Jump to content

Radar og flat-skjerm?

Marwin

Recommended Posts

Trenger litt oppdatering på "nyere" radarskjermer / systemer... :rolleyes:

Gammeldags radar, nyere radar, Black-Box radar osv.

I min verden VAR en radar en antenne (roterende, oppe i masta), en wawe-guide (coax-rør ned til radaren), en sender-mottaker av radarsignalene sammenbygget med en videodel som viste bilde på skjermen...

Så kom småbåt-radaren (bl.a.) med antenne og sender-mottaker-del oppe i "kakeboksen" og en mange-leder kabel ned til "videodelen"; I denne kabelen går styresignaler OG en coax med selve videosignalet... (Trur eg..) :rolleyes:

Nå ser jeg uttrykket Blackbox-radar... :confused: Betyr DET at vi bare trenger en simpel videoskjerm i tillegg til denne nye duppeditten?

(Akkurat som vi kun trenger videoskjerm når det nye TV bakkenettet kommer?)

I så fall, er dette signalet (fra BlackBoxen) et rent videosignal, VGA, SVGA, spesialsignal som den enkelte fabrikant prøver å standardisere, eller hva???

(Skjemmes over å røpe så mye uvitenhet, men det er kanskje andre som lurer på det samme??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Så vidt jeg har fått med meg så er blackbox radarene skreddersydde til spesifikke kartplottere/fabrikat, har du en Seiwa kartplotter kjøper du en Seiwa kompatibel blackbox.

Si-Tex har lenge hatt en PC-basert radarløsning men da jeg undersøkte for en del år siden fantes den kun for et bestemt kartplotteprogram (Nobeltec?) som der ikke fantes norske kart til...

Kunne godt tenkt meg en bitteliten kakeboks med PC-interface :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det skrives jo endel om radarer i forskjellige tråder. Ut fra erfaringene også i sommer er mitt synspunkt at radaren er mest nødvendigte når forholdene er som verst, dvs når det striregner, eller blåser mye og bølgene overskrder 1 - 2 meter. Da er min erfaring at det er vanskelig å betjene tastaturet på PCen. Jeg har et system ombord (ethernet) med PC-tilkobling til navigasjonssystemet (Raytech RNS v 6.0). For min del kan jeg bare "glemme" å se og betjene radarbildet på PCskjermen når værforholdene er vanskelige. Instilling av gain med RAIN og FTC er kompliserte med tastuturet når båten ruller og stamper selv om skjermbildene er likeverdige på PCen og kartplotteren. Dette er erfaring fra motorbåt. Jeg vet ikke hvordan det er i seilbåt. Radaren er mitt viktigste navigasjonsinstrument ombord, og denne benytter jeg under absolutt alle seilingsforhold.

Og av dette slutter jeg at "småbåt-radaren er tingen... For å ha mulighet til å stille inn seaclutter, gain osv, ser jeg som et absolutt must! :smash:

Og da må det bli Furuno 17XX...

Eller er det noen bedre??

Kjøpt fra USA, hvem er billigst / best å handle med??

Ser absolutt poenget til roaldbj. Kan være fristende å handle en Furuno 1715 men for min del tror jeg ikke det blir noe slikt denne sommeren men som sikkerhetsutstyr kommer radar høyt oppe på prioriteringslisten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
For min del kan jeg bare "glemme" å se og betjene radarbildet på PCskjermen når værforholdene er vanskelige. Instilling av gain med RAIN og FTC er kompliserte med tastuturet når båten ruller og stamper selv om skjermbildene er likeverdige på PCen og kartplotteren.

Egentlig er ikke problemet større enn at noen må lage en liten kontrollerboks til PC med de knappene du trenger til å betjene radarprogrammet.

Det frister med en black box ettersom det bringer den dyre elektronikken under dekk. Noen av disse har utgang for dataskjerm og video, og det finnes black box radar/plotter-kombinasjoner. På den annen side er det nok enklest med plotter som kan bruke radarer som har all elektronikken i kakeboksen.

