Jump to content

GPS - mulig å kontrollere ekstern antenne?

bjoris

Recommended Posts

Har en periodisk feil som gjør at jeg av og til mister kontakt med satelittene. Har gått over alle koblinger og har nå tro på at det må være feil i selve antennen, men er det mulig å sjekke dette på noe vis, vil jo gjerne være sikker før jeg evt investerer i ny. Dette problemet oppstår i perioder og ikke på hver tur..., men det skjer jo alltid når plotteren er mest nødvendig...

Har en Garmin 178 i

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Dette er jo litt pinling, men jeg har ikke tenkt over at det også var (er du sikker) en intern antenne i plotteren. Mister signalene helt, den går tilbake til signalbildet og det er ingen stoler der en gang (når den slås på vil det normalt først komme søyler og så blir de grønne etter hvert som signalene kommer)... Mulig jeg er på villspor med antenne teorien min, men jeg har liksom kommet til at det har fungert å kakke litt på antenna, men det kan selvsagt ha vært tilfeldig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Var det i går kveld du opplevde problemene?

Har selv en ny (Techmarine) plotter med intern antenne gående i stua på "tørrtrening". De tidligere dagene denne uka (faktisk siden torsdag forrige uke) har det ikke vært noe problem med sattelittmottak, selv langt inne i stua (betong tak) etter at jeg først har hatt den ute på balkongen for å oppnå "fix". I går ettermiddag/kveld mistet jeg signalene flere ganger, både ute og inne, måtte bruke "svenskeknappen" for å oppnå kontakt igjen. :eek: Var det et generelt GPS problem i går (10/07-2007)?

Nei, i går funket den fint. Var i bruk kl. 1600-1700 og 1900-2000. Første gangen skjedde det på vei heim når båten var ny for oss. Selger hadde selvsagt aldri opplevd dette... Så etterhvert har det tiltatt først bare en gang i blandt og nå i det siste hver tur, men altså ikke i går:)

Jeg har akkurat samme problemet. Mistet oftere og oftere kontakten og nå får jeg ingen signaler

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har du samme plotter? Skal ned i båten i dag og studere litt, blant annet teste uten å sette i eksternantenne å se om det er liv da. Irriterende problem... selv om vi selvsagt skal klare oss uten så blir en jo avhengig, kartene er jo med, men i dårlig sikt og i mørket er den jammen gode å ha...

Neida jeg har en gammel garmin 120, her er det vel ingen intern anntene?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Feilen min lå i / liogger i antenne kontakten, Kappet ledningen et stykke fra og satrte ledningene direkte på. Da funket den. Mulig det var brudd i ledningen da jeg har hatt oppe kontakten flere gang uten å se noe muffins. Får årøve å lodde på påny og se om det funker da og hvis ikke blir det ny kontakt

Jeg har montert min eksterne antenne under framdekket på båten. Ligger rett og slett på borrelås oppå takplaten framme i cabinen og dette fungerer utmerket. Har til nå ikke mistet signal i fra satelittene. Står i manualen at antennen skal fungere gjennom glassfiber og glass, ikke treverk. Ser ut til å stemme meget godt.

Det var også nevnt at antennen burde monteres et stykke vekk i fra annen elektronikk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...