Jump to content

Advarsel mot å legge til på Skjærhalden Gjestehavn etter kl 15

atamund

Recommended Posts

Var en tur på sjøen i dag og kjørte innom Skjærhalden for å spise på uteserveringa. La till på gjestehavna og gikk opp til nærmeste uteservering og bestilte mat mens vi venter på maten sier den hyglige damen som serverer att det er havnavgift etter kl 15 uansett om man skall ligge der en time eller om man skall overnatte. vi pakka da fort sammen og reiste der ifra da jeg ikke er interesert i å betale 220 kr i havnavgift for å få lov til å spise en pizza.

Lå der sist uke. Redninsselskapet er de som krever inn havneavgift der. Jeg ble liggende to døgn der. Når han kom for å få havneavgift spurte han om jeg hadde tenkt til å bli liggende til dagen etter. Vis jeg skulle reise senere på kvelden behøvde jeg ikke betale. Kanskje lurt å spørre de som driver med innkrevningen enn å høre på en serveringsdame.

Vi gikk også inn der for å spise for noen dager siden å var da ikke klar over at de hadde begynt å ta inn avgifter etter kl 15. vi så da at det var plasert røde lapper på båtene våres og fikk da beskjed av ho som hadde med avgifter å gjøre at vi måtte betale full avgift etter kl.15 selv om vi bare skulle spise å dra igjen så det ble en dyr pizza ja. :headbang:

Boikott hele skjærhalden. 220 kr i havne avgift er vel også sør norges dyreste havneavgift :eek:

service bygget er elendig også :cryin:

jeg hadde nekta å betale :discuss:

kanskje en grunn til ikke å registrere båten, slik at en slipper synlig nummer på båten. slå vedkommende rett ned og dra :discuss::smash::flag::sailing:

Fra et eller annet tidspunkt på ettermiddagen må man jo sette en grense. Kl. 15.00 er en grense. Så kan man diskutere om det skulle ha vært 16.00 eller 17.00. Men så veldig firkantet på klokkeslettet er de vel ikke?

Har aldri vært der, men det må jo være skikkelig bra når man er villig til å betale 220 kroner natten.

Det er vel vanlig at båter på dagsbesøk ikke betaler avgift i gjestehavn, uten at det er noe definert kl.slett. I alle fall har det vært slik de stedene jeg frekventerer, inkl. Kragerø. Men jeg kan forstå et ønske om å frigjøre plasser på ettermiddag/tidlig kveld slik at de som skal overnatte kommer til. Men vanligvis løser det seg av seg selv. Når butikkene stenger i byene trekker de som er på dagsbesøk seg tilbake til hytter o.l.

Opplevde dog for noen år siden å bli avkrevd havneavgift på Jomfruland mens vi var på konsert (kl. 21-23). Har verken skjedd før eller siden, og de 60 kr den gang skulle jeg vel gjerne betalt hadde det vært noen å betale til da vi kom tilbake til båten og skulle dra til hytta. Men de ga seg ikke, så jeg fikk krav i posten. Mye arbeid for 60 kr. Men jeg betalte jo.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Men så kommer 1.000,- kr. spørsmålet:

Er et virkelig lov å oppspore båteier via registreringsnummer på båten når det ikke er registreringsplikt lenger.Tenker da på at man unnlater å betale havneavgift og siden får tilsendt gebyr i posten. Tror nok mange seiler rundt med "gamle" båtnumre som har tilhørt tidligere eiere. Hva tror dere havneavgiftinnkrevere gjør om de få tilbakemelding på at at "nei...den båten solgte jeg for 3 år siden" ?

Jeg for min del betaler gjerne havneavgift ved overnatting......

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Å betale dagsavgift - eller avgift for den tiden du ligger til kai er vel ikke helt uvanlig.

Synes å huske en debatt om ett eller annet sted som innførte betalingsautomater i fjor sommer.

Slike betalingsautomater har de forresten i Leirvik havn på Stord. Betaler på samme måte som for parkering for bil.

Men derfra til å måtte betale døgnavgift fordi en ligger noen timer en ettermiddag er drøyt!

kanskje en grunn til ikke å registrere båten, slik at en slipper synlig nummer på båten. slå vedkommende rett ned og dra :discuss::smash::flag::sailing:

Dette sier ganske mye om deg.

