Jump to content

Skico-Plast Combi 15? Noen med kjennskap til båtene?


vingemutteren

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Skico-plast Combi i dag, den er en 15 fot åpen båt, og skal være svært god å ro. Tåler ikke mye motor (4-5hk=ok), før den drar med seg halve nordsjøen om jeg har forstått selger rett.

 

Googlet Skico-plast, og fikk kun opp at firmaet la inn årene i 1994. Solås plast (søster firma) gikk konk i 2004.

 

Jeg hadde håpet å finne noen data om båten, da der ikke er noen veritas plate med motorstyrke, max anntall personer, last etc i båten.

Selger garanterer kun at båten er minst 20 år og opprinnlig kjøpt av hans svigerfar, vi gjettet på ca 1980. Men jeg har ellers ingen anelse.

Båten var opprinnlig grønn i innerdel, men er i dag blå (og takk for det).

 

Noen som vet mere om disse båtene? :confused:

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en båt med kjøl??

Ja, den har kjøl, er også svært lett (en mann i hver ende løfter den relavtivt lett). Og har liten bærekraft i hekken (bred forran og smal bak, typisk robåt). Beregnet for liten utenbords med kort stamme.

Lurer litt på hvor sjødyktig den er her på den semi utsatte mørekysten, prøvde den så vidt i småbåthamna i går kveld, og der var endel vind. Fløt som en kork, og forsvant med vinden som ett løv.

Dog gikk det greit å ro den mot vinden (flat sjø og frisk bris). Men når jeg satte meg helt ut til siden bake (for å sjekke motoren), ble jeg litt betenkt over at den la seg slik at vannet kom helt opp til dekket der i hekken (men jeg veier tross alt godt over 100kg). Vurderer endel ballast i båten.

Hadde nok passet veldig godt som båt i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en typisk ferskvannsbåt ja! Har en tilsvarende selv, men vet ikke hvilket merke det er. Kanskje det samme som din? Ligger ved et vann vi har rettigheter til, men har ikke vært i bruk på et par-tre år. Når det er pent vær og tid til overs er man jo på sjøen, så klart :wink: ....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var ute en liten tur i går, tok med fruen så vi var to i båten. Hun helt fremme og jeg bake. Ro egenskaper i smult farvan var helt ok (motor påmontert).

Med motor oppførte den seg helt ok i halvmeters bårer, både med-mot og på skrå. Båten virker nokså tørr, men det er kansje ikke så rart med tanke på at motoren kun er på 4.5hk. Behagligste fremferd er på ca 1/2 gass på motoren, da glir den veldigt fint frem. Full gass er ikke så mye fortere. :wink:

Ser litt lysere på det etter turen i går, så nå er det bare å prøve den på litt lenger tur (kansje med ett fiskesnøre ombord). :fishing:

Redigert av vingemutteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...