Jump to content

Treg kontrollboks - Quicksilver 3000 classic

SF

Recommended Posts

Hei,

Noen som har erfaring med Quicksilver 3000 classic kontrollboks. Min er litt tung og opperere og det virker som det er selve kontrollboksen som er stør og ikke wirene.

Tenkte og demontere denne og sjekk evt smøre. Noen som har splittegninger på denne eller vet hvordan den demonteres?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har en volvospake og tok hele spaken med hjem på stuebordet. Mekanikken innvendig var faktisk enklere enn jeg trodde. Plukket hele greien i småbitter, gjorde rent og smurte opp på nytt. Tydelig forbedring...

Bruk kamera og ta bilder etter hvert som du demonterer, da får du alt på plass igjen.

Første problemet mitt er hvordan få den av. Alt er innekabslet og tilkomsten fra innsiden blir en glippe på 30 cm mellom skråg og innerliner via stikk kabinen.

Antar at det er et triks slik at du kan dele den og ta av den delen du ser i og at selve mekanikken med wire tilkobling som ligger på innsiden av innerlineren kan senkes ned for tilkomst.

Kansje det blir OT, siden jeg bare har vært borti volvospaken. Men jeg tok vekk en gummiplugg(knappen for å frikoble gass fra gir) og deretter kom knappen ut. Så løste jeg komponent 6 med pipe og spaken var bare å trekke av, sitter på spline.

Spørs om det ikke er likt her hydrox. Knappen som er nummerert (6) er nettopp denne knappen for å frikoble gear. Så løser jeg nok mutter merket med (7) som ligger bak (6) for å trekke hele spaken av.

Spørsmålet er vel bare hva som holder frikoblingsknappen. Kan denne trekkes rett ut?

Redigert av SF (see edit history)

Prøvde i går å smøre opp med litt olje uten å demontere og faktisk var den litt bedre i dag.

Er just tilbake fra en liten båttur, har vært å levert båten til Rogaland Lystbåtservice for overhaling av sjøvannspumpe samt skifte av glødeplugger. Ba dem samtidig justere gir veieren, denne har vært litt trøblelfull de siste turene. Giret kobler ut og inn ved helt sakte fart.

Så også litt nærmere på frikoblings knappen, posisjon 6. Denne så det ut som du lett kunne vippe ut med et skrujern.

Skal prøve å ta av selve kontroll armen når jeg får båten tilbake og smøre opp litt mer. Evt så får jeg demontere hele systemet til vinteren.

Hei Hydrox,

Prisippet er nok det samme som på min, men min er sidemontert. Alt leamikket ligger på innsiden av innerlineren.

Fikk telefon fra verkstedet for litt siden, båten var klar. I tillegg til glødeplugger og ny pakkboks i sjøvannspumpa så justerte de også gear wire.

De kommenterte da at kontrollboksen min var ganske slitt og at jeh med tiden bør skifte denne. Gear wire vil sannsynligvis over tid komme ut av posisjon igjen grunnet slark i kontrollboksen.

Litt mer kosearbeid til vinteren står jeg nok i :wink:

Guest Avmønstret#

>Prøvde i går å smøre opp med litt olje uten å demontere og faktisk var den litt bedre i dag.

-----------------

Har selv smurt opp et par kontrollbokser vha WD40 uten å demontere. Typisk så går de lettere med en gang, men, også typisk, så blir de, etter en stund, tregere enn noen gang før. Min teori er at den tynne olja løser opp greasen slik at når den tynne oljefilmen mister sin effekt så er også greasen vasket bort.

Av/de- montering og "ekte" smøring (grease) er antagelig den eneste holdbare løsningen. Spraysmøring er jo en grei nød/foreløpig løsning.

Har selv smurt opp et par kontrollbokser vha WD40 uten å demontere. Typisk så går de lettere med en gang, men, også typisk, så blir de, etter en stund, tregere enn noen gang før. Min teori er at den tynne olja løser opp greasen slik at når den tynne oljefilmen mister sin effekt så er også greasen vasket bort.

Jeg er forsiktig med å bruke 556 eller WD40, de er for flyktige som du nevner og når alt er fordampet vekk er flatene du behandlet tørrere og mer eksponert for irr/rust enn de var før du behandlet dem.

Jeg brukte en seig penetrerende olje. Grease er nok det beste ja.

Takk Whistler, den hadde nok gitt meg en del hodebry uten tipset ditt.

Jeg sjekket på onsdag om det var en skrue her (jeg så hullet på undersiden av spaken) men fant ingen skrue. Jeg trottlet nok ikke langt nok frem.

Antar da at du både må løse pos (22) og pos (7) for å få av hendelen?

Fax mottatt.

Takker for info Whistler. Da kan vi konkludere med at det kun er posisjon (7) må løses for å ta hendelen av mens posisjon (22) er en justeringsskrue for motstand i hendelen.

(7) Retaining bolt

(22) Control Handle Tension Screw

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...