Baywatch Startet 4.Januar.2004 Del på Facebook Startet 4.Januar.2004 For noen år siden tilbragte jeg noen uker om bord på skoleskipet Sørlandet. På livbåtene/lettbåtene hadde de ror som var formet som et rør med litt større diameter enn propellen. Propellen ble vel liggende inne i røret, i alle fall ved rorutslag, og slik fikk båtene en fantastisk manøvreringsevne ved bakking. Roret ledet propellstrømmen både i forover og akterover. Nesten som å kjøre med påhenger. Kalles dette forresten dyseror? Hvorfor er det "ingen" som bruker dette systemet, det er vel noen ulemper også da, som jeg ikke er klar over? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Er ikke helt sikker, men: Livbåter tar jo gjerne opp folk som er i vannet, og da er det lurt å beskytte disse for propellen Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 På livbåter har det en beskyttende virkning men det gir også båten god manøvreringsevne. Satt bak rattet i en livbåt en kort stund for noen år siden og kan bekrefte manøvreringsevnen bakover. Fikk ikke prøvd så mye men det var helt tydelig gode manøvreringsevner bakover. ...og det kalles dyseror, i alle fall når propellen ligger inni røret. Har sett enkelte hjemmesnekrede varianter der 2 halve rør settes på hver side av roret. Tviler på at dette er noen særlig suksess. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Majali Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Hei, Det roret som diskuteres har jeg hørt betgnelsen "Bråsoror" på. Det stammer hvistnok fra en lokal tidligere skraphandel her i Sandefjord som hadde en plastsnekke som han ønsket bedre manøvrering når han bakket, så han tok som det beskrevet et glassfiberrør som han delte og skrudde hver sin bit på hver side av rorplaten. Etter sigende fikk man bedre effekt både ved bakking og frem men man fikk også løftet hekken litt hvis man monterte det litt skrått nedover slik at propell strømmen ble styrt litt ned i vannet..... Men det var/er viktig å få utformet "røret" slik at det gikk så nærme propellen som mulig ved fullt utslag, dette for å få mest effekt ved bakking. Er blitt fortalt at Hr. Braa som skraphandelen het, solgte rettighetene til produksjon av dette roret for leeenge siden. Jeg har aldri prøvd det, men det var/er? ganske utbredt her i distriktet så noe godt må det jo ha gjort???? (jeg ville vel heller ikke hatt noe på roret mitt i som laget løft uannsett, tror ikke det bra for gjennomføringer osv å la dette løfte båten som et trimplan..... ) Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Poseidon Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Apropos ror.... Om der har vært noen skraphandler Braa inne i bildet tør jeg ikke ha noen mening om, men ror av den typen som nevnes har nok vært brukt lenge før plastsnekkene var oppfunnet .... Den vedlagte linken viser hvordan roret kan se ut i "full størrelse" http://www.becker-marine-systems.com/03_pr...kort_nozzle.pdf Linken er forøvrig tatt fra det tidligere omtalte selskapet "Becker-marine", som har spesialisert seg på avanserte rorløsninger. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jada Svart 4.Januar.2004 Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 I den siste linken fra Poseidon kunne det se ut som rorene var en kombinasjon av de to rortypene som har vært diskutert i denne og en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 4.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2004 Jeg ser absolutt poenget med å beskytte folk i sjøen mot propellen, men en fremtredende egenskap med rortypen er jo manøvreringsevnen. Man beklager seg gjerne over hvor vanskelig det er å styre en kjølbåt med aksling og ror under bakking, men her var altså ikke det noe problem. Derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor denne rortypen ikke er vanligere. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 5.Januar.2004 Del på Facebook Svart 5.Januar.2004 Hei, Det roret som diskuteres har jeg hørt betgnelsen "Bråsoror" på. Dette er vel same som "Bråssen"-roret, rundt 1980? Fekk ei brosjyre på dette, det var halve rør litt større enn propellen, montert på begge sider av eksisterande ror. Skulle gi vesentleg betre manøvreringsevne. Gamlekarane var skeptiske, men på liten propelldiam. vil det vel virke bra. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 7.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Hei, Det roret som diskuteres har jeg hørt betgnelsen "Bråsoror" på. Det stammer hvistnok fra en lokal tidligere skraphandel her i Sandefjord som hadde en plastsnekke som han ønsket bedre manøvrering når han bakket, så han tok som det beskrevet et glassfiberrør som han delte og skrudde hver sin bit på hver side av rorplaten. For ordens skyld, roret jeg refererte til er ikke et vanlig ror som er påmontert halvparten av et rør på hver side. Nei, her var roret rett og slet et "rør" i seg selv, dvs ingen vertikal flate. Denne rørstumpen lå utenpå propellen og et stykke akterover. Som sagt fatastiske manøvreringsegenskaper, men hvorfor dette ikke brukes i større grad er meg fremdeles en gåte. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Januar.2004 Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Hei, Jeg vil tro at for snekker kan dette være en grei løsning, men for halvplanende og enda raskere båter må jo dette bremse som bare.... Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 7.Januar.2004 Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Jeg har en del erfaring med bruk av dyseror fra livbåter der de er enerådende. Jeg tror den eneste grunnen til at de brukes er for å verne propellen og å verne folk fra propellen. Kan ikke si meg enig i at de har bedre manøvreringsegenskaper enn vanlige ror. Det eneste må være at de fungere brukbart ved bakking. Ellers krever de høy styrefart/pådrag og er dårligerere enn konvensjonelle ror på alle måter. De gir antagelig også dårligere propellervirkingsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 7.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 Det hørs fornuftig ut, JRK og Skin. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 9.Januar.2004 Del på Facebook Svart 9.Januar.2004 For noen år siden ble det avertert en del for et ror, la meg kalle det et hjelperor for påhengere og hekkagregater. Det løftet seg opp og var ikke virksomt når du kjørte fort men senket seg ned i vannet ved sakte fart. Skulle gi bedre sving ved sakte fart og bakking. Det så nærmest ut som to loddrette plater på hver sin side av propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.