Jump to content

Hvordan stille tenning på fordeleren

sjømann_22

Recommended Posts

hei.

Jeg er ganske ny på dette forumet og har problemer med å få riktig tenning på motoren. Før var fordeleren løs og vektene i fordeleren hadde satt seg fast så måtte skru på fordeleren for å få høyere turtall. Nå har jeg fått fikset vektene men får ikke riktig turtall på den. Er også en skrue i fordeleren som du kan stille noe med, hva er denne til og hvordan skal den stå.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

på forhånd takk for alle svar.

Redigert av sjømann_22 (see edit history)

Hei, og velkommen til baatplassen Sjømann_22.

Du bør nok være noe mere spesifikk, og kanskje legge ved noen bilder for å konkretisere problemet dit. Generellt kan sies at du ikke skal benytte fordeleren for å stille tomgangshastigheten. På forgasseren finnes en egen stillskrue eller blandingsskrue som benyttes til dette.

Dreier du fordeleren rundt endrer du motorens fortenning. Dette gjøres normalt bare en gang og trenger sjelden justering. Det er viktig at vektene i fordeleren løper fritt og uten binding eller andre hindringer. Vektene sørger for ekstra fortenning når motorens turtall øker. Har du en vakuumklokke tilkoplet fordeleren så prøv å sug i enden av slangen og se om det skjer noe inne i fordeleren. Skjer det ingenting er etter all sansynlighet membranet gåent eller mekanismen har kilt/rustet fast. Vakuum mekanismen skal sørge for riktig fortenneng på tomgang. Slangen fra vakuumklokka skel inn på en egen nippel på undersiden av forgasseren eller på innsugsmanifoldet.

Skruen du snakker om kan være justeringsskruen til stiftåpningen. Her trenger du en bladsøker med riktig tykkelse etter handboka di. Bladsøkeren brukes til å justere riktig stiftåpning.

Når stiftåpning og fortenning med vekter og vakuumklokke er riktig stillt og du har sjekket at plugger og pluggkabler er ok, er tiden inne til å stille blandingsforhold og tomgangshastighet. Dette gjøres som sakt på forgasseren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk for svara.

Når jeg begynner og gi gass begynner den bare å gå urent og nesten stoppe. men når jeg dreier på fordeleren vil jeg da få høyere turtall og den vil jeg på en måte bruke som en gass. Men i går hadde jeg en mekaniker som så på dette han fant ut at inni i fordelerern var det noen vekter som skulle gå ut og øke hastigheten på den som roterer og gir gnist til tenpluggene. Så da ville jeg kunne gi gass med "gassen". Så jeg måtte smøre fordeleren på et filter som er i den. Så da måtte jeg stille tenningen så den skulle tenne riktig også skulle det fungere.

Mekanikeren sa jeg fikk lese meg til hvordan jeg skulle stille teningen, men dette finner jeg ikke på nett har lett en god stund nå. så lurer jeg på hvordan dette gjøres.

Er en Marna MB10A ja

Redigert av sjømann_22 (see edit history)

Gjør du et søk på "fortenning" kommer det opp ca 50 tråder som omhandler emnet. Søker du på "tenning" vil jeg tro det kommer opp enda mer. Du kan jo starte her. Ellers finnes det mye literatur om elementært motorvedlikehold på markedet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Nå har jeg ingen snøring på Marna motorer.

På en vanlig bensinmotor bruker man en tenningslampe med en føler man kobler til på tennpluggledningen på sylinder 1. Lampa gir ut et blink akkurat når du har gnist på pluggen. Lampa retter du mot et punkt på svinghjulet som har et merke som skal samsvare med et tilsvarende merke på motorblokka. Så justerer du tenninga fram eller tilbake ved å snu på fordeleren til tenningstidspunktet blir riktig.

Før du stiller tenningen må du stille inn riktig stiftåpning, f.eks. med en bladsøker som tidligere beskrevet.

Men som sagt, dette er på "vanlige" bensinmotorer, om det er slik på en Marna vet jeg ikke.

