Christina 3 Startet 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2007 Hei. Ja nå har min batterilader tatt kvelden. Tenkte jeg skulle kjøpt meg batteritankmeter men nå må det bli lader istedet. Skulle vel egentlig hatt en på 40A men budsjettet sier rund 2000,- så det må bli en mindre en. Noen annbefalinger om type og handlested ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 Hei. Hvor stor er batteribanken din da? Ah? Her du flere batteribanker? Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 (redigert) jeg har testa denne http://www.batterinett.no/shopdisplayprodu...t=B%E5t+ladere+ i båten og er veldig fornøyd. batteriene den har ladet er 300 A forbruk og 160 A start Redigert 11.Juli.2007 av atamund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 Nemo....det ser du vel ut i fra spørsmålet mitt der jeg skriver at jeg burde hatt 40A. Har batteribank på 460Ah. Har hatt en på 9A og den har holdt den. Har ikke følt behov for større. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Titter litt på ctec. Hva er forskjellen på m300 og 25000 ? Ser ut som om begge er på 25A ? Kjører tilbud på M300 med en ekstra til lading av startbatteriet...... Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 m300 er vanntett det er ikke xs 25000 Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Dei er Vattenskyddad (IP44) och godkänd för utomhusbruk. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Hmmm....25A lader til 2200,- er vel ikke så gæærnt. Lurer på om det ikke blir en M300 jeg gitt. Da får jeg meg vel en skikkelig vedlikeholdslader.... Mener å huske at flere her inne har hatt godord om disse ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Klokt valg og veldig grei pris. Artikkel i Seilas om de nye modellene Redigert 12.Juli.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Noen som har erfaring med seriøsitet til www.batterinett.no ? Bestille derfra tenkte jeg.... Redigert 12.Juli.2007 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Klokt valg og veldig grei pris. Dårlig er disse ladere helt sikkert ikke. Men klokt valg og grei pris er vel litt subjektivt, synes jeg. Jeg kaller dette mer en "psykologisk bra pris" som passer på første syn bra til lommeboka av mange. Men kr. 88,- per Ampere for en lader med bare en uttak og ikke noe mer synes jeg er ikke supertpris, men mer vanlig. Om det medfølger nå en minnilader spiller da vel ingen rolle, fordi den kan ikke brukes for mer enn etterlading av startbatteriet. Og så er klokt hvis man sammenligner dette etter behov, som jo kanskje passer bra akkurat for trådstarteren, men ikke for alle formal. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Har du et bra tilbud på en lader Joerg ? Noe du vil annbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Har du et bra tilbud på en lader Joerg ?Noe du vil annbefale ? Heisann. Det vært ikke meningen til å henvise på hva jeg tilbyr, men bare allminnelig minne om å være aktsom fordi priser er "psykologisk krigsføring" på markedet. Kjøper man bare etter pris da kan det går galt, og det er det jeg ønsker å henvise på hver gang når noe blir for allminnelig for min skyld. Anbefaling fra meg? Da må vi snakke sammen fordi jeg vet ikke noe om ditt realistisk behov i det hele tatt. Klarter du deg (virkelig) bra med 9Ampere-enekanallader, som jeg ærlig talt ikke helt forstår hvis ikke du bruker strøm men laderen bare lader, da taler jo ikke noe imot Ctec 25 heller, hvis du nå har lust på den. Jeg anbefaler bare at man regner både riktig, over lang tid, bruk, forbruk, ønsket ladetider, osv. Nå må jeg til posten, men er tilbake om en times tid. Hvis du har lust da kan du jo ringe meg (33179554), så kan vi prate litt senere. Eller send en IM med fasttelefonnummeret ditt, da ringer jeg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lotus Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Ta en titt hos http://www.alternativenergi.no Der får du en 3 trinns 40A lader for 2200 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Sydvesten har lagt ut en lader som han skal selge her på forumet, vi har en tilsvarende lader på 45A og er veldig fornøyd med