Det er vel vanlig at båter på dagsbesøk ikke betaler avgift i gjestehavn,

På østlandet, og spesiellt i Oslofjorden er det vel i dag veldig vanlig med havneavgift uavhengig av hvor lenge du skal være.

Hjemmehavna mi koster det 150,- for å ligge i på dagsbesøk, og 8,- pr. fot ved overnatting (man betaler selvsagt kun en av delene)

Oscarsborg opererer med et tilsvarende system, 100,- for dagsbesøk og 6,- pr. fot ved overnatting tror jeg.

Jeg anser det som en selvfølge at de tar betalt for bruk av havna, uansett tidspunkt man er der.. Kostnadene er tross alt der uavhengig av om det er på dagtid eller nattestid man er innom.

Jeg skjønner ikke helt at de tar samme betaling/bryggeavgift for en 28 fots båt og en 40 fots båt. At noen bryggeanlegg kan ha en dagsavgift og en døgnavgift forstår jeg. Vil tro endringene som er gjort på Skjærhalden gjør at de fleste overnatter, og ikke legger til på ettermiddagen for å handle litt eller ta en pizza. Om det er så lurt kan man jo diskutere.

Redigert av OLPI (see edit history)

Differensiert pris avhengig av båtstørrelse blir vel mer og mer vanlig. og det er jo rettferdig, slik jeg ser det. Har forøvrig vært på Oscarsborg og vet at en der uansett må betale ved dagbesøk, det samme gjelder vel Aker Brygge. Men du kan legge til på dagsbesøk i Son, Moss etc. uten å betale. Det samme gjelder Stavern, Jomfruland (Tårnbrygga), Kragerø, Risør, Arendal. Så langt jeg vet, og med mindre det er gjort endringer i år - har ikke rukket innom alle stedene ennå.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Håpet til dem som driver brygga er vel kanskje at det skal bli litt mindre trafikk. :wink:

Er det fullt så holder jo det. Har man betalt så ligger man jo uansett til morgenen etter. Ikke mye utbytting av båter/mennsker i løpet av ettermiddagen da.

Forslag:

Nei, lag et system der man betaler pr fot - det vil bli oppfattet som mer rettferdig. På tettsteder som Skjærhalden er det nok kanskje lurest å vente med å ta avgift til kl 1900 f.eks. for å få mest mulig inn for å handle varer.

Strøm kan man bare få når man betaler for overnatting.

Redigert av OLPI (see edit history)

Det er vel ikke urimelig å betale for seg når en benytter faciliteter, det er i tillegg frivillig.

Vær glad at noen gidder å legge ut brygger, det koster jevlig mye.

Det er også store driftskostnader ved å drifte et bryggeannlegg

Noen hundre lapper i havneavgift er vel småpenger å regne i forhold til et års driftbudsjett på båten.

Hvis økonomien er så stram at 210 kr velter lasset, ja da må man se etter andre alternativer uten noen form for faciliteter.

Hilsen en som gjerne betaler for seg :smiley:

Høres helt vilt ut med 220,- for å legge til i kortere tidsrom.

På Leirvik har de en automat du kan betale for hvor mange timer du ønsker, men maks 100,- i døgnet.

Da har du tilgang til landstrøm, vaskemaskin, tørketrommel, dusj og trådløst internett. GRATIS!!

Var i Skånevik på Bluesen sist helg, og betalte 500,- inkl. strøm for hele blueshelgen.

Vi lå fra onsdag - søndag.

Der var det hele tiden folk til stede og hjalp folket til rette.

Dette er bare til å ta av seg hatten for. :flag:

Problemet lenger sør/øst er vel at de får kunder samma f...... :headbang:

Her på berget går jungeltelegrafen temmelig fort om det er noen som utmerker seg både på den positive og negative siden.

Klart vi drar til dem som får skryt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Det er vel ikke urimelig å betale for seg når en benytter faciliteter, det er i tillegg frivillig.

Vær glad at noen gidder å legge ut brygger, det koster jevlig mye.

