Fenix Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Har vært på et par ganger de siste to årene, paradoksalt nok mens jeg har stått og speidet etter grunnene. I det siste tilfellet har jeg ei høne å plukke med det svenske sjøkartverket. I farvannet innenfor Daftø sør for Strømstad har de merket ei undervannsgrunne som skvalpeskjær. Jeg har sett etter det skjæret i mange år. I juni fant jeg det plutselig, over en meter under vann... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Jeg har ikke kartene her, og er heller ikke så flink til å forklare, men det var mellom to holmer inn til området rundt Forøy, Sauøy, Børøy og vi kom fra Fister. Det er grunt overalt der. Men det er fint... Jeg undersøkte med motorbåt der for noen uker siden, så jeg vet sånn ca hvor jeg kan gå... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
topa Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Dette teller ikke under kategorien "å gå på grunn" Margot. Når du bevist senker farten , følger med på ekoloddet, har sjekket kart og kunne stoppet i tide så er det i kategorien " bevist handling med fare for landkjenning". Det har jeg også gjort i Middagsbukta med ei snekke når vi skulle inn til land og dunket nedpå en stein. Jeg hadde med meg folk fra jobben, men de merket ikke dette. Jeg har også greid å få tau i propellen i Middagsbukta og det var mer kjedelig selv om det ikke var på en fin dag med mye folk. Jeg har ennå ikke greid å gå på grunn , men det kommer nok. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Er det "normalt" å gå på grunn? Nei, jeg tror ikke DET er normalt. Men hvis jeg stiller spørsmålet anderledes: "Er det "normalt" å forvente uønskede hendelser når man er i båt?" så er svaret def. JA! MANGE emner om "slike hendelser" har vært tatt opp i Bp, og MANGE av dem har jeg sjøl vært borti Det værste (synes nå jeg) er BRANN! Feil i en forgasser tente bensin på utsiden av motor... Den gangen lå jeg i havn, var klar med pulverslukker på et øyeblikk, men brannen ble kvalt fordi jeg ikke tok av motordekslet... Nesten like ille er diger tungtflytende tømmerstokk langt fra land DEN gangen tror jeg det var polaroidsolbrillene som berget meg; Oppdaget utysket akkurat i tide til å vrenge båten unna i siste liten... (15 fots båt (yogurtbeger) med 40 Hk og 32 knop)... PLAST i sjøen; Klar plast la seg rundt motoren og sperret for kjølingen; Langt fra land! Heldigvis ante jeg en endring av lyden fra motoren, og stoppet for å sjekke. Tiltet opp motoren, fikk fjernet svineriet og kunne kjøre videre Tau i prop. Jadda, har hatt DET også! Kvalte faktisk eTec-en. Heldig at det var tynt tau og stille sjø, men det er en f@ens jobb å ta av "skruen" på utsiden av båten, skjære av tauverk OG montere sammen igjen, UTEN å miste maskindeler!! Glemte å ta med sjøkart på tur i svarte natta.... JESS, men akkurat DET stuntet gjentar jeg aldri. Turen skulle være over i dagslys, men godt selskap på land forlenget turen, og jeg rotet oss borti urent farvann og brukte 2 timer på en strekning som normalt skulle ha vært gjordt på 10 minutter! 4 fyr og litt hukommelse viste tilslutt sånn nogenlunde hvor vi befant oss, og vi kom oss velberget hjem. Men DEN gangen KUNNE jeg / vi ha gått på grunn! (Hadde bare et gammeldags papirlodd.) Sjøkartet har aldri vært tatt i land etter den hendelsen. Styringen virket ikke... Hydraulikkslange sprakk og sprøytet sitt lugubre innhold ut over omgivelsene... Jeg kunne vel ha kreket meg i havn med hjelpemotoren, men fikk ass. fra nærliggende båt Det finnes masser av andre muligheter for hendelser også, men disse er hva jeg har opplevd og kommet fra det på en fin måte. Ordet "heldigvis" går igjen hele veien. Hva hvis "heldigvis" IKKE hadde vært tilstede? Kanskje hadde vi / jeg figurert i massemedia? Kanskje er jeg en pyse på sjøen; Kjører båten som om den er minst 10 ganger større enn den egentlig er. Holder alltid god utkikk (tror jeg) og har utstyrt båten med duppeditter nok til at den nesten ikke flyter. Allikevel klarte jeg å kjøre på en stake under dorging (7 meters dypt der!), fordi jeg stakk hue ned i lugaren i "2 sec" for å hente opp kaffekoppen Farten var meget lav, men lell! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jack Sparrow Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 sånn EchoPilot kunne jeg tenkt meg .men er skeptisk på alle skroggjennomføringer ,eller er det andre løsninger til en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Nei, jeg tror ikke det. Transduceren MÅ stå under skroget for å sende signalet FREMOVER. Sjøl er jeg meget skeptisk til skroggjennomføringer, men på en seilbåt vil vel kjølen stikke MYE lengre ned enn transduceren, så skade på DEN vil neppe oppstå. