Jump to content

Erfaring med Concord AGM batterier?


Lotus

Recommended Posts

Trolig flotte batterier.

 

Surfer man litt på linken du viser til ser man raskt at prisen er 3425 kr for 126Ah til 7840 kr for 305 Ah

 

Flytte batteribanken til sted med dårlig utlufting ! Har du vurdert å ventilere batteriene ved hjelp  av slange og spesialkorker slik at knallgassen kan ledes ut av batterirommet ?

 

Er batterpakken likevel moden for utskifting er det nok et godt valg å satse på AGM. Der finnes nok også andre enn Concord slik at mulig å sammenligne priser.

 

Hvordan gikk det forresten med laderen din som hadde flatet batteriene dine ?

Link to post

Sjekket prisene i USA. $154 for et 126A (105Ah ved C/20) og $550 for 4. Listepris USA var $188. Gylling kjøper de vel da for omlag $120. Med frakt moms og solid fortjeneste, blir det jo litt av det. Det betyr også at en del rabatt kan gis hvis den riktige spør.

 

Laderen er så god som ny. Sleipner i Fredrikstad har en service det står respekt av. Det er de bare proffe på. Forrige gang sendte de pakning til undervannshus og diverse drivakselsplinter i posten helt gratis.

 

Forbruksbatteriene er modne for utskiftning neste sesong. Startbatteriet er derimot så godt som nytt.

 

Med de prisene på Concord  som du nevner, blir det nok Biltema. Med 4 års levetid er det god butikk. Selv med godt stell kan man ikke forvente særlig mer av biltamabatterier. Biltema gir meg 3 x 110Ah for kr. 2100.  Med nesten 10.000 for Concord gir valget seg selv. Med 30% rabatt er det fortsatt uaktuelt. Kommer jeg ned i 5000 så blir det nok Concord. Et batteri som varer svært lenge, ikke gasser og som lar seg lade raskt er jo ypperlig.

 

Concord ser ut til å være ypperlige batterier til en svindyr pris. Biltema er middelmådige batterier til en svært rimelig pris. Får også vurdere Sønnak.

 

Lotus

PS:Hvor fant du egentlig de prisene?

(flytting av batteriene gjøres fordi plassen der de står er ypperlig til annet bruk, samtidig med at plassen der de kommer er ubrukelig til daglig bruk hvis man ikke er slangemenneske.)

Link to post

PS:Hvor fant du egentlig de prisene?

(flytting av batteriene gjøres fordi plassen der de står er ypperlig til annet bruk, samtidig med at plassen der de kommer er ubrukelig til daglig bruk hvis man ikke er slangemenneske.)

Gå til den oppgitte link, klikk på priser øverst i sort felt, under s.2 batterier og utstyr.

 

Du er selvsagt oppmerksom på at enkelte batterier har tette korker og ventilasjon via slange til friluft og at der kan kjøpes utluftingssett til batterier med skrukorker. Dette medfører at konvensjonelle batterier kan plasseres i et rom uten lufting.

 

Må du være slangemenneske for å komme til batteriene for vedlikehold er konvensjonelle batterier intet alternativ om du skal omplassere.

 

Jeg mener at Optima Yellow Top er et AGM batteri beregnet til forbruk i motsetning til Red Top som kun er egnet som startbatteri (stor CCA, men lite Ah)

 

Vurdere også batterier fra Vestack oppmot Sønnak. Vestack  har både konvensjonelle og Optima. I mitt forrige liv solgte jeg ca. 1000 batterier pr. år fra Vestack og har meget gode erfaringer med Vestacks produkter.

Link to post

Etter litt mer sjekking, er jeg overbevist om at Optima og Concord er verdens beste batterier. De er også verdens dyreste batterier. Så tar man dette et skritt videre. Verdens beste er kjekt å ha. Ingen tvil om det. Men er det verdens beste kjøp?

For prisen av et Concord 110Ah får jeg 5 Biltema 110Ah batterier. Eneste likhet er forøvrig at de er på 110Ah. Concorden er 100% vedlikeholdsfri. Gasser ikke. Varer dobbelt så lenge og lades raskere pga sin konstruksjon.

