Jump to content

Bep skillerele

Skipper Båtløs

Recommended Posts

Du kan igrunn koble vekk denne velgeren. Beb Releet har jo samme funksjon, bare at det skjer automatisk. Den kobler sammen start og forbruksbatteriet under lading, og skiller det når det ikke er lading. Dermed er du sikret fulladet startbatteri...

dersom du skal bruke venderen som du har, må jo denne stå på forbruksbatteriet. Elles kan du jo tappe startbatteriet. Dersom startbatteriet en gang skulle svikte og du ikke får start, kan du da slå over på begge, og hente strøm frå forbruk.

Tips: Koble ladingene frå dynamoen på forbruksbatteriet, og kobl beb releet frå forbruk til start.

Eg har koblet det omvendt, og ved nedtappet forbruksbatteri, vil rellet stå å slå av og på fordi spenningen på startbatteriet synker så mye når rellet slår inn, at det kobler ut igjen... Iallfall på tomgang. Ved litt pådrag går det fint.

Du trenger

a) noe som fordeler ladestrømmen, og

b) en mulighet til å skille batteriene fra 12V-nettet

BEP gjør a) fullautomatisk og etter min mening nokså bra.

En sånn 1,2,1+2,off-bryter (som jeg tror du mener med 'hovedbryter') gjør jo både a) og b) men kun på den måten du bestemmer der og da - dvs det er nokså lite automatikk i det.

Hvis jeg forutsetter standard-oppsett hos deg, så har du et batteri som kun skal brukes til start - dvs skal kobles til 'start-nettet' - og et batteri (eller en batteribank) som skal kobles til 'forbruksnettet'. Så du trenger egentlig bare 2 simple (*), billige (*) brytere av typen 'svart-plastdel-med-nøkkelhull-og-2-kobberskruer-bak-og-rød-nøkkel'.

Hovedbryteren din av 1,2,1+2...-typen er egnet dersom du har 2 banker som brukes til både start og forbruk. (Og selvfølgelig kan man konstruere noen flere anvendelser.) Men i et vanlig oppsett med atskillte start- og forbruksnett har jeg vanskelig å se hvordan denne type bryter kan brukes meningsfullt. Men den ser jo tøft ut :yesnod::wink:

(*) den riktige kvaliteten forutsatt

Sikker på at du ikke har hele det elektriske opplegget koblet til bryteren din. Da vil det jo i praksis fungere som start/forbruk og reservebatteri. Går jo fint det og.

I min båt har jeg to batterier, disse er koblet til en bryter hvor 1 er start og 2 er forbruk. Setter jeg bryter på 2 starter jeg med forbruksbatteriet mitt. Har gjort dette for å ha en backup. Utenom denne velgebryteren har jeg en egen bryter hvor jeg skrur av og på forbruk.

Normalt setter jeg velger til batteri 1 og skrur på forbruksbryter seperat. Om startbatteriet av en eller annen grunn skulle være tomt så kan jeg starte med forbruksbatteriet ved å sette velger til 2.

Ok, men må jeg da vende over til forbruksbatteri når jeg ligger i uthavn, eller kan jeg da ha bryteren på startbatteri?

Har du sett på koblingsskjemaet fra BEP? Der brukes en bryter for start og en for forbruk, i tillegg er det en som kan koble sammen batteriene. Synes den løsningen er bedre, da er kredsene adskilt når du stopper motoren.

En mer egnet bryter er f.eks. denne. Her vil hoved bryteren ha en sikkerhetsfunskjon ved at den i "Off" stilling bryter strøm både til motor og til forbruk. Unntaket vil kun være 24 timer forbrukere (automatiske lensepumper, FM radio) som vil kobles direkte på en av batteri bankene dine (gjerne via bryter terminalene). Med et slikt oppsett har du ingen strømførende kabler i båten med unntak av de korte kablene som går fra batteri og frem til bryter. Bryteren tilsvarer 3 hoved-brytere for henholdsvis start av/på, forbruk av/på og sammenkobling av start/forbruk for nødstart. Dersom du forlater båten med bryteren i "Off" posisjon er du bedre sikret mot feil på på det elektriske anlegget med et slikt oppsett.

Hvis du har en 1,2,1+2 bryter og ønsker å beholde denne i kretsen er en mulighet å legge forbruk til "Common". Da vil du ved å sette bryteren i "Off" kunne isolere forbruk med tilhørende distribusjonsnett fra batteriene dine. Setter du bryteren i "1" eller "2" vil du ta forbruk fra henholdsvis start/forbruks batteriene. Posisjon 1+2 vil sammenkoble begge bankene og dette kan være nyttig ved nødstart (hvis start batteri alene ikke er tilstrekkelig) eller i situasjoner hvor du fjerner ett batteri (f.eks. start batteri eller forbruk er defekt og båten benyttes inntil nytt er på plass).

