Jump to content

Er det "normalt" at en går på grunn?

Margot

Recommended Posts

Har vært på et par ganger de siste to årene, paradoksalt nok mens jeg har stått og speidet etter grunnene. I det siste tilfellet har jeg ei høne å plukke med det svenske sjøkartverket. I farvannet innenfor Daftø sør for Strømstad har de merket ei undervannsgrunne som skvalpeskjær. Jeg har sett etter det skjæret i mange år. I juni fant jeg det plutselig, over en meter under vann...

Jeg har ikke kartene her, og er heller ikke så flink til å forklare, men det var mellom to holmer inn til området rundt Forøy, Sauøy, Børøy og vi kom fra Fister.

Det er grunt overalt der. Men det er fint... :headbang:

Jeg undersøkte med motorbåt der for noen uker siden, så jeg vet sånn ca hvor jeg kan gå... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dette teller ikke under kategorien "å gå på grunn" Margot. Når du bevist senker farten , følger med på ekoloddet, har sjekket kart og kunne stoppet i tide så er det i kategorien " bevist handling med fare for landkjenning". Det har jeg også gjort i Middagsbukta med ei snekke når vi skulle inn til land og dunket nedpå en stein. Jeg hadde med meg folk fra jobben, men de merket ikke dette. Jeg har også greid å få tau i propellen i Middagsbukta og det var mer kjedelig selv om det ikke var på en fin dag med mye folk. Jeg har ennå ikke greid å gå på grunn , men det kommer nok.

Er det "normalt" å gå på grunn?

Nei, jeg tror ikke DET er normalt.

Men hvis jeg stiller spørsmålet anderledes: "Er det "normalt" å forvente uønskede hendelser når man er i båt?" så er svaret def. JA!

MANGE emner om "slike hendelser" har vært tatt opp i Bp, og MANGE av dem har jeg sjøl vært borti :puke:

Det værste (synes nå jeg) er BRANN! Feil i en forgasser tente bensin på utsiden av motor... Den gangen lå jeg i havn, var klar med pulverslukker på et øyeblikk, men brannen ble kvalt fordi jeg ikke tok av motordekslet...

Nesten like ille er diger tungtflytende tømmerstokk langt fra land :puke: DEN gangen tror jeg det var polaroidsolbrillene som berget meg; Oppdaget utysket akkurat i tide til å vrenge båten unna i siste liten... (15 fots båt (yogurtbeger) med 40 Hk og 32 knop)...

PLAST i sjøen; Klar plast la seg rundt motoren og sperret for kjølingen; Langt fra land! Heldigvis ante jeg en endring av lyden fra motoren, og stoppet for å sjekke. Tiltet opp motoren, fikk fjernet svineriet og kunne kjøre videre :yesnod:

Tau i prop. Jadda, har hatt DET også! Kvalte faktisk eTec-en. Heldig at det var tynt tau og stille sjø, men det er en f@ens jobb å ta av "skruen" på utsiden av båten, skjære av tauverk OG montere sammen igjen, UTEN å miste maskindeler!!

Glemte å ta med sjøkart på tur i svarte natta.... JESS, men akkurat DET stuntet gjentar jeg aldri. Turen skulle være over i dagslys, men godt selskap på land forlenget turen, og jeg rotet oss borti urent farvann og brukte 2 timer på en strekning som normalt skulle ha vært gjordt på 10 minutter! 4 fyr og litt hukommelse viste tilslutt sånn nogenlunde hvor vi befant oss, og vi kom oss velberget hjem. Men DEN gangen KUNNE jeg / vi ha gått på grunn! (Hadde bare et gammeldags papirlodd.) Sjøkartet har aldri vært tatt i land etter den hendelsen.

Styringen virket ikke... Hydraulikkslange sprakk og sprøytet sitt lugubre innhold ut over omgivelsene... :puke: Jeg kunne vel ha kreket meg i havn med hjelpemotoren, men fikk ass. fra nærliggende båt

Det finnes masser av andre muligheter for hendelser også, men disse er hva jeg har opplevd og kommet fra det på en fin måte.

