Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Det er med interesse jeg leser denne artikkelen der Norsk Petroleumsinstitutt påpeker at common rail motorer skal ha EN590 diesel

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=48732

 

Da Volvo Penta fikk havarier på D serien stort sett bare i Norge, og med klart flertall på vestlandet, var det diesel kvaliteten de fokuserte på. Norsk Petroleumsinstitutt hevdet bestemt at den norske diesel var mer enn god nok. Den gang var det lavsvovel MGO som stort sett ble solgt. Noen steder solgte til og med fyringsolje som marinediesel.

VP gikk så lang at de anbefalte at additiv, Statoil Forbrenningsforbedrer, i norsk diesel for å hindre havarier. Og instruksjonsboka til D serien foreskriver EN 590 eller tilsvarende.

 

Nå har altså pipa fått en helt annen lyd. Nå sier Norske Petroleumsinstitutt bestemt at det er EN590 diesel som må brukes. Dette er en dieselkvalitet med mindre svovel enn gammel dieseltype og den inneholder også et spesielt smørestoff for dysene. Så da hadde VP rett til slutt? 

 

Her er litt om EN 590 https://en.wikipedia.org/wiki/EN_590

 

 

Bitteliten

Bitteliten

Det er med interesse jeg leser denne artikkelen der Norsk Petroleumsinstitutt påpeker at common rail motorer skal ha EN590 diesel

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=48732

 

Da Volvo Penta fikk havarier på D serien stort sett bare i Norge, og med klart flertall på vestlandet, var det diesel kvaliteten de fokuserte på. Norsk Petroleumsinstitutt hevdet bestemt at den norske diesel var mer enn god nok. Den gang var det lavsvovel MGO som stort sett ble solgt. Noen steder solgte til og med fyringsolje som marinediesel.

VP gikk så lang at de anbefalte at additiv, Statoil Forbrenningsforbedrer, i norsk diesel for å hindre havarier. Og instruksjonsboka til D serien foreskriver EN 590 eller tilsvarende.

 

Nå har altså pipa fått en helt annen lyd. Nå sier Norske Petroleumsinstitutt bestemt at det er EN590 diesel som må brukes. Dette er en dieselkvalitet med mindre svovel enn gammel dieseltype og den inneholder også et spesielt smørestoff for dysene. Så da hadde VP rett til slutt? 

 

Her er litt om EN 590 https://en.wikipedia.org/wiki/EN_590



×
×
  • Create New...