Jump to content

hvor langt kan en kjøre med en daycruiser på 20 fot


Lankapower

Recommended Posts

Kanskje ett litt kjedelig svar, men dersom du er helt ny med båt og har kjøpt deg en 605 som er både en "relativt" stor og rask båt, så ta båtførerbevis. Der vil du lære deg enormt mye nyttig og du vil få deg ett glimrende grunnlag å bygge videre på. Så unngår du også å legge deg til uvaner som kan koste deg dyrt senere.

 

Er du usikker på noe "i det daglige" så spør gjerne her en gang for mye..:-) Ingen spørsmål er for "dumme"!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Jeg sliter litt med navigasjonen.. Den viser ingen ordentlige detaljer :confused: . Det er en Garmin 525s med bluechart.

 

Jeg har en Garmin GPSmap 276c og på denne kan jeg sette opp kart-detaljene i 7-8 forskjellige nivåer. Tilslutt blir det for mye info på skjermen. Løsningen er kanskje å velge seg ett litt mindre utsnitt og zoome ut? Husk også på at i 20-25 knop er det nesten håpløst å flølge med på en slik kartplotter og bestemme kurs ut fra det. Min erfraing med å gå i ukjent farvann med kartplotter er at da må man som ett minimum har plottet løypen på forhånd. Jeg er så heldig at jeg kan ta plotteren med meg hjem og legge opp ruter på PC'en. Da dobbelt og tippelsjekker jeg at jeg ikke planlegger noe som går over grunner og skjær, og kan følge ruten min på tur.

 

I tillegg må man følge med i terrenget og lese plotteren som ett kart, ikke stole 100% på at den plotter deg eksakt der du er. Ser man at man skal gå midt mellom 2 holmer på kartet, så ser man også i terrenget at man går midt mellom de. Fordi om plotteren sier alt er ok.

 

Og til slutt må man tenke på hva man gjør når plotteren tar helg og man er på vei til sverige... Da har man alltid sjøkart i båten. De fleste har de også fremme for å sammenligne de med området rundt seg, og bruker plotteren som hjelpemiddel, og mange vil si at man MÅ ha de fremme og følge med på dette kartet også. Jeg for min del føler det er nok å lese kartet på skjermen og følge med litt på områdene rundt meg. Jeg har i årevis kjørt båt kun etter båtsport kartene og klarer fint å bruke kartet på skjermen "manuelt kart" og ser at jeg kjører der jeg tenker å kjøre, uavhengig av hvor plotteren mener jeg er.

 

Men igjen - kjøre i 20-25 knop i ukjent farvann er SVÆRT krevende og jeg ville nok tenkt meg godt om før jeg la ut på en slik tur om jeg var deg. Jeg sliter selv dersom jeg ikke har lagt opp ruten i detalj å forhånd. Bruk båtsport kartene mye, planlegg turen NØYE, og legg opp en rute på GPS'en som hjelpemiddel. Et lite tips som jeg en gang i tiden fikk fra en annen båtmann - dersom du er på vei gjennom "grumsete" farvann og blir usikker, så heng deg på en annen *større* båt. Funker ofte svært bra som nødløsning, men det beste er å planlegge godt og være selvhjulpen.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Jeg skjønner mer og mer hvilken uansvarlig person jeg har vært i mange år! :eek:

 

Strekningen mellom Oslo og Kristiansand har jeg i månendene mai til september gått siden jeg var 16 år i mange slags små båter som diverse skjærgårdsjeeper og seilbåter fra BB11 til Albin Vega. Det er først de aller siste årene jeg har hatt gleden av å ha en kartplotter og mobiltelefon osv, men klart meg (oss, aldri alene!) bra ved hjelp av sjøkart/båtsportkart, kompass, god planlegging og stor respekt for vær og vind. Når det er sagt så stemmer ikke alltid værmeldingen og været kan endre seg fort, ja veldig fort.

Neste uke skal jeg forflytte meg fra Lillesand til Kragerø og det er i hvertfall klart at jeg kjører båten sjøveien (ikke på henger) hvis været tillater. Båten? Ja, 17 fot og med en 90hk på.

Jeg lurer snart på om folket mener at uten to kartplottere,radar, 2 vhf'er, redningsflåte osv osv så bør man ikke bevege seg lenger fra hjemmehavnen enn trossa er lang?

