Jump to content

Rute Fossingfjorden - Arendal

Baatlaus

Recommended Posts

Hei

Koser meg og leser mye på forumet, mye bra lesning.

Skal på offshore1 i Arendal i helgen og lurer litt på rutevalg fra innerst i fossingfjorden hvor båten ligger, og til Arendal. Hvor kan jeg gå innaskjærs og hvor skal man passe på ekstra?

Skal seile på gps og papirkart, men har kun 1:50 000 utgave 2006.

Har beregnet en rute som ble omtrent 50nm... noen som kan bekrefte dette som ca riktig avstand?

Er det mange andre her på forumet som skal nedover???

:sailing:

Avstand stemmer sånn noenlunde. Kjør ut Kragerøfjorden, inn og gjennom Portør, inn og gjennom Risør hvis mye sjø, inn ved Lyngør og følg den indre eller ytre leia ned til Tromøysundet. Vips så er du i Arendal.

Passe på ja, vet ikke hvor vant du er til å kjøre båt. Men faktisk er det flere ting du må passe på. Farvannet er urent med flere grunner og båer mer eller mindre hele veien fra Portør til Arendal hvis du velger den indre rute. Kjører du utaskjærs bør det gå greit. Redningsutstyr og gjennomgang av kart bør være en del av forberedelsene. Sørg også for at båt og motor er i orden. Hvis ikke kjør bil.

Redigert av Hansi (see edit history)

Med båten i fossingfjorden er du nok godt kjent i Kragerøskjærgården.

Ved Portør må du utaskjærs ned til N for Risør hvor du kan smette inn ved Grønnholmskjær for å så fortsette innaskjærs på innsiden av Vardøyene (perleporten) og Risøya ned mot Risør.

Ved Stangholmen må du utaskjærs igjen et lite stykke før du kan gå inn Lyngørfjorden. Derifra kan du gå mer eller mindre innaskjærs helt ned til munningen av Tromøysund.

En fin led jeg går endel er sørøver fra Lyngørfjorden, ut Hagefjorden på innsiden av Sandøya. Så over Oksefjorden over til Kilsundet. Så holde på utsiden av Flostadøya å følge leden som går på innsiden av endel mindre øyer som gir noe beskyttelse til du kommer til Tromøysund.

Alternativt om du vil ta en virkelig fin og trang innaskjærsled som fører helt inn i Tromøysund, holder du inn Snaresund fra Lyngørfjorden. Så over Oksefjorden og inn i Eikelandsfjorden som er begynnelsen på den idylliske leden som bør oppleves. Husker godt denne leden fra før kartplotterens tid og at den var merket noe særlig. Da måtte man lure seg forsiktig gjennom som ikke lokalkjent turist. I dag er den fint merket og meget avslappende å gå.

Husker ikke bruhøyden her, men hukommelsen sier det ikke er noe for seilbåter. Motorbåter er "no problem".

Jeg stikker muligens nedover på Fredagen. Regner med å være fremme på ettermiddagen om forholdene tillater det.

God tur!

Mvh. SAP

Passe på ja, vet ikke hvor vant du er til å kjøre båt. Men faktisk er det flere ting du må passe på. Farvannet er urent med flere grunner og båer mer eller mindre hele veien fra Portør til Arendal hvis du velger den indre rute. Kjører du utaskjærs bør det gå greit. Redningsutstyr og gjennomgang av kart bør være en del av forberedelsene. Sørg også for at båt og motor er i orden. Hvis ikke kjør bil.

hehe... jo da, tenkte vel ikke på akkurat den biten, for det kaller vel man vel gjerne grunnleggende før en hver tur...

Det var mer på om det var noen som hadde noen gode ideèr og som var villige til å dele med andre da jeg ikke har vært vest for kragerø med båt ennå...Når jeg nevnte ting som må passes ekstra på var det for eksempel umerkede grunner på gode ruter, men uansett takk for tipset! :)

Med båten i fossingfjorden er du nok godt kjent i Kragerøskjærgården.

Ikke veldig da er det er første sesongen med båt der nede.

Men har gått både Kreppa og indre sundet fra fossingfjorden og ut i kjøpmannsfjorden så truen til Portør skal gå fint i korteste rute.

Ved Portør må du utaskjærs ned til N for Risør hvor du kan smette inn ved Grønnholmskjær for å så fortsette innaskjærs på innsiden av Vardøyene (perleporten) og Risøya ned mot Risør.

Ved Stangholmen må du utaskjærs igjen et lite stykke før du kan gå inn Lyngørfjorden. Derifra kan du gå mer eller mindre innaskjærs helt ned til munningen av Tromøysund.

En fin led jeg går endel er sørøver fra Lyngørfjorden, ut Hagefjorden på innsiden av Sandøya. Så over Oksefjorden over til Kilsundet. Så holde på utsiden av Flostadøya å følge leden som går på innsiden av endel mindre øyer som gir noe beskyttelse til du kommer til Tromøysund.

Alternativt om du vil ta en virkelig fin og trang innaskjærsled som fører helt inn i Tromøysund, holder du inn Snaresund fra Lyngørfjorden. Så over Oksefjorden og inn i Eikelandsfjorden som er begynnelsen på den idylliske leden som bør oppleves. Husker godt denne leden fra før kartplotterens tid og at den var merket noe særlig. Da måtte man lure seg forsiktig gjennom som ikke lokalkjent turist. I dag er den fint merket og meget avslappende å gå.

Husker ikke bruhøyden her, men hukommelsen sier det ikke er noe for seilbåter. Motorbåter er "no problem".

Perfekt, var det jeg lette etter! Regner med at sandøya og over til kilsundet er raskeste vei så blir nok den nedover i hvertfall...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...