Jump to content

Jeg trenger tips til rens av ferskvannstank

Odd Thomas

Recommended Posts

Hei!

Vi kjøpte oss en Bayliner 2855, 2000 modell fra USA i vinter. Når båten kom til tollager, hadde importør en litt ukyndig hjelp til vinterkonservering. Det vi oppdaget da vi tok båten i bruk, var at han hadde hatt rød frostveske på tanken for ferskvann og da følgelig varmtvann.

Vi har nå fyllt tanken og skiftet vann 3 ganger. Fargen er borte, men når vannet har stått en stund, lukter det f. jævlig. Det er med andre ord ikke frisende å vaske opp, dusje eller andre ting fra denne vanntanken.

Kan noen hjelpe oss med tips om hvordan vi skal rengjøre systemet uten for stor operasjon?

Har ikke hatt tilsvarende problem selv, men stor utskylling kunne kanskje hjelpe. Hva med å prøve å montere hageslange på "utstussen" fra vanntanken. Sett på vannet slik at vann da kommer inn motsatt vei i tanken og det renner ut av ventilasjon og påfylling. Har du mulighet, så kan det jo stå slik et døgn eller to. Da får du i hvertfall skyllet skikkelig gjennom tanken uten bruk av noen løsemidler eller tilsvarende.

Er redd for at du må benytte noe for å få det rent. Har ikke hatt dette problemet, men har fått denne typen frostveske på henderne noenganger og er noe dritt å få av....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

jag byggde min egen "oppvaskmaskin" för båttanker

2 korte slanger en 340604_B_2006-06-29_085511_928.jpg + en borrmaskin

184 kr på ClasO

varmt vann o oppvaskmiddel.......tanken blev så ren så man kunde spegla sig i den..... :smiley:

Da må du komme med oppskriften Gunga, how do you do it :eek:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

it so easy, I didnt think, I had to explain.......

fyller tanken med ca 10l varmt vann+ oppvaskmiddel.......

den ene 1,5m slangen sugslang....en liten vikt som håller ned den......

den andre 1,5m slangen på trykk siden...fester jag en vanlig hageslang-munnstycke, sådant som man vrider så att det spruter åt alla håll....

sen stoppar jag in även trykkslangen i mannhålet o kjör runt

låter dette gå runt 15-20min......sen spyling med rent vann.....

S/Y Gunga Din

Den tiden jeg laget vin og øl brukte jeg krystallsoda for å vaske flasker og dunker. Det ble effektivt rent.

Kanskje det går å bruke? Løse opp en pakke i varmt vann og helle på tanken, etterfylle med varmt vann til tanken er full og la det stå en stund før skylling.

Krystallsoda får man kjøpt på de fleste matvarebutikker.

Eneste minus er at det kan virke på enkelte metaller, men syrefast skal vel gå greit?

Fant en beskrivelse fra Arcus.

Da takker jeg for tipsene, jeg gjorde en vaskejobb i går kveld på tanken. Ben-Sin tipset meg om at en vasketablett fra Sun (slik man har i oppvaskmaskinen) kunne være noe. Jeg løste opp to tabletter i varmt vann på sprøytekanne og tømte i tanken. For å sjekke om såpen kom frem til kran i dusjer og pentry, tilsatte jeg kanna en flaske konditor farge. Da blått vann kom frem i springen på både varmt og kaldt vann, lot jeg vannet stå 3-4 timer.

Så skyldte jeg igjennom systemet 3 ganger, før jeg fylte opp tanken og hadde på et desinfiserende pulver jeg kjøpte på det lokale caravansenteret.

Dette skal være i systemet i 16 timer, så seinere i dag skal jeg tømme tanken igjen, før vannet skal på igjen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...