eleb Startet 11.Juli.2007 Del på Facebook Startet 11.Juli.2007 (redigert) Hei. Vi er ett ektepar som nå snart blir eiere av vår aller første båt. Ei tresnekke som er 24 fot. Vi skal ut på vår første tur i slutten av juli og gleder oss vilt til å overnatte i båten. Er det noen som kan gi oss noen tips om koselige gjeste-/uthavner det er relativt enkelt å finne og legge til i? Vi går ut fra Kjøpmannskjær/Nøtterøy og har ikke tenkt å bevege oss så veldig langt den første turen i og med at dette er helt nytt for oss begge. Vi har lest om mange havner, men vi håper at noen med erfaring kan gi oss noen gode råd. På forhånd tusen takk fra to ferskinger. Redigert 11.Juli.2007 av eleb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hei eleb. Du må poste dette innlegget i åpent forum,der får du nok svar. Sitér dette innlegget Link to post
eleb Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hei sawadee. Tusen takk for tipset. Blilr vel litt bedre kjent her etterhvert slik at jeg skjønner hvor jeg skal legge ting og tang. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 På vestsiden av Tjøme finner du: Lindholmen, brygger i bukta på nord. Stauper, mange muligheter inne blant holmene Vakersholmen, syd mot Hudø/ Granø Tjøme øst: Ilverket, brygger på nord og vest, Paradisbukta på øst. Mostein Nordbukta på Sandø(ligge på svai) Mange muligheter også ved Nøtterøy Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Juli.2007 Del på Facebook Svart 13.Juli.2007 Hei og velkommen til baatplassen. Klart at man må finne ut ting og tang etterhvert. Jeg hadde idag tidlig (tror jeg det var) flyttet din tråd fra havneforumet hit til Åpent Forum. Du la også inn tråden på nytt her på riktig sted. Og for å rydde har jeg nå slått sammen de 2 trådene. Da har vi bare en tråd igjen og den på riktig sted. Du har en 24-timers-frist til å redigere dine innlegg, men du kan ikke slette dem. Vil du at et innlegg skal slettes helt så redigerer du bare teksten slik at den kun viser ordet "slettes" (eller noe annet som vi skjønner). Da gjør en av moderatorene dette ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Ocean 40 Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 (redigert) Hei - da er vi flere som har vært i samme båt. Fikk vår første båt 1. april i år og har hatt 26 overnattinger allerede. Nå starter vi 3 ukers ferie til helga--- hilses kanskje? LL6673 (VHF) Vinden dreier ofte på nordøst i Oslofjorden om natta / morgenen, mens det er sydvest på dagtid. Et trygt sted å overnatte hvis det dreier mot nordøst - er søndre del av Nordre Årø - der kaster du akterfortøying og fortøyer i land. (på berget som stikker ut i sundet) Her sover du godt og trenger ikke flytte kl 0400 pga nordavind :-) På Hui syd for Bolærne er det også flott å ligge - trangt sund - med mange båter... kan ligge langs berget på begge sider - for ikke sankke om på Roppestadholmen - flere plasser... Gled dere! Redigert 19.Juli.2007 av impuls07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Hei og velkommen til Baatplassen. Forstår godt at dere gleder dere til å overnatte i båt - det er en fantastisk opplevelse Verdens Ende er en liten perle. Både havna og skjærene man kan sole og bade på er nydelige. Ligger litt lengre ut fra Havna hotell. Grei innseiling og beskyttet havn. Her er solnedgang fra i fjor Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Verdens Ende er fint. Der kan du hoppe fra berget ute i "kanalen" og bli solbrente i den alltid svalende vinden. Opus Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Fra Verdens Ende på Tjøme er det ikke all verdens til langtur å gå ned til Svenner Fyr utenfor Stavern. Etter min mening skal man lete lenge etter en mer idyllisk uthavn. Innseilingen til fyret skjer fra sør og om jeg ikke husker feil så skal overett-merket (det hvitmalte feltet på fjellet innerst i vika) stryke langs med berget på nedsiden av fyret. I all hovedsak så gjelder det å holde seg nærme berget på nedsiden av fyret slik at man går klar av skvalpeskjæret (Mureren) som man da skal ha på styrbor side. På lavvann ligger dette skjæret 30-40 cm oppe i dagen, mens det på høyvann ligger rett under vannflaten. God ferie! Sitér dette innlegget Link to post
eleb Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hei. På torsdag den førstkommende henter vi båten og skal de neste dagene ut og bli kjent med både den og skjærgården rundt i Tjømetraktene. Vi takker for tipsene vi har fått så langt og håper bare at værgudene er med oss til helgen. Blir veldig spennende å se om vi har fått kjøpt inn det vi trenger, men vi føler at vi har fått med oss endel i hvertfall. Men man lærer jo hele livet...... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Inne i Grimestadbukta, sydvest av kongehytta har du Galten og Kjølhalskjæra, som er to små øyer syd for Galten (som er merket på kartet). Mellom de to øyene er det et sund som er dypt, 7 m, her kan du fint ligge fendret langs fjellet på flere steder, spesielt på den lille øya. Bukta på sydsiden av Lindholmen på østsden av Nøtterøy/Tjøme kan synes vanskelig, men du kommer lett inn, har ligget der med 30 fots Skarpnes, stedet er en perle. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jeppe Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hei eleb. Pete har noen forslag til havner for dere. Støtter ham når det gjelder Ildverket vest og Ildverket øst (Paradisbukta). Hvis jeg var dere ville jeg gått til Ildverket vest, greit å legge til og stort sett hyggelige mennesker......... Pete's øvrige forslag ville jeg ventet et par turer med...... (fine plasser dog) Har selv hjemmehavn i Kjøpmannskjær forøvrig.... Et råd før den første turen: hvilken type anker følger med båten?? Hvis det er en paraplydregg vil jeg anbefale dere å la den ligge igjen på bryggen, og skaffe en annen........ (Dette er bare en erfaring vi gjorde på vår første tur for noen år tilbake som jeg ikke unner andre å oppleve på sin første tur.....) Dere finner utfyllende info om emnet anker/dregg andre steder på dette eminente forumet. Lykke til på sjøen. Det finnes ikke bedre måte å koble av for oss ihvertfall. Mvh Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 (redigert) Jeg vil anbefale vakersholmen på vestsiden av Hudøy på det sterkeste. Det er en del folk der, men det er veldig lunt der. Vil også anbefale Hudøy på sørsiden. Veldig mange fine holmer rundt der. Men det er bare lov å være på sørsiden pga at det er en feriekoloni på øya( de vil ikke plage dere) EDIT: beklager, så ikke at jeg hentet opp en gammel tråd. (fant den et annet sted, og så ikke at den var flyttet derfra. Redigert 23.April.2008 av capteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pee49 Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Østre Bolærne er også en hyggelig havn. Greit å ligge der fordi der er bøyer langs bryggene. Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.