Margot Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Ingen forventer at man har på dybdemåler, setter ned fart eller bruker naturgitte hjelpemidler som auan f.eks. når man færdes i ukjent farvann???Nei her får en jaggu stole på teknikken!! Vi brukte dybdemåler og øynene, farten var nede, 2 knop kanskje ..... men det hele gikk så veldig fort. Altså at bunnen kom OPP! :-) Det er derfor jeg synes det er så flaut, fordi vi plutselig var i en situasjon som var veldig overraskende og uventet. Sitér dette innlegget mvh Margot Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) ...Vi brukte dybdemåler og øynene, farten var nede, 2 knop kanskje .. men det hele gikk så veldig fort. Altså at bunnen kom OPP! :-)Det er derfor jeg synes det er så flaut, fordi vi plutselig var i en situasjon som var veldig overraskende og uventet. Visste dere hvor dere var? Redigert 13.Juli.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Margot Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Så dere i sjøkartet da? Visste dere hvor dere var? Jepp! Sitér dette innlegget mvh Margot Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Auda! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Avsluttet2 Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Når en går i trange farvann eller inn mot land viser plotteren gjerne en sone med en fagekode som forteller om slaggsone eller dybdesone. I slikt farvann stoler jeg på to ting, det jeg kan se og det jeg leser av dybdemåler. Til slik manøvrering blir plotteren for puslete. Men anser meg ikke som feilfri - kommer helt sikkert til å få bunnkontakt jeg også. Har egentlig budsjetert med at motoren kommer til å få bunnkjenning i løpet av sessongen - gjør den ikke det så blir det ekstra penger til konas ønske om større båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) ...Har egentlig budsjetert med at motoren kommer til å få bunnkjenning i løpet av sessongen - gjør den ikke det så blir det ekstra penger til konas ønske om større båt :-) Og hva koster DET?? Kanskje 8-10 laken til foroverseende lodd er vel verd prisen?? Redigert: Som tidligere nevnt, EchoPilot er IKKE et fiske-lodd. Men: Ved større stimer av åte (sil / tobis) eller sild, vises dette på skjermen, og DAahh er det lett å finne større fisk også! Men jeg ser i hvertfall når det blir for grunt, og kan få alarm på 150 - 200 meters hold hvis dybden blir mindre enn innstillt alarmgrense! Redigert 13.Juli.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
rogeri Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) Under de rådende forhold som her beskrives ville jeg anta man har en god sak i forhold til det å saksøke sjøkartverket!!!! Dette holder ikke på langt nær til kravene for å kalle seg sjøulk!! Da er det utelukkende kartplotteren en må skylde på! Det at bunnen plutselig kommer opp MÅ her kunne ses på som en formidlende omstendighet! Redigert 13.Juli.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Obs! Håper ikke jeg kan oppfattes som sjølgod og sleip!!??? Sitér dette innlegget Link to post
Margot Svart 14.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Det at bunnen plutselig kommer opp MÅ her kunne ses på som en formidlende omstendighet! Sitér dette innlegget mvh Margot Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Obs!Håper ikke jeg kan oppfattes som sjølgod og sleip!!??? Nope. Ju hitt the spaik on the hedd with the hammer! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Seiljåtten Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 La meg begynne med at jeg også har vært på grunn, slikt skjer dessverre. Har imidlertid aldri laget noen skader (annet enn på sjela) , kanskje fordi jeg følger etpar regler. (seilbåt) 1. Kartplotteren viser en grundtvannslinje på 10 meter, dette feltet som er blått kjører jeg sjelden over etpar knop i (tomgang), ettersom jeg altfor ofte har funnet unøyaktigheter og feil innenfor det blå feltet. Nærme land går det enda seinere om mulig. 2, følger med på dybdemåleren, og har gjerne en person i baugen hvis jeg er totalt ukjent. 