Ordet "heldigvis" går igjen hele veien. Hva hvis "heldigvis" IKKE hadde vært tilstede? Kanskje hadde vi / jeg figurert i massemedia? :puke:

Kanskje er jeg en pyse på sjøen; :rolleyes: Kjører båten som om den er minst 10 ganger større enn den egentlig er. Holder alltid god utkikk (tror jeg) og har utstyrt båten med duppeditter nok til at den nesten ikke flyter.

Allikevel klarte jeg å kjøre på en stake under dorging (7 meters dypt der!), fordi jeg stakk hue ned i lugaren i "2 sec" for å hente opp kaffekoppen :cryin: Farten var meget lav, men lell! :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

har ikke mye erfaring av o gå på grund i motorbåt.....tror skaderna blir betydligt värre enn en segelbåt,

många motorbåter har ju ingenting som skydder roder o propeller.........

To ting her:

farten er ofte større med motorbåt, og som Gunga skriver - mindre beskyttet propell og drev.

Hos oss starter et nytt sett propeller på rundt 34.000 kroner. Det i seg selv gjør at jeg ikke tar noen sjangser og ser om jeg kanskje kan komme inn et sted.

Har vært heldig så langt. Er jeg i tvil drar jeg av gassen. Men en eller annen gang smeller det nok litt. Får bare håper det ikke blir en "Farstad"

Kan jo ta mine to med seilbåt:

- Kartet sier 4, båten stikker ca 1.5, *dunk*. Nyere kart sier 1.4, så det var vel rett og slett trykkfeil. Det hører med at passasjeren på fordekket ikke fikk med seg at vi var nedi, det var kun vi i cockpit som hørte at noe skjedde.

- Nesten vindstille, holder på å drive på feil side av en stake, men jeg tar livet ganske med ro da jeg har gått på feil side av staken mange ganger med en dypere båt, *dunk*. Der manglet det ikke bare en desimeter på dybden, snarere en hel meter. Var visst ganske stor forskjell på dybden på feil side av staken avhengig av om man har 2 eller 10 meters klaring. Hadde akkurat fylt noen glass med brus, det er vel en grei indikasjon på vår lave hastighet at det ikke skvettet noe ut da vi traff bunnen.

I tillegg har jeg hatt et par episoder med kajakk, den ene gangen ble jeg kastet flere meter inn på land av en bølge fra passerende halvplaner, hoftene mine var ikke særlig begeistret for den landingen. Ellers har det vært et par tilfeller av at det var noen cm grunnere enn jeg trodde, det er en ganske spesiell følelse å komme i frisk fart i kajakk og skrense mange meter bortover en flat bunn dekket av tang og tare, minner om barndommens lek med akebrett både i lyd og vibrasjon.

Har ennå til gode å få en smell av den traumatiske og kostbare typen, hvor man trenger hjelp fra andre for å komme fri og må betale i dyre dommer for å få båten brukbar igjen.

MEN grunnstøting er noe annet en grunnBERØRING! :lol:

Høres bra ut! Selv hadde jeg min første grunnberøring forrige helg, heldigvis i sakte fart. Bare slik at båten løftet seg noen få cm og gled over, men en vemmelig følelse likevel. Men etter sju år på egen kjøl måtte det jo komme før eller siden... Har sett båter gå på samme sted som meg mange ganger, og regnet derfor med at det var trygt. Men jeg stikker nok litt dypere enn dem! Og når jeg så i kartet like etterpå (som forøvrig lå foran meg) så viste det faktisk et par små grunner der ja... :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vet ikke hvor normalt dette er, men rett øst for Stavern skal det ifølge kartet være to staker. Bare en av dem står der. Ved den andre skal det så vidt jeg husker være en grunne på 1,4 meter. Det er den ikke. Den er 1,16 meter. Min båt stikker 1,17.

Det er lett å tro at man har kontroll så lenge man holder seg unna staker og denslags i relativt rom sjø. Det er det altså ikke. På den andre side er det nesten en prestasjon å klare å treffe såpass godt. Jeg venter ingen finnerlønn fra Kystverket. Men de kan godt sette opp staken igjen.

