Jump to content

Utbedring av skade i baug + manglende halegatt

Hansb

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en gammel 20 fots plastsnekke for ikke så lenge siden. Den har en gammel skade i baugen med en midlertidig reperasjon. Tipper båten har vært i brygga en gang for lenge siden. Det har gått ett stykke av glassfiberen, som har blitt tettet med gelcoat sparkel + gelcoat i litt feil farge. Overflaten har sprekt, men det virker som om den er tett. Men det ser ikke særlig bra ut. Hvordan bør jeg gå frem for å fikse denne? Må jeg av med fenderlist og frem med glassfiber, eller finnes det enklere metoder? Båten er 30 år gammel og jeg forventer ikke en perfekt finish. Men litt bedre enn dette bør det gå an å få til.

I tillegg mangler det ett halegatt, hvor de gamle hullene ser ut til å ha blitt sparklet igjen. Er det vrient å gjøre noe med? Tenkte jeg skulle bytte det andre i samme slengen, og sette på to i krom. Vil det bli nok hold hvis jeg skrur det nye inn i hullene som er sparklet igjen, eller bør jeg finne på noe litt mer avansert?

skade.jpg

Her ser det ut som om det er slått hull en gang og at det er sparkelt igjen med sparkel. Det funker IKKE.

Å jobbe med plast/gelcoat er i grunn veldig enkelt og resultatet blir ofte veldig bra. Selv med lite erfaring er det til tider vanskelig å se hvor det er reparert.

1.

Start med å få vekk alt det gamle sparkelet/rælet. Ta også av fenderlista (skjelden store problemet). Viktig å komme godt til og få vekk alt som er sprukket. Ikke vær redd for at det ser stygt ut og om du etterlater et stort hull. Alt som er løst "hakker du av", ikke etterlat noen sprekker eller krakkeleringer. Dvs. at du sansynligvis må gå godt utenfor området hvor det er sparket. Du skal helt inn til "god og frisk" gelcoat.

2. Usikker på hva som er under denne sparklingen, men mest trolig mangler det glassfiber her (i og med at det sprekker). Her må det støpes opp med ny glassfiber. Er det stort hull, få festet en pappbit, trebit, plastlokk eller tilsvarende under hullet. Puss også godt ned gjennom gelcoat på baksiden rundt skaden. Her skal det være feste for ny glassfiber. Kommer du ikke til på baksiden, må du være litt kreativ og kanskje ta halve hullet av gangen slik at du får lagt en god og tykk matte over hele hullet som er festet godt på baksiden. Dette kan tas i mange steg.

3. Når glassfiberen er på plass, bruk en dremel eller tilsvarende for å passe på at ikke noe stikker over "gelcoat" nivå. Få deretter tak i riktig farge med topcoat (gelcoat iblandet litt voks er topcoat). Pensl dette på i flere omganger til dette er "høyere" enn det gamle. Slip så dette ned med våtpapir 400 rundt en hard trekloss (viktig å bruke en hard kloss, ikke en myk kork sak eller tilsvarende). Da slipper du problemet med søkk når du pusser ned.

Litt frem og tilbake, så får du dreisen på dette. Det som er så ille kjekt, er at er man ikke fornøyt, så kutter man vekk det man er missfornøyt med og tar kun denne biten om igjen. Men ikke slurv med grunnarbeidet (polyester + glassfiber). Det er dette som gjør materialet sterkt. Topcoaten over er kun for å få det pent og vanntett.

Husk også på å få ut alt vann som må ha sevet inn i glassfiberen (denne trekker vann). Tørk gjerne over en periode.

Da det gjelder hanegatten, så er der det spm. om det kun er sparkel i hullene (mest trolig). Dette vil bare sprekke opp rundt skruene og ikke lage noe godt feste (dersom du ikke kommer til på baksiden og kan bruke gennomgående bolter med en litt stor skive. Er det sparkel. Hakk dette vekk og litt av det rundtliggende også (i hvertfall det som er sprukket og dårlig). Fyll så igjen med polyester og litt glassfiber. Dette er smått, så du må kanskje lage et litt større hull for å komme til med litt glassfiber. Dette er så små hull, så du trenger ikke å slipe så mye på baksiden denne gangen, fester seg godt i omkringliggende polyester. Et lite lag med topcoat, og borr nye hull. Dette fester myyye bedre enn bare i sparkel.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hei Lars!

Takker for imponerende god beskrivelse av fremgangsmåte for fiks. Siden jeg er helt "grønn" når det gjelder utbedring av skrogskader så satte jeg veldig stor pris på denne. :yesnod:

Husk også på å få ut alt vann som må ha sevet inn i glassfiberen (denne trekker vann). Tørk gjerne over en periode.
Båten ligger på vannet nå, og blir brukt en del. Så jeg antar det betyr at jeg bør vente til vårpussen. Så får den vinteren til å tørke på.

Men halegattet blir nok fikset i løpet av sommeren :smiley:

Mvh. Hans Olav

Letter om i vi tar dette steg for steg. Ta bilder undervei og post de her. Så strømmer det sikkert på med kommentarer på hvordan du skal løse det akutelle problemet på best mulig måte.

Husk bare at polyester og topcoat herder dårlig under 15 grader. Så planlegger du dette i vinterhalvåret, må du til med kunstig varme, ellers blir det aldri herdet (blir bare seigt).

Men halegattet blir nok fikset i løpet av sommeren :smiley:
Pass på at du bruker gjennomgående skruer med en trekloss eller noe som mothold på innersiden.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...