Når du bruker 1,2,1+2 ville jeg koblet BEP releet direkte mot "1" og "2" terminalene i bryteren (i tillegg til lade kabelen fra dynamo). Jeg syntes dette er en bedre løsning enn å lage et "kråkereir" direkte på batteri terminalene. Alternativt kan du fjerne bruteren helt, men da mister du muligheten til å sammenkoble batteriene for nødstart samt mulighet til å isolere allt forbruk fra batteriene.

Lurer på en sak...ser på instalasjonstegning at kobling til rele fra startbatteri er koblet etter hovedbryter . Er dette viktig eller kan jeg koble rett på batteriet

Om du kopler direkte på batteriet vil releet ligge og trekke litt strøm hele tiden. Ikke noe stort problem, utgjør vel 3-4 Ah i måneden eller så. Men om båten blir liggende ubenyttet flere måneder uten landstrøm kan det jo bli et problem...

Men om du skal bruke den til også å styre lading via landstrøm må den vel nesten settes på batterisiden for å være virksom.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har nå montert releet.Satte sense til startbatteriet...da jeg startet motoren begynte den røde ledlampen å lyse. Betyr ikke det at releet svitjset over til å lade forbruksbatteriet? Det synes jeg er litt merkelig for jeg vet at startbatteriet er langtfra fulladet.Kanske startbatteriet er så dårlig at det ikke tar mot mer ladning?

Kan ikke du lage en liten koblingsskisse? Jeg greier ikke å følge helt med hvordan du har koblet hovedbryter, senseledning, ladeledning, BEP'en osv osv.

Den billigere BEP'en senser jo bare på det ene batteriet - da er det også dette batteri som må motta ladingen. Men du mener med senseledning antagelig den fra dynamoen, eller? Fordi BEP'en har vel ikke separat senseledning?

Selv om ikke startbatteriet er fulladet kan spenningen fort komme opp i det som skal til for å trigge reléet.(13.8V?)

Er du i tvil så mål spenningen på batteriet.

Målte til 14,7 med multimeter...en billig utgave riktignok, men har jeg da forstått det riktig at jeg da lader begge batteriene

Redigert av jory (see edit history)
Har nå montert releet.Satte sense til startbatteriet...da jeg startet motoren begynte den røde ledlampen å lyse. Betyr ikke det at releet svitjset over til å lade forbruksbatteriet? Det synes jeg er litt merkelig for jeg vet at startbatteriet er langtfra fulladet.Kanske startbatteriet er så dårlig at det ikke tar mot mer ladning?

Har du samme hovedbryter? I så fall hva har du stillt inn bryteren på av 1 - 2 - alle?

• 4 uker senere...

Hei!

Starter dette emnet igjen med følgende spørsmål:

BEP releet er montert etter "oppskriften", dvs. kabel til startbatteri et montert på motorsiden (ladesiden) av hovedbryter (og startbatteriet på den andre siden), og kabel til forbruksbatteri er montert på batterisiden av hovedbryter. Hvis hovedbryteren til startbatteriet slåes av med motoren i gang (må selvfølgelig ikke gjøres), vil ladespenningen i seg selv koble inn releet slik at dynamoen lader mot forbruksbatteriet? I så fall en viss sikkerhet for at dynamoen ikke tar kvelden selv om det av en eller annen grunn blir brudd i ladekretsen mot startbatteriet(?).

Redigert av Zach (see edit history)
I så fall en viss sikkerhet for at dynamoen ikke tar kvelden selv om det av en eller annen grunn blir brudd i ladekretsen mot startbatteriet(?).

Hva hvist BEP-releet tar kvelden ? Hva hvist det blir brudd til forbruksbatteriet? Er ikke dette å be om en falsk trøst :sad:. Dess flere duppeditter en putter inn, dess større risk er det for at noe går galt i et system :smash:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hva hvist BEP-releet tar kvelden ? Hva hvist det blir brudd til forbruksbatteriet? Er ikke dette å be om en falsk trøst :sad:. Dess flere duppeditter en putter inn, dess større risk er det for at noe går galt i et system :smash:.

Da må hovedbryteren slåes av/svikte samtidig med at BEP-releet svikter, noe som er lite sannsynlig. Men "verre" hvis BEP-releet IKKE lader mot forbruk hvis hovedbryteren til start slåes av/svikter.

Redigert av Zach (see edit history)

Ingen som vet noe om dette?:

BEP releet er montert etter "oppskriften", dvs. kabel til startbatteri et montert på motorsiden (ladesiden) av hovedbryter, og kabel til forbruksbatteri er montert på batterisiden av hovedbryter. Hvis hovedbryteren til startbatteriet slåes av med motoren i gang (må selvfølgelig ikke gjøres), vil ladespenningen i seg selv koble inn releet slik at dynamoen lader mot forbruksbatteriet? I så fall en viss sikkerhet for at dynamoen ikke tar kvelden selv om det av en eller annen grunn blir brudd i ladekretsen mot startbatteriet(?).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...