den. Modellen han selger er på 25A og fyller fint opp banken din dersom du ikke bruker mye strøm samtidig som du lader eller har behov for veldig rask lading. En ting jeg har oppdaget er at den er rask til å redusere spenningen til vedlikeholdslading dersom batteriene er oppladet når du skrur på laderen, ladere jeg har hatt tidligere har vært ganske treige med å redusere spenningen selv om batteriene er fulladet. Redigert 12.Juli.2007 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Ta en titt hos http://www.alternativenergi.noDer får du en 3 trinns 40A lader for 2200 kroner. Tittet på denne men det var så mye å passe på ved montering....gikk jo varm hørtes det ut for...skeptisk. Sydvesten har lagt ut en lader som han skal selge her på forumet, vi har en tilsvarende lader på 45A og er veldig fornøyd med den. Modellen han selger er på 25A og fyller fint opp banken din dersom du ikke bruker mye strøm samtidig som du lader eller har behov for veldig rask lading. En ting jeg har oppdaget er at den er rask til å redusere spenningen til vedlikeholdslading dersom batteriene er oppladet når du skrur på laderen, ladere jeg har hatt tidligere har vært ganske treige med å redusere spenningen selv om batteriene er fulladet. Denne hadde sikkert vært bra nok for meg men har litt lyst til å prøve ctec M300. Spørs om jeg ikke bestiller meg en slik. Da får jeg også en å ha i garasjen .... Men skjønner ikke helt det med at man skal ha så stor lader. Min gamle på 9A har holdt for meg.(tror jeg ) Man drar ut på fredag,kjører 2 timer og lader med dynamo 90Ah. Ligger ute til søndag og har forbrukt ca 100Ah. På turen hjem igjen lader man 2 timer med 90Ah. Så kan man sette på lader og lade i 5 dager før neste tur. Trenger man da virkelig en lader på 45Ah ?? Tror ikke det til mitt bruk......Eller Joerg ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Har du behov for 12V forsyning når du ligger i gjestehavner og forbruker strøm samtidig som du lader, eller om du bare har anledning til å lade i kort tid så bør du velge en større lader. Ellers er det ingen vits i det så lenge laderen er beregnet for å lade større batteribanker. Jeg hadde selv en 2X5A Ladac lader - helt topp hvis man skal vedlikholdslade uten å bruke strøm og har god tid. Jeg vil ha anleding til å ligge i gjesthavn og bruke kjøleskap, TV + en del annet uten at jeg bruker av batteriene. Gjerne også vedlikholdslade samtidig. Da måtte jeg bytte ut Ladac`n . Redigert 12.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Det er riktig at jeg skal selge en ett år gammel Quick 25A lader som er standard ombord i Bavaria, dette fordi jeg har oppgradert forbruksbanken til 560Ah og da er laderen litt for liten etter mitt syn. Jeg har bestilt en Mastervolt 50A lader som takler inntil 600Ah, Quick laderen tar 10% av batterikapasitetet som anbefal batteribank størrelse. Så denne fungerer perfekt for en 250Ah+ lite grann batteribank, den fungerer helt fint hos meg også med 560Ah, men har hittil kun ligget i gjestehavner med landstørm slik at batteriene ikke har blitt særlig utladet under ferien, og dermed har ikke ladebehovet vært særlig stort. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Men skjønner ikke helt det med at man skal ha så stor lader. Min gamle på 9A har holdt for meg.(tror jeg )Man drar ut på fredag,kjører 2 timer og lader med dynamo 90Ah. Ligger ute til søndag og har forbrukt ca 100Ah. På turen hjem igjen lader man 2 timer med 90Ah. Så kan man sette på lader og lade i 5 dager før neste tur. Trenger man da virkelig en lader på 45Ah ?? Tror ikke det til mitt bruk......Eller Joerg ? Har du en skikkelig stor dynamo og mange (!) batterier da kan det være at du lader 90Ah i løpet av 2 timer. Men hvis du har standardregulering og sier vi 4 batterier da tror jeg ikke noe på det. Ellers er jeg enig med Olpi. Hvis du stortsett ligger med landstrøm og har en lader som klarer virkelig topplading i denne tida da kan det holde. Men hvis ikke da blir batteriene skadet. Det samme gjelder hvis det finnes forbruk samtidig. Mindre ladere klarer dette ikke tilsammen med forbruk, spesiellt ikke hvis det blir bare "3" Ampere igjen for batteriene. Å spare på lading er for min skyld bare tull, koster mer etterhvert fordi batteriene holder ikke veldig bra pga. slike forhold, og til slutten snakker vi jo også om komfort. Jeg persønlig foretrekker og anbefaler alltid en system som klarer i hvert situasjon topplading i løpet av maksimalt 10 timer, 4 timer er det som jeg forutsetter vanligvis, hvis jeg kan bestemme opplegget. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nemo Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Titter litt på ctec. Hva er forskjellen på m300 og 25000 ? Ser ut som om begge er på 25A ?Kjører tilbud på M300 med en ekstra til lading av startbatteriet...... M300 er en ny modell og tilbudet ser jo bra ut. Vet at 25000 har vifte som kjøler laderen. Det kan se ut for at M300 har det samme siden det er nevnt lydløs natt instilling. Har selv en Ctek 7000 og forskjellen på den og ladere jeg har hatt før er at den lader med 7A i starten av ladesyklusen. Er svært fornøyd med denne laderen, men denne modellen er vel for liten for din batteribank. Forbruksbatteriene mine er bare på 220 Ah. Du har sikkert ganske god lading fra dynamoen når du har klart deg med 9A lader tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Ja som sagt har jeg batteribank på 460Ah (4stk)og 1stk dynamo på ca 90A/14,4V Har i tillegg bensinaggregat som leverer 22A til lading av batterier (nødlading ) Når jeg har vært på helgetur i naturhavn har jeg ca 12,4-12,5V på batteriene. Det har aldri vært noe problem med for lite strøm, men "sløser" selvfølgelig heller ikke. Men når man først skal ligge til havn er det ok og ha en lader.... Da er en ctec M300 bestillt og jeg gleder meg til å prøve den Takker for alle innspill og tips. Redigert 12.Juli.2007 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Men skjønner ikke helt det med at man skal ha så stor lader. Min gamle på 9A har holdt for meg.(tror jeg ) Så hvorfor ber du da om type og handlested for en 40A lader i ditt første innlegg? Her oppgir du ingen verdens ting omn batteribank eller forbruksmønster, bare at du skal ha en 40A lader. Skal du ha en 40A lader eller skal du ikke? Det er det bare du som vet. Nei, det ble visst en litt mindre en ja.... Redigert 12.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Hei.Ja nå har min batterilader tatt kvelden. Tenkte jeg skulle kjøpt meg batteritankmeter men nå må det bli lader istedet. Skulle vel egentlig hatt en på 40A men budsjettet sier rund 2000,- så det må bli en mindre en.Noen annbefalinger om type og handlested ? Siden jeg vet at laderen skal være ca 10% av batterikapasitet skrev jeg at jeg EGENTLIG skulle hatt en lader på 40A men at det måtte bli en mindre en pga budsjettet. (trodde ikke da at man fikk en 40A lader til 2200,-) Men beklager vis jeg irriterte deg Lotus, var ikke meningen. Ville i utgangspunktet høre alle tips men skulle selvfølgelig oppgitt litt mer info med en gang. Beklager Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Som sagt, laderen skal kjøpes etter behov. Og dette er jo det som både batteriene og forbruksmønsteret krever. Lykke til og en fin kommende helg til alle ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lotus Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Ikke irritert, men jeg lurer nå veldig på hvorfor du plutselig ønsket å erstatte en defekt 9A lader som tydeligvis dekket behovet med en 40A. Hvis du syntes at den fungerte, kunne du jo kjøpt deg battmeteret du ønsket deg og samtidig lagt turen innom Biltema og spandert 300 kroner på en ny 9A lader En lader som forøvrig er testet av Ingar med godt resultat. Nå forsvant pengene til en lader, men med det forbruksmønsteret du skisserer, har du jo ikke bruk for noe annet enn en vedlikeholdslader. Du trenger ikke rare greiene for dette forbruksmønsteret: Man drar ut på fredag,kjører 2 timer og lader med dynamo 90Ah. Ligger ute til søndag og har forbrukt ca100Ah. På turen hjem igjen lader man 2 timer med 90Ah. Så kan man sette på lader og lade i 5 dager før neste tur. Trenger man da virkelig en lader på 45Ah ?? Tror ikke det til mitt bruk...... Redigert 12.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.