Jump to content

Kartplotter - Tracker 5507 vs. Seiwa Barracuda ?

Simpson

Recommended Posts

Er det noen som har noen meninger her? Hva er best egnet for snekke (8 knop)?

Barracuda ligger litt dyrere i pris, og er vel også en eldre modell. Men den ser jo fin ut i wide-screen format....

Selv om modellen er 2-3 år gammel (?), har den fått oppdateringer underveis?

Er kartene like fine å se på på begge, eller er det stor forskjell i fremstillingen (glorete farger etc.)?

Hva med synlighet i sollys?

Kurs Opp eller Nord Opp - hva passer best til widescreen, og hva passer til "stående" skjerm?

Erling

En widescreen skjerm er vel best egnet til Nord opp, du får utnyttet skjermflaten best da. Spesielt i områder hvor man kjører mye i øst-vestlig retning.... får mye skjermflate i fartsretningen. "Stående" skjerm egner seg bra til Kurs opp bruk, spesielt dersom plotteren har en "off set" funksjon som plasserer egen båt i nederste del av skjermen istedet for midt på, da får du mye kartvisning i fartsretningen.

hvilken av de konkrete plotterne som er 2best" vet jeg ikke. Men i snekkefart 8 knop så duger begge to helt sikkert. begge kjører jo C-map så ingen forskjell der. det jeg ville vurdert er jo som du er inne på skjermformatet, skjermens lysstyrke og betjeningsfunksjoner. Er en av dem vanntett/sprutsikker så kan jo det være en fordel.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg har en 5507 Tracker, men min heter riktig nok Northstar 557 Tracker. Dette er akkurat samme plotter som Navman sin, bare annet navn og uten de blå "homo" knappene. Hele Navman serien holder på å bytte navn. Synes den fungerer kjempefint og henger godt med når jeg kjører i 30 knop. Den fungerer også veldig godt når jeg kjører kurs opp og da kan man stille hvor mye båten skal endre kurs før plotterbildet dreies.

Bestillte min i fra www.boatersland.com og fikk den levert på døren for 4700. Det var med frakt, moms og fortollingsgebyr på 120 penger. I norge koster den 9 laken, pluss minus. Kan anbefales. Hadde varen på døren tre dager etter at jeg bestillte.

Ja, da var Navman Tracker 5507 ferdig installert med C-Map "Hele Norge". Gikk turen fra Flekkefjord til Stavanger (nesten) helt uten problemer.

Men.... til å begynne med var ikke "kart og terreng" helt i samsvar; plotteren viste at jeg var på land, men det var jeg ei!

Jeg ringte leverandøren underveis, og fikk et par tips:

1. Under "System" - "GPS": Sett "DGPS-kilde" til "Ingen"

2. Under "System" - "Kart": Sett "Kartskifte" til "Av"

Etter å ha gjort dette ble det mye mer samsvar mellom "kart og terreng", og posisjon og kart var til å stole på. Oppdatering av skjerm gikk som en drøm, og zoom inn- og ut ble mye brukt. På en slik liten skjerm syntes jeg allikevel at det var greit å bruke papirkart som oversikt, for så å sette opp en rute på kartplotteren.

Konklusjon: En fin tur!

Erling

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...