Pee49 Startet 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2007 (redigert) Lørdag skulle vi endelig på tur med båten, men slik ble det ikke. Jeg fikk den så vidt opp i 10 knop på full gass. Det sitter en Mercruiser på 260 hk bensin i båten så dette er alt for lite. I tillegg bråket båten forferdelig. Jeg leverte båten til Sanmarin i Sandefjord. FImportør av Monterey i Norge. Han fant ut at tennpluggen var brukket. Er det noen av dere som vet hva det kan komme av. Jeg har aldri hørt om det. Redigert 12.Juli.2007 av Pee49 (see edit history) Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Brutus Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Det kan være mye rart. Hvor var den brukket? Antar at det var flippen som sitter sveiset fast foran elektroden...? Dette kan skyldes gammel plugg, eller plugg av dårlig kvalitet. Falt det en bit ned i sylinderen eller..??? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 lett å knekke disse ved montering alt demontering hvis man ikke har eksakt rett verktøy alt/og en viss erfaring. pluggene skal kun dras til 1/16 omdreining ved montering da de har koniske seter i stedet for pakninger. dras de for hardt til kan de være veldig vanskelige å løsne. kobberpasta på gjengene eliminerer også slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Hei, er det spesielle plugger på en Mercruiser (koniske gjenger) ? Trodde det var tetninger på alle tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Ford Mondeo DOHC har koniske plugger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettet Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 ikke koniske gjenger men konisk sete/anlegg/tetning: konisk anlegg uten skive/pakning (mercruiser/chevy) vanlig med pakning Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Koniske gjenger har det vært på alle tennplugger jeg har vært borti. Tettningene er egentlig ikke tettninger. Vis du ser på disse "tettningene" er de dobble. Dette er for at du skal "knuse de" når du drar til. Når du har gjort det har du rett moment. Drar du videre, strekker du pluggen. Da svekker du hele pluggen. Da vil ikke pluggen ha den samme levetiden. Dette har sammenheng mellom varme og kaldt. Når du starter motoren og lar den gå vil det bli varme. Pluggen vil da utvide seg. "Den trenger mere plass". Vis du trekker til for mye, vil den ikke ha det samme ekspansjonsområde som den er beregnet for. Derfor vil pluggen brekke, eller den er utenfor sitt område i forhold til strekkfastheten som den har. Dette er det samme med biler. Skru pluggen ned for hand, eller forsiktig med et verktøy vis så er nødvendig, helt til pluggen begynner å gjøre motstand. Da har pluggen truffet moment skiven. Skru så pluggen forsiktig ned til den bunner. Da har du det rette moment på pluggen. Ikke skru til noe mer bare for å være sikker!!. Den sitter. Ellers et godt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Koniske gjenger har det vært på alle tennplugger jeg har vært borti. Tettningene er egentlig ikke tettninger. Vis du ser på disse "tettningene" er de dobble. . Ellers et godt båtliv. Hei, du sier koniske gjenger har vært på alle plugger du har vært borti? Du mener vel konisk sete(knfr The Scrutinizer) Ellers er jeg med på din forklaring om tetninger . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.