssbåt i Lofoten i 11 år før den ble rigget som fritidsbåt. Dette skulle vel borge for at den er ganske god i sjø (skryt, skryt..).

Hilsen Harald L.

Redigert av Trude III (see edit history)

Trude III

• 2 uker senere...

Eg har lagd en sånn baugkniv, dvs. kun selve støypet, ikke monteringen. jeg laget en hunnform etter kundens tegn. i finer, tapet denne med alu. tape og vokset etter det la jeg csm + 5 lag db (tror jeg). dette bagget jeg dvs. jeg satte vakuum på etter laminering. Støypet skulle skrus fast og deretter lamineres, men det skulle skje på en slipp.

stå i ro båt!

Eg har lagd en sånn baugkniv, dvs. kun selve støypet, ikke monteringen. jeg laget en hunnform etter kundens tegn. i finer, tapet denne med alu. tape og vokset etter det la jeg csm + 5 lag db (tror jeg). dette bagget jeg dvs. jeg satte vakuum på etter laminering. Støypet skulle skrus fast og deretter lamineres, men det skulle skje på en slipp.

stå i ro båt!

Har sondert terrenget litt mht. bygging av bulb og funnet ut følgende.:

Lime sammen styrodur med fliselim som har minimalt vannopptak, så lime det fat på skroget og forme dette med sag,kniv.

Og noen bruker såkalt frigolitsäg or å forme kurvaturene. Så males styroduren med ett eller annet,som jeg ikke har funnet ut ennå.

Dette for å forhindre at den smelter når en påfører glassfiberarbeidet. Jeg har sett en bulb som er laget slik og den er og fungerer perfekt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...