 

Mitt behov er 3 slike batterier. La oss anta at Biltemabatteriene tar kvelden etter 4 sesonger, mens Concord'en tar kvelden etter 10 sesonger. Begge har de gitt meg det jeg trengte av strøm. Den ene strømmen har imidlertid blitt nøyaktig dobbelt så dyr som den andre. Jeg har dermed spart 5000 kroner ved å etterfylle litt vann en gang hvert år i 10 år. Det er god betaling. Jeg får en kjekk og fin ny duppeditt for 5000. Et battmeter f.eks. Drivstoff et par sesonger. Ny diamantring til kona. Mulighetene er flere.

 

Nei, her satses det nok på åpne bly-syre batterier. Kanskje Biltema, kanskje Sønnak, kanskje noe annet. Sønnak Nautilus er det noen som skryter av. Er det ikke det Lars H. kjøpte? Varer de 5 år?

Produsenten sier gjennomsnitt 7 år for disse:

 

Bilde

På tilbud kan man visst få dem for under 1000-lappen for 110Ah.

 

Blir nok til at jeg løser utluftingsproblemet og kjøper noe billig. Det ser ut som det blir billigst i lengden også. Uten pengeproblematikk ville det nok blitt Concord, Optima eller kanskje denne:

Bilde Eller denne? Bilde

 

Men den er sikkert svindyr den også. Kvalitet koster. Kanskje batteribransjen er slik at du får det du betaler for?   :flag:

 

Lotus

Link to post

Sønnak Nautilus er det noen som skryter av. Er det ikke det Lars H. kjøpte? Varer de 5 år?

Hei.

 

Joda, 3x115Ah Sønnak Freeline til forbruk og 62Ah Sønnak startbatteri. Ja, de varer over 5 år. De har nå vært i bruk i 6 fulle sesonger. Har ikke merket redusert kapasitet eller evne til å ta til seg ladning. Hvor mye lenger de "varer", står tilbake å se. Holder de 2 - 3 år til, blir det Sønnak også neste gang. Men selvfølgelig kreves ordentlig vedlikehold sommer som i vinteropplag.

 

For meg er det viktig at det går lenge mellom den sesongen en sliter med halvdøde batterier før batteribytte. Men det er grenser for hvor dyrt det kan være. Men å kjøpe "billigbatterier" (uten å nevne fabrikat) som dør hvert 4 - 5 år, - nei det orker jeg ikke. Ekstraarbeid med å fylle vann en skjelden gang, gjør jeg gjerne. Og det er jo greit å ta en titt nedi påfyllingshullet og sjekke hvordan platene ser ut og å måle syrevekt for å se om cellene er noenlunde like.

 

Er ikke blitt helt fortrolig med det lukkede startbatteriet i bilen. Den eneste kontrollen der er å se om det er rødt eller grønt nedi et lite vindu (for en av cellene, hvordan er de andre?). Men jeg krysser fingrer og tær, ingen startproblemer i julehelgen med minus 15 grader, selv om batteriet passerte 10 år i desember! Imidlertid vet jeg at ladespenningen er OK.

 

Lars H.  :confused:

(det er lørdag)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lotus,

 

Har du vurdert Vetus eller batteriene til Sleipner?.

 

Disse tror jeg er identiske. De selges av henholdsvis Slepiner og William Knudsen.

Sjekket opp hva Sleipner hadde. De selger Delphi Freedom Marine, bl. a. via Maritim. Disse er betydelig hyggeligere priset og ser ut til å få glimrende skussmål verden rundt. Veiledende pris hos Maritim er 778 for 90Ah. Det er gunstig for lukkede vedlikeholdsfrie batterier.

 

Lotus

Link to post

Hei

Jeg brukte Caterpillar batterier i seilbåten, og hadde

aldri strømmangel med disse ombord. De er forholdsvis

dyre i innkjøp, men ikke i bruk. De holder i mange år.

mvh

giver

Batterier fra catepillar har en veldig høy status i anleggsbransjen,er ett batteri som holder år etter år,tror også det tåler vibrasjoner og risting bedre enn de fleste.

Link to post

Sjekket opp hva Sleipner hadde. De selger Delphi Freedom Marine, bl. a. via Maritim. Disse er betydelig hyggeligere priset og ser ut til å få glimrende skussmål verden rundt. Veiledende pris hos Maritim er 778 for 90Ah. Det er gunstig for lukkede vedlikeholdsfrie batterier.

