Jump to content

For mye trykk i kjølesystemet, vannet forsvinner

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Har litt problemer med kjølesystemet på ferskvannsiden på min Yanmar 165hk.

Ekspansjonstanken fylles opp og vannet presses/ spruter ut av lokket. Det forsvinner også fra motoren.

Hva kan dette skyldes? Og hvorfor fortsetter det å komme vann ut til ekspansjonstanken når nivået på motor minker? Burde det ikke da bare kommet luft?

Har noen ide om hva som kan være galt? Er det toppakingen, eller kan det være andre ting?

Håper på svar, ferien er like om hjørnet :flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hmm. Når sant skal sies har jeg jo etterfyllt, men bare toppet motoren, ikke fyllt opp ekspansjonstanken.Redigert: Jo, første gangen fyllte jeg på ekspansjonstanken, men dette "forsvant" inn i motoren når den ble kald. Virker som om det er verst når den er kald/ startes opp. Det tyder kanskje på for mye væske, ja... Eller at godset ikke har utvidet seg, slik at det tetter bedre mot toppakning ved varm motor? Kan toppen ettertrekkes dersom det er problemet, eller må den uansett byttes?

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Er det toppakning som lekker kan du glemme å tenke på å teite den. Eneste som nytter er ny pakning.

Dersom dette skjer ved kald motor er det nok toppakning. Du blåser kompresjon i kjølesystemet.

Ta den på verksted de kan teste om der er eksos (co2) i kjølevannet. Eventuelt kan du måle kompresjon på sylinderne.

Oljen er helt fin, og eksosen er ikke hvit. Alt ser bra ut ellers.

da tror jag ikke det er topplokkspakkningen.......

kolla termostaten........

att vannet kan sirkulere, tror du har problemet der......något gjör att vannet ikke går runt o kyler........

nu er jag ikke en motorgubbe...jag går lite på 'basic'.....

S/Y Gunga Din

Jeg syntes dette lukter merkelig sterkt defekt toppakning! Jeg regner med det du kaller ferskvannssiden er den siden av kjølesystemet som fører varme fra motor til varmeveksler!? Og dette er et lukket system. En liten test som lett kan utføres er: om du har en form for radiatorlokk... dette må utføres på helt kald motor! Utlign trykket ved å åpne lokket på kald motor, og sett det på igjen. Start deretter motor og gass litt i 10 sekunder og så stopp motor. Sjekk nå om det har kommet trykk i systemet. En trykkøkning nå styrker teorien om defekt toppakning, og er det trykk nå som det normalt er på varm motor er pakningen så ødelagt at motoren ikke bør kjøres med! Å bytte evt. toppakning er en smal sak vanligvis men retthetssjekk av toppen er nødvendig, og er det en aluminiumstopp du har bør den planfreses, og skjekkes for sprekker.

Retthetssjekk utføres enkelt med en helt rett rettholt og bladsøker i kryss fra hjørnene og i tre linjer på langs (midt på og på siden) Hvis bladsøker 0,05mm går inn bør topp vurderes slipt eller frest. Ellers er det bare å følge anvisning om tiltrekkingsmoment eller grader tiltrekking. Og "kart" for rekkefølge dem skal draes til. Er det strekkbolter som fester toppen (disse skal trekkes til med grader) SKAL disse byttes! Renhet er viktig og pakningsrester etc, skal ikke falle inn i sylindre eller oljekanaler! Bruk en lofri klut og plugg igjen disse ved fjerning av gammel pakning/pakningsrester! Alle rester skal bort og alle pakningsflater skal være rene før montering!

var ute for ett liknende tilfelle i fjor på en skarpnes 9100. Motoren var en Volvo d4?????(litt usikker på modell) Motoren ble fort varm(over 90 grader) vi tok ut tremostaten og kokte denne for å se når den åpnet. denne åpnet på 65 - 70 grader og var ok. etter mye om å menn viste det seg å være luft i varmtvanns tanken. Fikk luftet dette ut og problemet løste seg.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

let etter svanehalser på slanger og motor ,også alle tilkoblede beredere oljekjølere osv. løsne nærmeste slangeklemme, under gange og slipp ut eventuell luft.. ellers så lufter jeg systemet uten radiatorlokk til jeg er sikker på at thermostaten er åpen.. (kjølevesken sirkulerer) .. hvis den er vrien å lufte tar jeg da og stopper den , og lar den kjøle seg ned noen timer mens jeg passer på å etterfylle frostveske til motoren er tilnærmet kald..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg har både bereder og varmeapparat tilkoblet kjølevannet.

Hei.

Vil anbefale at du starter med det enkleste. Når du har bereder og varmeapparat tilkoblet kjølevannet kan årsaken ligge i den delen av vannsløyfen. Går ut fra at du kan stenge vannet til begge deler dersom disse ligger parallelt til motorens kjølesystem. Se hvordan dette kan gjøres på din motor.

Er problemet fremdeles det samme er det viktig å lufte nøye før du sjekker om du fremdeles har overtrykk.

Om det er litt vann i oljen er det ikke sikkert den er grå. Man kan gjerne se det først som vannperler på peilepinnen.

:seeya:

Hei igjen!

Var nede i båten i kveld, og prøvde ut trikset til Selco 18, heldigvis kom det ikke noe trykk under testen. Har de siste dagene også tatt en systemrens og fyllt systemet igjen med rød frosveske og batterivann :crazy: . Kun det beste er godt nok for min Yanmar :smiley:

Måtte etterfylle litt idag, men det er nok pga luft som kommer ut. Kjørte så motoren varm, og væsken holdt seg på motoren denne gangen.... Har tidligere etterfyllt på ekspansjonstanken, men ikke etter det begynnte å "lekke".kanskje dette har skapt problemer for meg? Når jeg overtok båten var eksp. tanken tom, men motoren var full.

Skal prøve båten med belastning i morgen for å se om det fungerer da også. Håper det!

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...