3, prøver å seile utenfor denne grundtvannslinjen der det er mulig. Likevel kan det som du har erfart skje at man rører ved moder jord. Men du gjorde det viktigste, holdt lav fart når du visste at det ikke var dypt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Er det ikke snart på tide å stille disse "grunnstøterne" opp på torget til spott og spe slik at rogeri og hans meningsfeller kan få offentlig og direkte misjonere om landkjenningens syndefulle sannhet. At alle disse undermennesker som noengang har latt kjølen komme i nærkontakt med tang eller det som enda syndigere er, aldrig noensinne vil gjøre slik igen. iallefall aldrig nevne helligbrødet med talte eller skrevne ord. Da ville vår verden ta et stort skritt mot det perfekte. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Er det "normalt" at en går på grunn? Det bør vel neppe bli "normalen", nei. Men jeg synes det overhodet ikke er flaut i ditt tilfelle. Men når det gjelder han som feide over alle de godt avmerkete grunnene og fikk røsket ut propelleksel med kobling: Veldig flaut! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BårdK Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Var selv på ved Nordokoster i midten av juni - kartet merker grunt farvann men ikke skjær og jeg stolte på fargen på merket (jeg trodde jeg kjørte med kartet og skulle ha grønn på grønn, men det gjaldt nok inn i sundet mellom Kosterøyene). Heldigvis lå jeg på tomgang og merket bare et lite dunk, kona sto foran og speidet og merket ikke at vi hadde vært på, så det var nok ikke noen skikkelig grunnstøting, men ekkelt var det. På grunn av sjøtemp. har jeg ennå ikke vært under båten for å se - må vel kjøpe meg våtdrakt først . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 har ikke mye erfaring av o gå på grund i motorbåt.....tror skaderna blir betydligt värre enn en segelbåt,många motorbåter har ju ingenting som skydder roder o propeller......... tar du en segelbåt så har vi kjölen som tar smellen, de fleste segelbåter grejjer dette i rimlige farter..... sen så pröver man o konstruere båten så att rodret ikke stikker like dybt som kjölen.....då klarer sig rodret o propellern sitter skyddad mitt imellan. Husker foreldrene mine kjørte seg på en grunne rett utenfor en populær bukt. De måtte ha hjelp til å bli dradd av, men de som førte motorbåten skjønte ikke hva foreldrene mine snakka om, det var da ingen grunne der! Ikke så ofte mototbåtfolket må ta hensyn til 2-metere ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Nei Margot, dette teller ikke som "å gå på grunn"! Du hadde meget lav fart, visste hvor du var, fulgte med på kartplotter og brukte øynene. Du ble ikke sittende fast og hvis jeg forstår deg riktig ble det heller ingen skad m.a.o. kun lett nærkontakt med "Moder Jord! Sikkert flere her som har møtt bryggen med en fart av 2 knop uten at de har kallt det en kollisjon? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slettet Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 den her går vel nesten mer under under kategorien "landkjenning" slik kapteinen på Kronprins Harald alt / Ragnhild? sa for noen år siden da de "berørte" bunnen i Oslofjjorden da de måtte avvike kursen pga noen engelske marineskip som breiet seg på vei inn - selv om hendelsesforløp/årsak ikke er helt analog. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Nei Margot, dette teller ikke som "å gå på grunn"! Du hadde meget lav fart, visste hvor du var, fulgte med på kartplotter og brukte øynene. Du ble ikke sittende fast og hvis jeg forstår deg riktig ble det heller ingen skad m.a.o. kun lett nærkontakt med "Moder Jord! Kan ikke si meg annet en helt enig her. Det er liksom ikke snakk om et strand hogg heller. Har gjort akuratt det samme selv på vei inn til Tanager fra Rott. Så en liten åpen båt som gikk i mellom små skjærene der og måtte bare følge etter. I lav fart da. Og ja, jeg sjekket kartene før jeg kikk inn. Båten (Dorry den gangen) skrapte bare borti. Ikke noe problem rygget av og tok den vanlige veien. Så nå er det testet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Sikkert flere her som har møtt bryggen med en fart av 2 knop uten at de har kallt det en kollisjon? Det spørs på hvor mange tonn båt du har. Å gå på grunn i lav fart kan også være ille. Er der litt bølger kan du stemple ganske kraftig selv om båten nesten ikke beveger seg forover. Uansett, det er helt normalt at man på et eller annet tidspunkt i båtlivet dunker bort i moder jord, men det er slett ikke alle som opplever å gå på grunn i såpass høy fart at det blir nevneverdig med skader. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 "Å gå på grunn" er hva jeg kaller en uønsket hendelse, og hendelser kan som kjent oppstå av ymse årsaker.. hvor de fleste sikkert alt er ramset opp her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Vel, hvis alternativet er at man synker så kan jo det å sette båten på grunn være en ønsket hendelse? Ingen regel uten unntak! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Victora III Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Enten har du vært på, eller så kommer du til å gå på MEN grunnstøting er noe annet en grunnBERØRING! Det er litt mer behagelig å snakke om grunnberøring - ikke sant? Om kontakten med moder jord fører til skade eller ei kan variere enorm etter hvor en treffer på båten, hvor "rundt" eller "skarpt" fjellet, og en rekke andre faktorer. Mange har erfart at det hører ofte verre ut en det ser ut. Smellet forplanter seg i skroget som i en gitarkasse og høres ofte dramatisk ut. Gikk selv for 10 år siden på med ei solid Roland-sjekte. Det smalt så en kunne høre det til Danmark! Men kunne en se noe? Neida, knapt så bunnstoffet var av. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 2 knop med seilbåt ville jeg bekymret meg lite over. Sånt skjer. Har med egen båt (foreløpig) kun tatt bunn (Berøring) i områder jeg VET det er grunt, og sånn sett tatt det svært pent. Men jeg har fått æren av å hente premie for "beste grunnstøting" i regatta for noen år siden. Skipperen følte ikke for å gå på premieutdelingen etter 6 knops smell av typen: "Er du sikker på at det går an å gå så nært land"?, "Ja, det er ikke noe problem...BANG". Og omtrent 40 båter som kommer bak og forbi regattaen spør "går det bra...?", der vi stresser med å komme oss av... Båten tok forøvrig ingen skade av selv en så kraftig smell...(Bortsett fra roret som fikk litt avskalling da det også tok nedi etter forsøkene på å komme seg av.... Hvor gikk dere på grunn hen? (Hvor er det grunnere enn merket i kartet....) Sitér dette innlegget Link to post
Margot Svart 14.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Kan ikke si meg annet en helt enig her. Det er liksom ikke snakk om et strand hogg heller. Har gjort akuratt det samme selv på vei inn til Tanager fra Rott. Så en liten åpen båt som gikk i mellom små skjærene der og måtte bare følge etter. I lav fart da. Og ja, jeg sjekket kartene før jeg kikk inn. Båten (Dorry den gangen) skrapte bare borti. Ikke noe problem rygget av og tok den vanlige veien. Så nå er det testet. Det er sånne ting jeg er redd for. "Alle vet at en ikke går gjennom der" eller over der eller "sånne folk burde aldri hatt båt, det har jo alltid vært et skjær der".... eller noe i den duren. OG jeg har min far på skulderen liksom når jeg er ute på sjøen... han passer på meg. :nono: Sitér dette innlegget mvh Margot Link to post
Margot Svart 14.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Men jeg har fått æren av å hente premie for "beste grunnstøting" i regatta for noen år siden. Skipperen følte ikke for å gå på premieutdelingen etter 6 knops smell av typen: "Er du sikker på at det går an å gå så nært land"?, "Ja, det er ikke noe problem...BANG". Hvor gikk dere på grunn hen? (Hvor er det grunnere enn merket i kartet....) Hehe, herlig! Takk for den historien! Jeg har ikke kartene her, og er heller ikke så flink til å forklare, men det var mellom to holmer inn til området rundt Forøy, Sauøy, Børøy og vi kom fra Fister. Sitér dette innlegget mvh Margot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.