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 har ikke mye erfaring av o gå på grund i motorbåt.....tror skaderna blir betydligt värre enn en segelbåt,många motorbåter har ju ingenting som skydder roder o propeller......... To ting her: farten er ofte større med motorbåt, og som Gunga skriver - mindre beskyttet propell og drev. Hos oss starter et nytt sett propeller på rundt 34.000 kroner. Det i seg selv gjør at jeg ikke tar noen sjangser og ser om jeg kanskje kan komme inn et sted. Har vært heldig så langt. Er jeg i tvil drar jeg av gassen. Men en eller annen gang smeller det nok litt. Får bare håper det ikke blir en "Farstad" Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 (redigert) man går på grunn hvis man tror at stakene er tv antenner som stikker opp av sjøen. Eller hvis man venter på at de røde staker skal bli grønne! Redigert 14.Juli.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Det er svært normalt å gå på grunn dersom en tror blindt på Nintendoen. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Kan jo ta mine to med seilbåt: - Kartet sier 4, båten stikker ca 1.5, *dunk*. Nyere kart sier 1.4, så det var vel rett og slett trykkfeil. Det hører med at passasjeren på fordekket ikke fikk med seg at vi var nedi, det var kun vi i cockpit som hørte at noe skjedde. - Nesten vindstille, holder på å drive på feil side av en stake, men jeg tar livet ganske med ro da jeg har gått på feil side av staken mange ganger med en dypere båt, *dunk*. Der manglet det ikke bare en desimeter på dybden, snarere en hel meter. Var visst ganske stor forskjell på dybden på feil side av staken avhengig av om man har 2 eller 10 meters klaring. Hadde akkurat fylt noen glass med brus, det er vel en grei indikasjon på vår lave hastighet at det ikke skvettet noe ut da vi traff bunnen. I tillegg har jeg hatt et par episoder med kajakk, den ene gangen ble jeg kastet flere meter inn på land av en bølge fra passerende halvplaner, hoftene mine var ikke særlig begeistret for den landingen. Ellers har det vært et par tilfeller av at det var noen cm grunnere enn jeg trodde, det er en ganske spesiell følelse å komme i frisk fart i kajakk og skrense mange meter bortover en flat bunn dekket av tang og tare, minner om barndommens lek med akebrett både i lyd og vibrasjon. Har ennå til gode å få en smell av den traumatiske og kostbare typen, hvor man trenger hjelp fra andre for å komme fri og må betale i dyre dommer for å få båten brukbar igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 MEN grunnstøting er noe annet en grunnBERØRING! Høres bra ut! Selv hadde jeg min første grunnberøring forrige helg, heldigvis i sakte fart. Bare slik at båten løftet seg noen få cm og gled over, men en vemmelig følelse likevel. Men etter sju år på egen kjøl måtte det jo komme før eller siden... Har sett båter gå på samme sted som meg mange ganger, og regnet derfor med at det var trygt. Men jeg stikker nok litt dypere enn dem! Og når jeg så i kartet like etterpå (som forøvrig lå foran meg) så viste det faktisk et par små grunner der ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
heim Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Jeg vet ikke hvor normalt dette er, men rett øst for Stavern skal det ifølge kartet være to staker. Bare en av dem står der. Ved den andre skal det så vidt jeg husker være en grunne på 1,4 meter. Det er den ikke. Den er 1,16 meter. Min båt stikker 1,17. Det er lett å tro at man har kontroll så lenge man holder seg unna staker og denslags i relativt rom sjø. Det er det altså ikke. På den andre side er det nesten en prestasjon å klare å treffe såpass godt. Jeg venter ingen finnerlønn fra Kystverket. Men de kan godt sette opp staken igjen. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Nei Margot, dette teller ikke som "å gå på grunn"! Du hadde meget lav fart, visste hvor du var, fulgte med på kartplotter og brukte øynene. Du ble ikke sittende fast og hvis jeg forstår deg riktig ble det heller ingen skad m.a.o. kun lett nærkontakt med "Moder Jord! Sikkert flere her som har møtt bryggen med en fart av 2 knop uten at de har kallt det en kollisjon? Og jeg som trodde jeg hadde vært på grunn et par tre ganger. Nå kan jeg kanskje skryte av at det aldri har skjedd Ingen som spør om jeg har hatt "grunnberøring", så det kan jeg jo holde kjeft om Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Merkelig nok. Men da jeg satt å leste denne tråden så jeg en nødraket utenfor vinduet. En flott tresnekke lå og der i Gangsfjorden. Den hadde tydelig vis motorhavari. Ringte brannvesenet og de sendte ut branbåten Vekteren for å redde båten. Løp ned på mariero der jeg beregnet at båten ville drive på land. Jammen meg så gikk den på land rett foran meg der også. To personer ombord med hele roen. Virket litt mistenksomt på meg hele opplegget. De hadde telefon, men hade ikke ringt etter hjelp. Derimot hade de sent opp nødrakett og kastet ut drivanker... Tok bilder på Telefonen, de er sendt til Rogalands Avis. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Er det ikke snart på tide å stille disse "grunnstøterne" opp på torget til spott og spe slik at rogeri og hans meningsfeller kan få offentlig og direkte misjonere om landkjenningens syndefulle sannhet. Steike godt innlegg med god snert.....! Nå er jeg ikke tilhenger av gapestokk og går utfra at de som har vært uheldige å gå seg skikkelig på grunn og evnt. måtte ha hjelp for å komme løs, selv føler at behovet for gapestokk ble behørig tilfredstillt i lang tid framover! Mener fremdeles at grunnstøting er noe en kan gjøre svært mye selv mye for å unngå, men også den mest durkdrevne kan bli offer for denne forsmedelsen det er å bli stående på "stas" i flere timer. Noen går seg på pga. manglende kunnskap, kart og/eller utstyr, andre gambler og satser på at her er det vann nok og durer på for full musikk. For de aller fleste er det en forsmedelse og det bør det fortsatt være, men for noen vil det alltid bli skyldet på dårlig merking og unøyaktige kart ,dårlige gps signaler osv. og det holder bare ikke! Synes det blir feil å annse dette for så vanlig at det kan annses som "normal" ferdsel til sjøs, selv om det altså er menneskelig å gjøre feil, var mitt poeng!! At man av og til spissformulerer med glimt i øyet, håper og tror jeg majoriteten her er kababel til å skjønne!! Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 (redigert) Det ser ut til å være behov for å lage en bedre terminologi innenfor dette området ala beskrivelse av vindstyrke: "lett bris", stiv kuling, Sterk storm o.s.v. forlag til styrkeinndeling av grunnstøting: 1. Uthenging på BP. 2. Svak beføling. 3. Skikkelig donk. 4. Flisene fyker. 5. TV dekning. Redigert 14.Juli.2007 av tttpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Bytter du ut nr 5 med nr 1, så har du det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
topa Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 (redigert) Enig med Worse, 1 og 5 er byttet. forlag til styrkeinndeling av grunnstøting: 1. Uthenging på BP. 2. Svak beføling. 3. Skikkelig donk. 4. Flisene fyker. 5. TV dekning. Redigert 14.Juli.2007 av tttpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Det finnes to typer båtførere - de som på et eller annet nivå har gått på grunn, og de som ljuger. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
tom-ass Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 (redigert) Jeg har gått på grunn flere ganger, og regner med en grunnstøtning i år også. Godt jeg har saktegående båt... Redigert 14.Juli.2007 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sydvesten Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Vel, hvis alternativet er at man synker så kan jo det å sette båten på grunn være en ønsket hendelse? Ingen regel uten unntak! Nå hadde i grunnen ikke jeg tenkt å kverulere mere med det Mouche siden det ikke gir meg noen noe, men en liten presisering kan være på sin plass, selv om jeg ikke har lånekort på biblioteket. For meg er det en vesens forskjell "å sette båten på grunn" og det "å gå på grunn". Det ene er en ønsket hendlse og det andre er en uønsket hendelse etter mitt enkle syn. For øvrig så prediker ikke jeg regler her, kun mitt syn på saken, regler lar jeg andre som kan eller tror de kan det gjøre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2007 Det ser ut til å være behov for å lage en bedre terminologi innenfor dette området Ja det er viktig å prate samme språk, men viktigere å ferdes med sikre marginer! Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Nei det er ikke normalt å gå på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Vi skulle gå mellom to holmer, kartplotteren sa 5-10 meter, så det var jo trygt. Plutselig ble det grunnere og grunnere og grunnere og BANG sa det, det var bare sånn. Det vi kanskje kunne gjort annerledes var at vi stoppet og gikk tilbake når det ble grunnere enn 3 meter. Jeg vet ikke. Når du bruker kartplotter bør du i tillegg ha et ekkolodd for å kontrollere at kart og terreng stemmer sånn noenlunde. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Nå hadde i grunnen ikke jeg tenkt å kverulere mere med det .... Nei, for sånt driver vi ikke med her på Båtplassen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.