Jump to content

Fare for "heverteffekt", el. toalett ?

Gunda

Recommended Posts

Hei !

Jeg skal montere el.toalett ombord :smiley: og her i den forbindelse et spørsmål : Sokkelen toalettet skal stå på, er ca. 10 cm over vannlinjen, som vel er OK.

For å slippe å lage nye huller til slangene, ser jeg at det vil være hensiktsmessig å legge vanninntaksslangen i en "loop" : Først opp fra sjøvannskranen og til ca.30 cm over toalettets sokkel og deretter ned til inntaksstussen på selve toalettet. (Denne stussen er ca 15 cm. over vannlinjen. ) Er det noen fare med å lage denne "loop'en" ? Hevertvirkning ?? Eller bør jeg, tross alt, heller legge vanninntaksslangen i en jevn stigning fra kranen og opp mot toalettet ? Takknemlig for snarlig svar, da jobben skal gjøres i helgen !!

Du får ikke mer hevertvirkning om slangen går opp og ned i forgold til om den går strake vegen. Så lenge sokkelen ståt over vannlinjen har du jo denne høyden + høyden på skåla som sikkerhetsmargin og det skal være rikelig i motorbåt.

Det er en fordel å ha slangen kort. Lar du slangen gå langt opp kan du regne med litt tilbakerenning og da må du passe på å pumpe så mye at det bare er rent vann som renner tilbake.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...