For seilere er det vesentlig at utstyret bruker lite strøm, og da er spørsmålet hva slags seiling. For mitt bruk som stort sett er langs kysten og over Skagerak så er det antagelig mest effektivt med en Furuno plotter med radar, og AIS koblet til denne. For havseilas kan plotteren være avslått i lange perioder, og da er det en separat radar som bruker minst strøm.

Har inger erfaring med blackboxradarer, men vil abolutt påstå at det mest kostnadseffektive, og mest brukervennlige, er å kjøpe ein brukt Furuno radar på ebay. 17XX, 18XX eller 19XX seriene. Har sjølv gjort det og slapp unna med NOK kr 4000,- ferdig levert på postkontoret mitt for ein 1830 fra midten av 90-tallet. Fullt ut brukbar med 10 tommers skjerm og 3 fots kakeboks med 3,9 graders strålebredde. Og det beste av alt er at gain, seaclutter osv har egne dedikerte skruknapper i stedenfor å måtte gå inn å bla i menyer som på såkalte "småbåtradarer" med liten LCD-skjerm. Men det er no bare min mening da :wink: At vi her snakker om "gammeldagse" dype skjermer tar vi bare som ein utfordring å få integrert greit i instrumentpanelet :smash:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

På www.defender.com selges Furuno 1725 til 1350$ :rolleyes: Med 5,2° strålebredde...

Furuno har en 16XX-type til 1100$ med en vertikal strålebredde på 6.2°.

JRC har en radar med 7° bredde til 995$

Ser ut til at prisen reflekterer strålebredde (=oppløsningsevne).

Tror at 1725 blir mitt valg... :rolleyes:

Ellers enig i at "skruknotter" er å foretrekke på mange funksjoner, men i valget mellom rimelig og lite display, må jeg vel finne meg i litt knappetrykking... :sad:

Furuno har en blackbox (med mer) som består av ett innfellbart tastatur, prosessoren og en vga skjerm. Den siste skjermen kan være hvilken som helst med vga inngang. Så kobler man på radar antenne, setter i kartbrikke, kobler til ais, ekkolodd, autopilot, kamera eller hva med en værstasjon? Denne boksen gjør akkurat det samme som de andre plotterene men kommer i en veggmonterbar boks og kobles altså til ekstern skjerm. Kan absoult anbefalles. Skjermen bør ha dimmemulighet!

ser man litt på vad proffs'n har så er det bare Furuno..........

Den eneste grunnen til det er prisen, på proff markedet er Furuno faktisk en rimelig radar, Sperry og Kongsberg kan faktisk bare gå å legge seg. Kvaliteten skal ikke jeg kommentere denne gangen men jeg hadde ikke latt være å anbefalle Furuno :lol:

Noe av grunnen er effektiviteten til Japsene, de er desidert størst i antall og da blir prisen hyggelig.

Furuno har en blackbox (med mer) som består av ett innfellbart tastatur, prosessoren og en vga skjerm.

Har denne boxen eit nummer og ein ca pris..? Selv om eg nettopp har kjøpt meg "gammeldags" radar lurer eg allerede fælt på å avansere til meir moderne ifm. nybåtkjøp som forhåpentligvis er nærmt forestående :sailing:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Denne boksen har ett nummer alt etter hvilken antenne du ønsker. Skal du kun bruke den som radar kan du få den rimelig på ebay og bruke den første navnet versjonen (ikke vx2). Da mangler du funksjoner som ais og cmap max kart men til gjengjeld får du en super radar som ingen kan måle seg med. Selv betalte jeg 4000,- for ett slikt system uten skjerm, antennen kjøpte jeg ny her i Norge. Er budsjettet ubeskrivelig høyt kan du selvsagt kjøpe den nye men da må du regne med å passere 30 lapper før skjermen er handlet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...