 

Og bare for å gjenta meg selv; jeg viser stor respekt for vær og vind, tar ingen unødvendige sjanser og sørger for at utstyret er i orden før jeg legger av sted!

 

MEN, hvis man føler at man er avhengig av å finne en større båt å henge seg på så vil jeg nok heller anbefale en pakketur til syden! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men nå snakker vi vel ikke til en erfaren sjøulk med mange års seiling på skuldrene? Jeg har kjørt båt siden jeg var 6 år og tok vel knapt i ett kart før jeg var myndig. Det henger selvsagt sammen med at jeg kjørte i kjent farvann hvor jeg og kompiser hadde utforsket hver eneste kvadratmeter.

 

Det er noe annet når en kar som ikke har "tatt i en båt før" skal begi seg ut i 30 knop med en 20 fots daycruiser. Da synest jeg det er nødvendig med litt veiledning. JEG sier ikke at man MÅ ha sjøkart ombord, men dersom man vil ta høyde for at kartplotteren kan bli syk, at detaljer forsvinner når man zoomer ut, at skjermen er liten og vanskelig å følge med på i litt sjø, og man ikke kjenner farvannet, så må man vel nesten det? Hadde jeg sagt at kartplotter holder i massevis og det er bare å kjøre etter den rosa streken så hadde jeg nok fått mange andre på nakken..:-)

 

Og det med å henge seg på en annen var en nødløsning - ikke noe man føler for. Man føler for at alt går etter planen, at alt utstyret fungerer, og at man har full oversikt til enhver tid... Men så var det alle unntakene da...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Så lenge du holder deg langs kysten og været er fint og du er forsiktig vil jeg si at du kan komme så langt du vil. Da jeg vokste opp dro vi på familieturer i flere uker i en Myra 21 snekke. Første seilbåten i familien var en Marieholm MS 20. Den dro fra Son til Gøteborg med. Bodde i den båten 2-3 uker i strekk. Vet at muttern hata det til tider, og var lykkelig når familien fikk en HR 26. Men ungene og fattern hadde det helt topp :smiley:

Link to post

AndersH - jeg er nok mere enig enn uenig med deg og mitt "hjertesukk" var generelt ment og ikke noe "motinnlegg" til deg, beklager hvis det ble misforstått!

 

Jeg vil si at sjøkart er et absolutt "must", mens kartplotter er et meget godt hjelpemiddel, bruker det mye selv, men ville aldri legge ut på lengre tur og/eller gå til ukjent farvann uten å ha med sjøkart - just in case!

 

I min skjærgårdsjeep er også drivanker, horn (til å blåse i), to røde håndbluss samt små nødraketter fast inventar i tillegg til anker og godt med tauverk. Aldri hatt behov for noe av dette nødutstyret og håper jeg aldri vil få bruk for det, men man vet aldri! :nonod: Automatvester til alle ombord, sjekker de før hver sesong og bytter bobin hvert annet år, ikke alle gjør det?

 

Better safe than sorry, men ikke så safe at man går glipp av all moro!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#

Mange som legger vekt på kompetansen ifht det å navigere, og det er utvilsomt noe av det viktigste. Jeg mener dog at kompetansen ifht "båtfølelse" og evnen til å ta gode/rette avgjørelser ifht å feks vurdere vær og forhold på sjøen generelt, og spesielt ifht den båten man fører, og i forhold til hvilken kompetanse man selv har, er vel så viktig som den rent "tekniske" kunnskapen. Må vel slenge på at evnen til å vurdere hva andre båtførere driver på med også er viktig.

 

Som andre sier, gode forberedelser er sentralt som nybegynner samt det å være feig nok til å stoppe opp og revurdere hvis man er i tvil eller føler at man ikke har full kontroll.

 

Det å begynne sjølivet med langfart i noe som går i 25 knop er en tøff start, personlig ville jeg neppe anbefale det, men hvis man gjør godt forarbeid og er feig nok så tror jeg det vil bli en fin og lærerik tur.

 

God tur!

Link to post

Vanskelig å være uenig i alle de fornuftige innleggene. Synes på den andre siden at det blir litt vel mye forhåndsregler relatert til selve ruten. Så lenge man kan velge små strekk, og har innaskjærs mulighter så og si overalt, været er godt og man har god tid, er det ikke noe særlig forskjell på å gå fra Oslo til Håøya enn fra Oslo til Strømstad. Kart må man jo uansett ha i en eller flere former.