 

Lotus

Joda tror nok disse er bra. Det står 5 stk ombord 2 + 3 i parallell. I og med at de er lukkede kan de vel plasseres direkte i motorrommet også, slik står de ivertfall ombord.

 

Til orientering har vi Vetus varianten men Delphi kommer nok fra samme produsent.

 

 

Jolla

Link to post

:flag:  GODT NYTT ÅR TIL ALLE SAMMEN!!

 

 

Hvis du bor i Oslo eller omegn, og har mulighet til å stikke innom Sønnak i Brobekkveien, får du 40-50 % avslag på alle typer batterier hvis du er medlem av en båtforening. Jeg har benyttet meg av det tilbudet, og fikk da skikkelige Sønnak-batterier til Biltema-pris. :confused:

Valget var ikke vanskelig da. Betalte ca 1600 kroner for 2 stk 110ah forbruksbatterier tror jeg det var.

Link to post

Har et banner batteri. Kjøpte det i sommer og betalte 1600,- for 120A Rimlig dyrt.

Har noen erfaringer med disse batteriene? Er dei vert prisen?

 

Kunne tenke meg et til. Er det for seint å koble på et til. Er batteriet allereide slitt slik at eg ikke vil få optimal effekt på det nye? Evt. Trenger det nye å vere av same størrelse?

Link to post

Du bør ikke parallell kople inn et nytt batteri nå i samme banken.

Alle sier jo dette, men er det noen som har sjekket i praksis hvor mye tap det er snakk om?

Multimeteret med PC i/f tok dessv. kvelden her, ellers så kunne det vært intr. å tatt to forskjellige batterier og målt "forbruket" mellom dem over tid.

 

For å si det på en annen måte, jeg mistenker at dette problemet kan være overdrevet. :cheers:

Link to post

Batterier fra catepillar har en veldig høy status i anleggsbransjen,er ett batteri som holder år etter år,tror også det tåler vibrasjoner og risting bedre enn de fleste.

Jobbet for Cat i tre år. Batteriene deres kom, i hvert fall den gangen, fra egen fabrikk i USA. To bra greier med batteriene: De var utpreget startbatterier med meget høy startamp., de var konstruret for å tåle ristingen i anleggsmaskiner. Så vidt jeg husker hadde celleplatene forankring i bunnen, egenutviklet anordning. Dessuten var de tunge som bly, hvilket det var mye av. Det var den gangen knapt en lastebileier i Finmark som ikke brukte Cat batterier. Selv om de var dyrere enn vanlige batterier.

 

Knallgass: Man merker når det smeller. Det kommer såvidt brått at det er ikke anledning til å ombestemme seg. Nå vil knallgass (hydrogen) spaltes av som reaksjon på hvor hurtig og høy ladingen er.

Link to post

Jobbet for Cat i tre år. Batteriene deres kom, i hvert fall den gangen, fra egen fabrikk i USA. To bra greier med batteriene: De var utpreget startbatterier med meget høy startamp., de var konstruret for å tåle ristingen i anleggsmaskiner. Så vidt jeg husker hadde celleplatene forankring i bunnen, egenutviklet anordning. Dessuten var de tunge som bly, hvilket det var mye av. Det var den gangen knapt en lastebileier i Finmark som ikke brukte Cat batterier. Selv om de var dyrere enn vanlige batterier.

 

Knallgass: Man merker når det smeller. Det kommer såvidt brått at det er ikke anledning til å ombestemme seg. Nå vil knallgass (hydrogen) spaltes av som reaksjon på hvor hurtig og høy ladingen er.

Hei

Jeg brukte Cat' som forbruksbatterier.

Startbatteri i seilbåt trenger ikke å være av veldig god kvalitet. :yesnod:

mvh

giver

P.s.

Sist jeg kjøpte Cat' var "Made in France"

Link to post
  • 6 år senere...

Hei!!

 

Har et 305 A Concorde batteri på hytta. Har hatt det i ett år nå, og er veldig fornøyd. På vinteren er det opptil 30 minus i hytta, men det har aldri vært noe problem med strøm. Valgte et slikt batteri på hytta for å ha noe som tåler dyputladning. Lader det kun opp med solstrøm. Det kostet veil 11000,- men jeg fikk det MYE billigere, ellers ville jeg nok valgt noe annet. Men er veldig fornøyd.

 

Mvh

 

Nårdik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...