Jump to content

Service på el -anlegg ?

Tone

Recommended Posts

Jeg er en lykkelig eier av en JODA 7500 -83 (nyervervet i høst). Det ble ikke så mange turene før båten ble tatt opp på land. Jeg rakk imidlertid å få oversikt over noe som ikke virker.... Bla. er det elektriske anlegget modent for en liten oppjustering - tror jeg. Det har nok ikke vært gjort noen særlige endringer/oppjusteringer de seneste årene. Innelys og kjøleskap virker ikke (kan hende det er såpass enkelt som at sikringer er gå'ne...) Uansett - jeg har ikke noen særlige kunnskaper verken om elektrisitet ombord eller motor -  så til våren ønsker jeg å få noen til å "gå over" det el. anlegget, slik at jeg kan benytte alle "fasilitetene" ombord - og evnt. også få installert noe nytt..   Er det noen som kan gi meg råd/tips om hvor jeg kan henvende meg ? (Kan ikke bli helt blakka av en slik affære..) Båten ligger i Oslo området

Takker forøvrig for en nyttig side - blir jo kjempeimponert over hva dere gutta kan... :cheers:

Kjenner desverre ikke bransjen i Oslo-området så der har jeg ikke noe å bidra med....

Men hvis du ikke har så mye greie på strøm selv kan det uansett være lurt å lære seg det mest grunnleggende som bytte av sikkringer og hvordan selve opplegget i båten fungerer. Dette har litt med sikkerhet å gjøre også. Synes det er veldig lurt å leie noen proffe til å gå over anlegget, men for å vediikeholde det kan det være lurt å kunne litt selv og.

Vil derfor anbefale deg å kjøpe boken "Strøm Ombord" av Jon Winge. Dette er et kjekkt, lite hefte som egner seg bra for oss som ikke er eksperter på strøm. Noen som vet hvor man får kjøpt det? Jeg kjøpte det fra Båtmagasinet en gang i tiden.

Kjøp deg også et billig, enkelt multimeter på Biltema, Europris eller noe slikt. Veldig kjekt å ha....bruk står det om i boken!

Dette er ikke ment som noen oppfordring om å gjøre tingene selv, men det er kjekkt å kunne fikse sikkringen til kjøleskapet midt i ferien  :cheers:

Har hatt båt i Oslo en årrekke,  men kjenner desverre ikke til noen god båtelektriker jeg kan anbefale.

De finnes sikkert, men gjemmer seg godt.

Derimot har jeg opp gjennom årene hørt mange skrekkhistorier om skyhøye regninger og dårlig utført arbeid. Var jeg deg, ville jeg i første omgang fått en båtkollega med erfaring til å ta en titt. Det kan ofte bare være snakk om bagateller, og de fleste båtfolk synes det er morsomt å  hjelpe andre.   Ser at Per allerede har tilbudt seg.  :cryin:

Enig med det flere har skrevet, det kan lønne seg å sette seg litt inn i strøm-opplegget i båten.

Normalt er den største delen av jobben å finne ut hvordan ting er koblet sammen, følge kabler etc.

Med litt hjelp fra et multimeter og folk her på forumet bør de fleste problemer da la seg løse.

Ang. multimeter fra Biltema så ville jeg anbefalt den "dyreste" modellen da denne har automatisk avstengning. http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=17458

Og velkommen hit Tone!  :rolleyes:

Ingar: Ang. multimeter fra Biltema så ville jeg anbefalt den "dyreste" modellen

Er dette et OK multimeter sammenlignet med hva man kjøper i faghandelen? Har ingen erfaring med et slikt instrument, men ser helt klart nytteverdien i båten, bilen osv.

Dette fra Biltema er jo prisgunstig, men så var det dette med kvaliteten da....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mener å ha lest en plass at Europris faktisk har OK mulimetere til 79 kr eller noe slikt.

Selv var jeg dum nok til å kjøpe Båtmagasinets "klubb-multimeter" til 550 kr....500 kr ut av vinduet....hadde klart meg lenge med noe til en 50 lapp. Har jo ikke rare kravene til nøyaktighet når det gjelder vanlig amatørbruk....

Hei ! Takk for velkomsthilsenen, Ingar - og takk til dere som har tipset om linker og om gode og nyttige kjøp. Har allerede utviklet en viss avhengighet til disse sidene...   Heftet "strøm ombord" er i hus - etterhvert forstår jeg nok mer av opplegget.

Gleder meg virkelig til min første sommer med båt. I ventetiden er det flott å kunne bli litt mer teoretisk forberedt til praktisk båtliv.

:cheers:

• 1 år senere...

Hei!

Jeg er i bortimot samme situasjon som Tone var i, da hun i sin tid startet denne tråden. Derfor tar jeg sjansen på å trekke denne frem igjen i stedet for å starte en ny.......

Stikkord:

Scand Classic 25 (1980)

Div. instrumenter som ikke funker.....(Eh... ingen viktige heldigvis....bare oljetrykk, kjølevannstemperatur, tankmålere og turteller....)

Ønsker en rask "innføring" i min båts el-anlegg.

Båten ligger i Tønsberg/Nøtterøy

Finnes det en kyndig person i nærheten som er interessert i jobben??

Kontakt meg på 952 94 305 eller tor@kardemommeby.com

På forhånd takk!!

Tor

Ønsker en rask "innføring" i min båts el-anlegg.

Båten ligger i Tønsberg/Nøtterøy. Finnes det en kyndig person i nærheten som er interessert i jobben??

Hvis du søker en regulæar båtelektriker, ville jeg prøvd Toms Bil og Båtelektro i Horten (tlf. 33 04 14 91). Jeg har brukt han (Tom) noen ganger og har vært veldig fornøyd med det han har gjort.

Hvis du ønsker å lære deg dette med elektronikken i båten så er det ikke så vanskelig. Jeg og brodern gjorde dette for første gang i fjor. Når vi begynte kunne vi ingenting, men etter å ha hørt oss litt rundt og lest diverse bruksanvisninger så klarte vi å legge opp helt nytt elektrisk anlegg i båten.

Lykke til!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hei igjen!

Takk for tipset TC. Hvis ikke det dukker opp andre (kanskje en ”hobby”-elektriker?) vil nok dette være en bra løsning.

jorhei: Joda, du kan være sikker på at dette skal studeres inngående..... etterhvert......til vinteren tenker jeg...... Men jeg må bare innrømme at jeg trenger hjelp med dette foreløpig......  :sailing:

Tor

Admin har uten å varsle meg "besøkt" ca. 300 av mine postinger - legger inn denne igjen:

Forum / Åpent forum / Re: Service på el -anlegg ?  på: 18/11/02 16:48  

--------------------------------------------------------------------------------

Tone: Jeg er en lykkelig eier av en JODA 7500 -83 (nyervervet i høst). Det ble ikke så mange turene før båten ble tatt opp på land. Jeg rakk imidlertid å få oversikt over noe som ikke virker.... Bla. er det elektriske anlegget modent for en liten oppjustering - tror jeg. ....    

Er det noen som kan gi meg råd/tips om hvor jeg kan henvende meg ? .....

--------------------------------------------------------------------------------

Har selv god erfaring med Tom's Bil&Båt-elektro: http://www.gule.no/BV-6358 Har godt ord på seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...