Jump to content

lakkering: appelsinhud

New Attitude

Recommended Posts

Har rullemalt skroget med to strøk tokomponent topcoat fra Jotun.

Fargen er helt nydelig eggeskalhvit, MEN: overflaten har en struktur som fint appelsinskall.

Skroget er flott å se på, for det er først når du ser virkelig nøye etter at problemet (?) dukker opp.

Finnes det noe annet å male over som vil gi en glatt overflate? Forsøk med rubbing på lite område ga ingen effekt - malingen er jo sterk som ¤#&*

Eneste praktiske problem er at klistremerke med båtens navn ikke vil feste seg...

Noen vært borti liknende?

PS

Fargehandler: "det var rart"...

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

For å unngå misforståelser endret jeg tittelen fra topcoat til lakkering. (Topcoat er polyesterbasert)

En vanlig årsak til appelsinhud at lakklaget er for tynt.

Topcoat er polyuretanakryl!

Ved appelsinskall-overflate er den vanligste årsaken for lav temp eller for lite uttynnet lakk årsaken!

For høy temperatur kan å være årsak, men dette kompenseres med litt mer tynner!

Om lakken har kommet for langt i herdingen mot slutten av lakkeingen kan det også bli slik! Da må en blande mindre mengde av gangen og avslutte der det gir minst synlig overgang, eller at du har med en som blander ettersom. Bruk gjerne sprøyter fra apoteket til nøyaktig oppmåling av tynner men husk å vask og skyll den med litt tynner først for det er et fettlag på gummien inni der!

Det du kan gjøre er å vannslipe med 180 papir til appelsinskalloverflaten er borte og prøve å lakke med 10-20% tynner. Husk at dette siger lettere og derfor må det legges tynnere strøk. Legg da heller 2 støk! Jeg har ikke noe veldig erfaring med rulling, men da skal vel fordriver brukes til slutt!???

Jeg sprøyter for det meste det jeg skal lakkere.

Holder på å lakkere min selco nå om dagen så jeg venter bare på godvær og tørrere luft!

Jeg skal legge biltema topcoat og tenker jeg skal dele mine erfaringer med baatplassen når dette er gjort!

Jeg er ingen lakkerer men deler de erfaringene jeg har gjennom prøving og feiling!

Om du er i tvil så ring en billakkerer så får du noen tips!

Redigert av Selco18 (see edit history)
Jeg rullet på ca 10 lag med topcoat, for så å slipe det slett, og vannslipe til slutt med opptil 1200 i korning.

Ble til slutt blankt og fint som original gelcoat, med en stoor slipejobb.

Ser du også har en selco :flag:

Send meg gjerne en mail! :cheers:

Jeg rullet på ca 10 lag med topcoat, for så å slipe det slett, og vannslipe til slutt med opptil 1200 i korning.

Ble til slutt blankt og fint som original gelcoat, med en stoor slipejobb.

Brukte du maskin til vannsliping?

31 fot med seilbåtskrog blir jo noen kvadrat... :eek:

Dufour 40 Performance

Ved appelsinskall-overflate er den vanligste årsaken for lav temp eller for lite uttynnet lakk årsaken!

For høy temperatur kan å være årsak, men dette kompenseres med litt mer tynner!

Her tror jeg nok årsaken kan være å finne. Det var smellvarmt da jeg rullet, så det kan nok ha vært for lite tynner.

Jeg vet dog ærlig talt om jeg gidder å gjøre noe med det - lakken er hel og sterk, og det er kun tett opp til båten at appelsinhuden synes. Kanskje ved neste korsvei?

Takkar for konstruktiv tilbakemelding :cheers:

Dufour 40 Performance

Sliping går utrolig fort med vannsliping. Jeg bruker bare kork slipeklosser og papir fra biltema. Lag en dugnad med noen venner så er det gjort på en kveld med noen pils og litt grillmat!

Ps: international gir visstnok den beste glansen på topcoat! spesielt beregnet for rulling!

Sliping går utrolig fort med vannsliping. Jeg bruker bare kork slipeklosser og papir fra biltema. Lag en dugnad med noen venner så er det gjort på en kveld med noen pils og litt grillmat!

Ps: international gir visstnok den beste glansen på topcoat! spesielt beregnet for rulling!

Det der er jo overkommelig :cheers:

Dufour 40 Performance

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...