jma001
JRK skrev for 1 time siden:Hei,
Jeg har aldri fjernet sinkanoder på mine Volvo motorer gjennom 25 år. Har nå D6 på ellevte året. På våren byttes de alltid. Jeg ser at de er missfarget og at de har blitt porøse, så det er nok riktig at det enten skjer en kjemisk eller en galvanisk prosess. Men det er jo uansett offeranoden som tæres bort, så hva er egentlig problemet når disse allikevel byttes om våren?
Ja, du har et viktig spørsmål/poeng:
For hva skjer UTEN SINKANODER PÅMONTERT sjøvannskretsen under vinterkonserveringen.....:
Vi det kunne skje tæring på vitale deler som følge av FRAVÆR AV OFFERANODER???
Skal man
1)Fjerne offeranodene på sjøvannskretsen for å forhindre "ØKT tæring som følge av sink/frostveske-kombinasjonen",
eller
2)Beholde offeranodene påmåmontert sjøvannskretsen - slik at de disse kan ofre seg mot den tæring som kanskje kan skje -
for så å skifte til nye anoder etter konserveringsperioden???
En tillegsopplysning er at
MIN BÅT skal stå på vannet hele perioden.
3) Om båten står på land gir vel en annen setting:
For på land er det vel ikke fare for tæring.
DA er sikkert riktig å fjerne anodene - for å forhindre "økt tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjonen".
Ikke sant?
Men påvannet hele året:
Hva er verst, 1 eller 2 ???
Hva er best, 1 eller 2 ???