Det er også store driftskostnader ved å drifte et bryggeannlegg

Nå har det vel seg slik at jeg tror ikke Skjærhalden har gått særlig i undeskudd. Ikke lenge siden de la ut masse nye brygger, og dette lenge før de krevde inn ekstrakostnad. Hva hadde vel skjærhalden vært uten båttrafikken?

Denne havneavgiften er ny for meg som ofte er (må vel snart rette til var) på skjærhalden. Var der senest i går uten at jeg la til. Hadde tenkt til å hente noe på butikken, men hadde blitt en dyr brus i tilfelle. Jeg ferdes mye rundt hvaler området og er slett ikke vane med å måtte betale for en time til kai. Har likevel vondt for å tro at dette stemmer, men er det riktig at det koster 220,- for å legge til etter 15.00 så kommer jeg aldri til å legge til der, så enkelt. Hadde også styrt unna om det kostet 10,-. Blir prinsippielt at det ikke skal koste på dagtid når det ikke gjør det noen andre steder hvor jeg ferdes.

Å betale for seg er helt OK. Ligger jeg der om natten er det helt OK å betale. Men å måtte betale for så å legge igjen masse penger i diverse butikker/resturanger så strider det for meg Er heller ikke vane med å betale parkering når jeg skal på et kjøpesenter. Vet at det er mange som har dette innover mot Oslo, men blir nesten som å måtte betale en inngangsbillett. Meg bekjent, så er alle i Østfold gratis (foruten Storbyen på formiddagen pga. arbeidstakere som setter bilen der (ikke kjøpende)).

Vil tippe Herføl liker denne avgiften og kanskje til og med Negaarden får nytt liv igjen ? Gjør ikke meg noe, og jeg ser gjerne Skjærhalden dø ut når de kommer med slike "tilltak" til fordel for oppblomstring andre steder. Er så koselig mange andre steder også. 15 min unna så er du i Sverige med både mer liv, mer kos, mer mat og alt til en langt billigere penge....og gratis å legge til.

Redigert av Larspo (see edit history)

Det er differensierte priser på plassene, men likevell:

Priser for havneavgifter fra 10.06.07

Båter opp til 28 fotkr 160,- pr. døgn

Båter fra 28 - 40 fotkr 220,- pr. døgn

Båter over 40 fotkr 350,- pr. døgn

Forhåndsreservasjonkr. 100,-

Døgnavgiftene betales i automat på land. I sesongen 23. juni og 15. august skal havneavgiften betales til havnevert.

Strøm og vann er inkludert i prisen.

Priser for vinterhavn (fra oktober til april)

For båter opp til og med 15 meter (50 fot)kr 1000,- pr måned, kr 300,- pr ukeFor båter over 15 meter (50 fot)kr 1500,- pr måned, kr 450,- pr ukeStrøm i tillegg (strømmåler).

Redigert av Larspo (see edit history)

For de av oss som gjerne vil ha en overnattingsplass på tidlig ettermiddagen er jo systemet som denne havnen har genialt etter mitt syn, de som ikke ønsker å betale avgift fra klokken 15 kan jo bare reise et annet sted å nye sin pixzza eller hva det nå er, mens de som vil betale avgiften blir der.

Personlig så ser jeg ikke noe problem med dette, de har satt et klokkeslett og det forholder man seg til etter mitt syn, liker man det ikke så kan man la være. Nå vet jeg ikke hvor denne havnen er i kongeriket så om jeg avlegger den et besøk vites ei...

Noen dagsturister ser på dette som problem mens noen overnattingstursiter ikke ser dette som noe stort problem, slik vil det alltid være... "en kan ikkje gjæra alle til lags"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er ikke bare overnattingsgjester på Skjæhalden. Og det vil si overnatter du ikke er du ikke velkommen etter klokken 15:00 om du ikke ønsker å betale ekstra.

Men slik er det blitt. Så lenge Skjærhalden har så store besøkstall gjør de som det passer de best. Folk betaler gladelig så hvorfor skal de strebe noe ekstra for å gjøre alle til lags ?

Finnes mange andre steder og legge til så det er ikke noe tap av den grunn, men synd det skal være sånn synes nå jeg.

Hadde en selv drevet noe sånt hadde en nok ikke gjort det selv noe annerledes. De gjør ikke fine bryggeanlegg for ingen ting, de gjør butikk de som alle andre som skal tjene penger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...