BAK760 Startet 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2007 Har en Sollux 760 snekke med en Yanmar 4JH2-UTE. Etter vinteropplaget skulle motor test kjøres og olje skiftes. Oppdaget at det var kommet vann i oljen , klarte heller ikke å dreie motor manuelt. Etter nærmere sjekk oppdaget jeg at det var kommet vann inn i stemplene. Fikk overhalt toppen , plansliping , ny pakkning og trykktestet den , toppen er mao. ok. Stempel huset var også ok. Før nytt oljefilet ble satt på plass kjørte jeg på starter og oppdaget at kjølevannet randt ut fra oljefilter-huset. Sjøvannskjølingen er ikke aktivisert , noe som eliminerer muligheter for feil i oljekjøler, sjøvannpump o.l. har også fjernet viftereim for å deaktivisere vannpumpen og tatt bort oljerøret fra Turboen. Har mao fjernet "fellesnevner mellom vann og olje" ( tror jeg) . Forsatt kommer det vann fra oljefilter - huset , når jeg vrir på starteren. ?? For meg virker det som om det er trykket fra stemplene som presser ut vannet. Redd for sprekk i blokk , men er usikker. Har noen hvert borti noe tilsvarende ??? Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Velkommen til baatplassen, Har ikke så mye greie på motorer , men jeg er sikker på at noen her på forumet kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Det må da minke på ferskvannet hvis du beskriver dette rett ? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Hei. Tror jeg forsøkte å svare deg for en tid siden, men finner ikke svaret her, må ha gjort noe feil. Har samme motor, men ikke hørt om dette før, prøv et spørsmål på dette forumet kun for Yanmar motorer under JH. http://www.freeboards.net/?mforum=yanmarhelp Du trenger kun å registrere deg, slik som her på Båtplassen. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
BAK760 Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 (redigert) Hei Takk for svar. Jeg fant "feilen". Det lønner seg å sjekke at bunnpannen er helt tom for olje og vann , før påfylling av ekspansjonstank. Men man får litt panikk når vannet i ekspansjonstanken forsvinner ( p.g.a.luft) , sammtidig som oljepumpen pumper ut vann. Redigert 19.Juli.2007 av BAK760 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.