Sånn nå har jeg fått fikste gassen. :smiley: Det var at vektene i fordeleren var limt fast. :confused: kan ikke kjønne hvorfor de har gjordt det, men nå virker den iallefall. så nå gjemstår bare å måle tenningen prøvde å kjøpe tenningslampe men ingen hadde noen på lager så da blir det litt mer leting. :wink:

Ser du bor i Sarp. Sving innom Biltema så finner du bra utvalg i tenningslamper (stroboscope).

ad. planlegging:

Jeg har en mistanke om at vektene var limt fast med hensikt. En MB10a er en så saktegående motor at "normal" fortenning som på en bil med 3-4 ggr så høyt turtall kanskje ikke virker.

En grei måte å få stilt inn tenning på uten Stroboskop, er å få stempel nummer 1 på topp, kople til en testlampe (12v) til ledningen mellom fordeler og coil, og den andre enden fra testlampen til +12v. Når da man løsner fordeler og vrir den mot dreieretningen av rotor, vil lampen begynne å lyse når tenningen er riktig. Hvis den allerede lyser når stempelet er på topp, vri fordeleren tilbake og vri så frem igjen til den akkurat tenner(lyser). Hvis det er merker på Svinghjul for når stempel er på topp, kan man bruke disse. Normalt skal den tenne litt før stempel er på topp, antall grader står vel i manual? men sannsynligvis 3-5°

Fred Ivar

På en MB10 går fordeleren dobbelt så fort rundt som en vanlig bilmotor. Med andre ord: en omdreining for hver motoromdreining. Dette gjør at den tenner like mange ganger som en firesylindret motor, hver sylinder tenner både på tennings- og eksostakt. Du er nødt til å bruke en stroboskoplampe for å stille tenningen ordentlig på en motor med fordeler, så løp til Biltema og se om de har flere igjen av de settene som inneholder lampe og noen flere enkle instrumenter. Tror disse er utgått. (om de er det, gi meg beskjed, mener på det lå et par stykker i hylla her i Arendal.

Første bud er at du bytter alle tenningsdeler til nye biter hvert år. Biltema sine tenningsdeler til B20 holder i kassevis (unntatt stiften, den står andre veien på B20, ta med den gamle og finn en som er lik, da har du delenummeret. til neste gang). Pluggene fra Biltema funker på min som bare juling. Deretter stiller du inn korrekt stiftåpning med en bladsøker. Sett så fordeleren med prøvelampe til øvre dødpunkt. (sett motoren på øvre dødpunkt (marnaen har gradskala til 30 grader fortenning) og vri fordeleren til stiften akkurat åpner.)

Nå starter motoren lett, men orker ingenting. Med stroboskoplampa på mot svinghjulet, så vrir du fordeleren til tenningen er på 12grader fortenning. Nå er tenningen stil som den skal være, stram fordelerfestet og sjekk at vektene virker ved å holde strobolampa mot svinghjulet mens du gir gass. Fortenningen skal endre seg til mere fortenning ved ca 1000-1200 o/min (tror jeg).

Det er igrunnen samme jobben som på gamle biler, så dersom du finner en pensjonert bilmekaniker, så kan han sikkert vise deg hvordan du stiller tenning. Bare ikke bli forvirret over at fordeleren går rundt dobbelt så fort som en "vanlig" (det vil si at du kan bruke en turteller fra en firesylindret motor.)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Var ute nå til helgen med båten og når jeg kjørte utover til over en time da stoppet den, da måtte jeg vente noen minutter og så startet den igjenn. så kjørte jeg litt til og så stoppet den igjenn måtte da vente noen minutter også startet den igjenn, men neste dag da jeg var på vei hjem stoppet den helt etter ca 30 min og da jeg prøvde å starte den, gikk den i 3 sek. så stoppet den. Når jeg la den til på marinaen etter å ha blitt tauet så startet den og fungerte fint. er det noen som vet hva dette kan være?

fant ut at de ikke hadde fler igjenn av noen teningslampe i sarpsborg eller fredrikstad.

Mye god info står her.

Det at den stopper, gjetter jeg på er drivstoffrelatert.. Vanskelig å komme med diagnose over nett..

Dersom du trenger mere detaljert veiledning på tenningsinnstilling, kan jeg ta noen bilder av min egen og legge ut..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den blå plastkofferten Biltema hadde, med tenningslampe og litt andre instrumenter, er gått ut av sortimentet. Det ligger et par stykker til i Arendal, Melvin har de bak disken. Ta kontakt med varehuset i Arendal, så kan nok Melvin sende..

MVH Ole B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...