Jump to content

MD5B Bytte av toppakning

tigern73

Recommended Posts

Trenger hjelp.

Byttet toppakning idag på min MD5B, byttet samtidig ventiltopppakning og eksospakning.

Justerte ventilene og skrudde på ventilhuset og gjorde noen forsøk på å starte motoren. Etter en liten stund på startmotoren fikk motoren tenning og begynte å gå, men det kom noen skikkelig fæle lyder.

Hørtes ut som knallskudd, eller som om motoren ikke hadde eksosen tilkoblet. Den gikk bare noen sekunder før den slukna.

Sjekket rundt sylinderen og kunne ikke se at det var noe lekasje av olje eller lign. Eksosen er også skrudd skikkelig til, så det er ikke der lyden kommer fra heller.

Kan det være ventilene som åpner og lukker på litt feil tidspunkt?

Hadde satt stor pris på om noen med litt peiling kunne gitt meg noen tips eller fortalt meg hva som er galt.

Det er vel ikke overliggende kamaksel på denne, så det er tvilsomt at han tok ut kamakselen.

Jeg tipper at den lekker i toppakningen pga ikke trukket riktig til, brukte du momentnøkkel og riktig moment ?

Ellers kan det hende at toppen er skjev elns.

Har hørt tilsvarende "knallskudd" og da var det lekkasje i toppen.

mvh

Jon

Jeg brukte ikke momentnøkkel fordi jeg manglet riktig overgang. Men jeg dro nok til mer enn de 7 kg som toppen ber om.

Men siden jeg ikke har hatt mulighet til å måle nøyaktig trykk på hver enkelt mutter så kan det jo være at toppen sitter litt skeivt.

Jeg får ta det fra hverandre igjen og skaffe meg riktig overgang til momentnøkkelen. Kjedelig start på ferien det her :-)

Takk så langt for tips.

Sikker på at motoren var tørnet til riktig posisjon før du justerte ventilklaringen..?? Stiller du uten at du har tørnet til frikam så blir det rare lyder, ventilene åpner ikke skikkelig. Støtstenger kan glippe av vippearmene osv... Hvis dette er tilfelle så kan du ha ødelagt støtstenger og vippearmer, la oss håpe dette ikke er tilfelle..!!

Ja jeg sjekket støtstenger og vippearmer etter de rare lydene. De er fine.

Men imorgen skal jeg ta fra hverandre toppen og toppblokka igjen og forsøke enda en gang å gjøre skikkelig rent.

Kan jeg bruke sandpapir og eventuelt hvilken grovhet anbefaler man?

Men hva er frikam? Når jeg tørner motoren, tørner jeg frem til vippearmen begynner å presse ventilen jeg skal justere ned. Skal jeg da la den presse den ned og så justere den når den er tilbake på toppen? Eller kan jeg bare tørne litt tilbake akkurat i det den begynner å presse ned og justere?

Jeg tror nok ventilene min er litt feilstilte. Blir en skikkelig nøyaktig omgang imorgen sammen med pussing og gnikking av topp. Er ikke mye rom for slurv på disse dieselpurkene.

Håper jeg får satt det sammen skikkelig så jeg kan starte ferien og kose meg på sjøen uten å engste meg for at motoren skal havarere.

Ja jeg sjekket støtstenger og vippearmer etter de rare lydene. De er fine.

Men imorgen skal jeg ta fra hverandre toppen og toppblokka igjen og forsøke enda en gang å gjøre skikkelig rent.

Kan jeg bruke sandpapir og eventuelt hvilken grovhet anbefaler man?

Men hva er frikam? Når jeg tørner motoren, tørner jeg frem til vippearmen begynner å presse ventilen jeg skal justere ned. Skal jeg da la den presse den ned og så justere den når den er tilbake på toppen? Eller kan jeg bare tørne litt tilbake akkurat i det den begynner å presse ned og justere?

Hei,

ikke bruk sandpapir, bruk pakningskrape og disse barberblandene som brukes for å fjerne maling fra vinduer, de er supre til å fjerne gammel pakningsmasse.

Jon

Nå kan jeg kanskje glede alle som har bidratt med tips og kommentarer om at motoren fungerer igjen :smiley:

Feilen lå nok i som noen antydet ganske raskt at toppen muligens var skrudd på skeivt.

Gikk til innkjøp av skikkelig verktøy idag og tok fra hverandre alt sammen og skrapte rent alt som best jeg kunne og skrudde sammen med skikkelig momentnøkkel.

Justering av ventiler måtte gjøres i to omganger. Det var ganske stor forskjell i åpningene da den var varm kontra første justering.

Nå går den ihvertfall fint og det lille som kommer av røyk forsvinner med en gang :smiley:

Takk igjen til alle som har bidratt :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...