Nei Margot, dette teller ikke som "å gå på grunn"! Du hadde meget lav fart, visste hvor du var, fulgte med på kartplotter og brukte øynene. Du ble ikke sittende fast og hvis jeg forstår deg riktig ble det heller ingen skad m.a.o. kun lett nærkontakt med "Moder Jord! :yesnod:

Sikkert flere her som har møtt bryggen med en fart av 2 knop uten at de har kallt det en kollisjon? :rolleyes:

:sailing:

Og jeg som trodde jeg hadde vært på grunn et par tre ganger. Nå kan jeg kanskje skryte av at det aldri har skjedd :wink: Ingen som spør om jeg har hatt "grunnberøring", så det kan jeg jo holde kjeft om :lol:

Merkelig nok. Men da jeg satt å leste denne tråden så jeg en nødraket utenfor vinduet. En flott tresnekke lå og der i Gangsfjorden. Den hadde tydelig vis motorhavari. Ringte brannvesenet og de sendte ut branbåten Vekteren for å redde båten.

Løp ned på mariero der jeg beregnet at båten ville drive på land. Jammen meg så gikk den på land rett foran meg der også. To personer ombord med hele roen. Virket litt mistenksomt på meg hele opplegget. De hadde telefon, men hade ikke ringt etter hjelp. Derimot hade de sent opp nødrakett og kastet ut drivanker...

Tok bilder på Telefonen, de er sendt til Rogalands Avis.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Er det ikke snart på tide å stille disse "grunnstøterne" opp på torget til spott og spe slik at rogeri og hans meningsfeller kan få offentlig og direkte misjonere om landkjenningens syndefulle sannhet.

Steike godt innlegg med god snert.....! :yesnod:

Nå er jeg ikke tilhenger av gapestokk og går utfra at de som har vært uheldige å gå seg skikkelig på grunn og evnt. måtte ha hjelp for å komme løs, selv føler at behovet for gapestokk ble behørig tilfredstillt i lang tid framover!

Mener fremdeles at grunnstøting er noe en kan gjøre svært mye selv mye for å unngå, men også den mest durkdrevne kan bli offer for denne forsmedelsen det er å bli stående på "stas" i flere timer.

Noen går seg på pga. manglende kunnskap, kart og/eller utstyr, andre gambler og satser på at her er det vann nok og durer på for full musikk.

For de aller fleste er det en forsmedelse og det bør det fortsatt være, men for noen vil det alltid bli skyldet på dårlig merking og unøyaktige kart ,dårlige gps signaler osv. og det holder bare ikke!

Synes det blir feil å annse dette for så vanlig at det kan annses som "normal" ferdsel til sjøs, selv om det altså er menneskelig å gjøre feil, var mitt poeng!!

At man av og til spissformulerer med glimt i øyet, håper og tror jeg majoriteten her er kababel til å skjønne!! :cheers:

Vel, hvis alternativet er at man synker så kan jo det å sette båten på grunn være en ønsket hendelse? :wink:

Ingen regel uten unntak!

:sailing:

Nå hadde i grunnen ikke jeg tenkt å kverulere mere med det Mouche siden det ikke gir meg noen noe, men en liten presisering kan være på sin plass, selv om jeg ikke har lånekort på biblioteket. For meg er det en vesens forskjell "å sette båten på grunn" og det "å gå på grunn". Det ene er en ønsket hendlse og det andre er en uønsket hendelse etter mitt enkle syn.

For øvrig så prediker ikke jeg regler her, kun mitt syn på saken, regler lar jeg andre som kan eller tror de kan det gjøre :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi skulle gå mellom to holmer, kartplotteren sa 5-10 meter, så det var jo trygt. Plutselig ble det grunnere og grunnere og grunnere og BANG sa det, det var bare sånn.

Det vi kanskje kunne gjort annerledes var at vi stoppet og gikk tilbake når det ble grunnere enn 3 meter. Jeg vet ikke.

Når du bruker kartplotter bør du i tillegg ha et ekkolodd for å kontrollere at kart og terreng stemmer sånn noenlunde. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...