Jump to content

Er det "normalt" at en går på grunn?


Margot

Recommended Posts

Har ennå ikke vært nedpå, men regener med at det blir min tur også.

Med det mener jeg at det er bare et tidspørsmål før jeg går nedpå når jeg utforsker skjærgårdern og uthavner, men gå på grunn i stor fart eller i favann der jeg regner med å ha kontroll regner jeg ikke med.

Noen overraskelser må en ha her i livet....

Link to post
Share on other sites

jeg gikk på grunn i 1981, 16 år gammel. Med pappas mahogny kabinkruser. Gikk for nært land og de hadde fylt ut ei steinfylling som ikke var avmerka på sjøkartet liksom. og det var flo sjø. Så der ble man stående. Pappa fikk aldri vite om det for jeg fikk heldigvis hjelp fra en sjark som kom til.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg gikk på grunn i 1981, 16 år gammel. Med pappas mahogny kabinkruser. Gikk for nært land og de hadde fylt ut ei steinfylling som ikke var avmerka på sjøkartet liksom. og det var flo sjø. Så der ble man stående. Pappa fikk aldri vite om det for jeg fikk heldigvis hjelp fra en sjark som kom til.

 

 

Å.. så grusomt, du satt fast i tillegg til smellen. Det slapp heldigvis vi. Vi snudde bare og gikk tilbake igjen der vi kom fra.

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Aner ikke noe om grunnstøting, men ser for meg at om jeg renner på i 5 knop og det er skroget som tar bøygen er jeg solgt..

Klarer bare ikke å se for meg at glassfiberen ikke sprekker og det er full krise med vannintregning.

Håper bare at mine grunnstøtinger blir på grunn av nyskjerrighet/overmot i trange passasjer eller grunne uthavner der motoren tar nedi..

Link to post
Share on other sites

Margot, fortell litt mer om grunnstøtingen din da - om det ikke gjør for vondt. Kanskje vi andre kan lære noe av det...

 

 

Vi skulle gå mellom to holmer, kartplotteren sa 5-10 meter, så det var jo trygt. Plutselig ble det grunnere og grunnere og grunnere og BANG sa det, det var bare sånn.

Det vi kanskje kunne gjort annerledes var at vi stoppet og gikk tilbake når det ble grunnere enn 3 meter. Jeg vet ikke.

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Det finnes to typer båtfolk:

 

- De som har gått på grund

- De som kommer til å gå på grund

 

Sånn er det nok dessverre, det gjelder bare å håndtere de situasjonene som måtte oppstå....

 

Og for de som måtte lure på det, jeg tilhører kategori 1 - opptil flere ganger...

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

har ikke mye erfaring av o gå på grund i motorbåt.....tror skaderna blir betydligt värre enn en segelbåt,

många motorbåter har ju ingenting som skydder roder o propeller.........

 

tar du en segelbåt så har vi kjölen som tar smellen, de fleste segelbåter grejjer dette i rimlige farter.....

sen så pröver man o konstruere båten så att rodret ikke stikker like dybt som kjölen.....då klarer sig rodret

o propellern sitter skyddad mitt imellan.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for støtte! Jeg følte meg plutselig nesten litt ramsalt! :-)

Jeg er glad for at vi gikk på grunn og kom oss av igjen. Tenk om vi ble sittende og måtte hatt hjelp til å komme oss av, og enda verre, kommet i avisen. Da ville min far sett det, :nono: ... det er nok det jeg er reddest for.

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Margot: Hadde dere ekkolodd som viste reell dybde?

 

Det høres ut som en klassiker som slår til mer eller mindre tilfeldig. Kunne nok like gjerne vært meg.

 

For å svare på ditt opprinnelige spørsmål mener jeg det er bare slik som skjer innimellom. Men det er klart, en lærer av egne erfarirnger og du gjør nok ikke samme type grunnstøting igjen.

Vi som ikke har vært på grunn har nok ennå mye å lære :-)

Link to post
Share on other sites

Margot: Hadde dere ekkolodd som viste reell dybde?

 

 

Vi har dybdemåler, den viste veldig fort at det ble veldig grunt ja. Så det smalt igrunnen i det samme øyeblikket vi hadde funnet ut at kartet og terrenget ikke stemte. Vi burde stolt på dybdemåleren og snudd en meter tidligere....

Nestegang kanskje?

mvh Margot

Link to post
Share on other sites

Husk at du kan ikke kalle deg for ekte, ramsalt sjøulk før du har vært ettertrykkelig på grunn.

 

 

Helst skal man da også i etterkant skylde på kartplotter og jo flere båtskader en har på rullebladet som man har belastet båtforsikringen med , jo bedre sjøulker er vi!!!

 

Ingen forventer at man har på dybdemåler, setter ned fart eller bruker naturgitte hjelpemidler som auan f.eks. når man færdes i ukjent farvann???

Nei her får en jaggu stole på teknikken!!

 

Er det ikke behørig skiltet, kan en ikke forvente at båtene holder klar av disse skjerene!! :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...