Link to post

Selvom båten går i 25 knop, så bør man jo ikke holde denne farten hele veien i ukjent farvann. Ta det hele som den turen det er...opplevelsen i 7-8 knop er flott den også - og man kan slappe litt mer av. Sjøkart må man jo ha, så merk deg de steder hvor det er litt grums og "putre" igjennom disse områdenbe...mens du over lengre "rene" strekk heller kan peise på. :sailing.

 

Turen blir nok flott den, og med sunn fornuft, planlegging og forberedelse - så blir ikke turen vanskeligere enn om du skal fra Oslo til Drøbak. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Det er deg selv som setter begrensingene. Selføllgelig er det lurt å samle litt erfaring før man våger seg ut på det åpne hav, men å gå kysten ned til f. eks Marstrand/Gøteborg er noe av det enkleste du kan gjøre. Hold deg til den vanlige leia og de svenkse sjøkartene har mekret E-6(leia) godt. Når du har kommet deg til Marstrand så har du nok samlet nok erfaring til at du kan(om du tør) krysse over til Skagen(sjekk værmelding). Er det stille og god værmelding er du over på 2-3 timer avhening av marsjfart. Har selv gått nonstop Oslo-Skagen med en 23 fots snekke(hadde fått min første GPS). Kommer du med liten båt langt fra hjemmehavn en min erfaring at du blir ekstra godt tatt imot.

Link to post

Du har fått mange gode tips vedrørende tur til Svenskekysten (Strømstad?). Første gangen jeg og en kompis tok den samme turen , var jeg vel 18-19 år (uerfaren). Båten var en 14 fot "Skudd" med 45 hk . Mercury.

Vi startet på flatt vann på Hurumlandet (Oslofjorden) og regnet med å nå Strømstad på en par timer.!!!

Det blåste opp etterhvert og det er 2 steder jeg husker spesiellt fra den turen og det var Strømtangen og Herføl (Sekken). Utrolig at det gikk bra. Vil bare anbefale deg å sjekke værmelding før du går her. Kan være litt ubehagelig til og med i en 20 foter. Har i de senere år tatt samme turen i en 20 foter , men passet på laber bris. God Tur. :flag:

Link to post
Bodde i den båten 2-3 uker i strekk. Vet at muttern hata det til tider, og var lykkelig når familien fikk en HR 26. Men ungene og fattern hadde det helt topp :smiley:

Hvordan i all verden fikk far din til dette når fruen hata? Også år etter år? Vi måtte gjøre vendereis etter 4 dager med regn denne uka :cryin: selv om far og to barn på 6 og 3 år storkoste seg. Prøvde blant annet å foreslå å legge til innhavn noen dager og sende mor på shopping med fritt bruk av fars visa, men til ingen nytte :nonod: . Ser ikke ut som værgudene er med oss til å komme oss alle ut på tur den siste ferieuka heller. Håper du eller noen andre har noen gode tips så vi får mor også til å kose seg selv om ikke været er det beste :lol:

Link to post
Kanskje ett litt kjedelig svar.

 

Er du usikker på noe "i det daglige" så spør gjerne her en gang for mye..:-) Ingen spørsmål er for "dumme"!:-)

 

Hehe...ja selvfølgelig kan det være et kjedelig svar. Spørs jo hvor han har hjemmehavn også. Kartplotter er forøvrig kun et hjelpemiddel og kart MÅ du ha.

Jeg kjørte selv 15 foter ut Oslofjorden og fant fort ut ved Hurumlandet at 3 fot syken hadde vært greit...... :sailing:

 

Båtførerbevis hjelper i massevis men også erfaring og fartstid.........

Link to post

Kart og helst kompass er et must ombord, selv om du følger kysten. Det er alltid noen strekker over fjorder o.l. og det kan komme tåke/dårlig sikt der man ikke ser land. Kartplotter er et fantastisk flott HJELPEMIDDEL, men sørg for at du finner frem også hvis denne skulle "streike".

 

Elers er det viktig å kjenne seg selv og egen begrensning, kjenne båten og utstyret ombord. Nødraketter/nødbluss, redningsvester til alle, dregg og nok tau bør du absolutt ha med +++

 

Ha stor respekt for vær og værmelding!

 

Ikke ta unødige sjanser!

 

GOD TUR, men husk: Det er ingen skam å snu, heller ikke til sjøs! :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...