Jump to content

Brukket tennplugg

Pee49

Recommended Posts

Lørdag skulle vi endelig på tur med båten, men slik ble det ikke. Jeg fikk den så vidt opp i 10 knop på full gass. Det sitter en Mercruiser på 260 hk bensin i båten så dette er alt for lite. I tillegg bråket båten forferdelig. Jeg leverte båten til Sanmarin i Sandefjord. FImportør av Monterey i Norge. Han fant ut at tennpluggen var brukket. Er det noen av dere som vet hva det kan komme av. Jeg har aldri hørt om det.

Redigert av Pee49 (see edit history)

CBK 538

LE5871-EINARSEN

lett å knekke disse ved montering alt demontering hvis man ikke har eksakt rett verktøy alt/og en viss erfaring.

pluggene skal kun dras til 1/16 omdreining ved montering da de har koniske seter i stedet for pakninger.

dras de for hardt til kan de være veldig vanskelige å løsne.

kobberpasta på gjengene eliminerer også slike problemer.

Ford Mondeo DOHC har koniske plugger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Koniske gjenger har det vært på alle tennplugger jeg har vært borti. Tettningene er egentlig ikke tettninger. Vis du ser på disse "tettningene" er de dobble. Dette er for at du skal "knuse de" når du drar til. Når du har gjort det har du rett moment. Drar du videre, strekker du pluggen. Da svekker du hele pluggen. Da vil ikke pluggen ha den samme levetiden. Dette har sammenheng mellom varme og kaldt. Når du starter motoren og lar den gå vil det bli varme. Pluggen vil da utvide seg. "Den trenger mere plass". Vis du trekker til for mye, vil den ikke ha det samme ekspansjonsområde som den er beregnet for. Derfor vil pluggen brekke, eller den er utenfor sitt område i forhold til strekkfastheten som den har.

Dette er det samme med biler. Skru pluggen ned for hand, eller forsiktig med et verktøy vis så er nødvendig, helt til pluggen begynner å gjøre motstand. Da har pluggen truffet moment skiven. Skru så pluggen forsiktig ned til den bunner. Da har du det rette moment på pluggen. Ikke skru til noe mer bare for å være sikker!!. Den sitter.

Ellers et godt båtliv. :flag::flag::seeya::seeya:

Koniske gjenger har det vært på alle tennplugger jeg har vært borti. Tettningene er egentlig ikke tettninger. Vis du ser på disse "tettningene" er de dobble. .

Ellers et godt båtliv. :flag::flag::seeya::seeya:

Hei, du sier koniske gjenger har vært på alle plugger du har vært borti? Du mener vel konisk sete(knfr The Scrutinizer)

Ellers er jeg med på din forklaring om tetninger . :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...