Birchwood 320 Startet 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2007 Ligger i Husnes båthavn med en kamerat (Starpowr her på forum) med et mulig gir havari.. Det er et Borg Warner 72 rett gir med 1-1 utv. Er det noen som har bok eller spreng skisser av dette giret. Giret står på et Sternpower 1000 aggregat med 7,3 d-tronick motor. Noen som vet hvor overhaling kan bli gjort? Hordaland helst. Symtomer. Litt vann i oljen. Sjekket kjøler og den ser tett ut. Giret blir så varmt at ein ikke kan holde neven på det 1 sec engang. Giret slurer også når varmt. Noen med forslag.?? På forhand takk Mvh Wellcraft Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Sjekk denne i Bergen: http://www.kdtrading.no/tradingshop/index.php?cPath=102 Utslitte clutcher og trustlagere. Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 18.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2007 Ring Halaas & Mohn, tlf. 71572850, de er importører av disse girene. De har en kar som er spesialist på disse girene. PS. har dere peilet oljen? For lite olje fører til varmt gir og sluring. Mvh, Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 For mye olje kan likeledes føre til varmgang i et gir. Støtter den med å ringe Halaas & Mohn, de har huset fullt av flinke mekanikere og maskinarbeidere. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Vi fant ikke noen lekasje i oljekjøler men det ser ut til at olja forsvinner litt etter litt. Det var nok for lite olje som gjorde at giret slura. Vi har skifta olje et par ganger og så får vi se om hva som skjer. Giret virker nå hvertfall.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
M/S Bastard Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Er simmeringen på splinen (riktig ord?, akslelen som går inn i motor) tett? Det lakk olje der på min kasse. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 ser ikke noe olje her. men tenker på tetning mot drevet. en gang må belgen bli full Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
M/S Bastard Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Ok, hos meg så rant gearolje inn i svinghjulshuset. Glad jeg oppdaget dette før jeg satt inn motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2007 Vi fant ikke noen lekasje i oljekjøler men det ser ut til at olja forsvinner litt etter litt. Det var nok for lite olje som gjorde at giret slura. Vi har skifta olje et par ganger og så får vi se om hva som skjer. Giret virker nå hvertfall.. Fikk samme problem med babord gir i fjor sommer på vei hjem fra ferie (gikk fra Husnes ). Hadde en liten stopp ved en kai på Bokn, fikk ikke revers til å virke helt (trodde der var mye strøm ved kaien), og gikk derfra en halv time senere. Kom da halveis over Boknafjorden, så mistet jeg skyvekraft fra babord motor. (Heldigvis vindstille og 25gr og sol). Sjekket motorrommet, og fant da ut at babord gir hadde blåst ut peilepinnen på HS1A giret, og tømt det for olje. Alt var varmt, så jeg gjorde ikke noe da, men gikk rolig for styrbord maskin i et par timer til alt hadde kjølt seg. Sjekket opp da, fylte på olje på nytt, og startet opp, og giret virket. Brukte giret et par turer senere på sesongen, og det virket, helt til siste turen, da sviktet det fremover, men virket bakover. Giret jukset et par ganger, men holdt en god stund. Giret ble fikset nå i våres, og det var disse clutch-lamellene som var utslitt. Så teorien min er at slitasje i disse, skapte varme når jeg gikk med ferielastet båt, og gikk lengre en det som var vanligt, slik at oljen kokte, og skapte overtrykk og blåste all olje ut. Skal han komme seg hjem med det giret, bør han gå roligt, og ikke for langt om gangen, slik at han får holde oljen under kokepunktet. Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 21.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2007 javell så var båtferien over for denne gang. er nemlig eier av førstnevnte gear. Forlot båten i sunde båthavn idag. Lånte bil for å få allt hjem. No ville kone , barn,hund og kanin hjem. Får ta noen telefoner på mandag å høre hvem,hva og hvor. får vel prøve å få slept båten hjemover neste uke. Etter prøvetur fra husnes til sunde / retur til husnes sammen med wellcraft såg allt ok ut, riktignok antydning til litt olje i kjølen, veldig lite riktignok, men dog. Var da usikker på om dette var hydr.eller motorolje da det var blandet med vann fra kjøl. men når Wellcraft ble byttet ut med kone og barn på husnes forandret allt seg tok samme rute men bare ein vei denne gang, dvs fra husnes til sunde. Merket ved ankomst sunde at gearet var tregt å få både ut og inn. etter fortøyning ble motorrom åpnet, hydr.oljestank slår mot oss. eg lukker igjen luka, sier til kona at hun reagerer som forståeligt er med når allt har fått roet seg, hunden og fruen + barn sendt på luftetur - kanin( grillen er fyrt opp ) åpnes motor-luken på nytt. konstaterer at etter ca 20 minutters tur fra husnes til sunde i lav marfart 2900 rpm ligger det minst 2-3 dl atf olje i kølen. etterfyller nivå,starter opp, lar gå inkoplet på tomgang v/kai. Oljen drypper raskt fra under startkrans. stopp i maskin,hovedbryter skrutt av,lysten på nikotin etter 3 års pause kom som hevet over meg. hva har skjedd ? hvorfor ? hva må gjøres ? ( det blir jo for dumt å si til kona at dette bare skjer når hu er med, og at eg aller helst ville byttet henne ut med wellcraft ) gearet har ikke sluret på noen av disse siste turene, rekner med at det da er pga at oljenivået tros allt har vert tilstrekkelig. Finner imid litt groms i oljen, ikke mye men dog. samt litt fint gullfarget !! metallspon.( er gearet fyllt med gull ? har eg endelig skutt gullfuglen ? neppe...... Kunne ikke se spor etter vann i oljen no... ( var litt vann i oljen ved første oljeskift før prøveturer på husnes.) da båten står for salg, må dette fikses på ein ordentlig måte.Vil ikke ha noen reklamasjon / havari etter å ha solgt. er det noen som har erfaring med hva ein sånn operasjon vil koste utført av fagfolk ? for å få ut gearet må båten på land, hekkagregat av, gearet løses fra utsiden. motor flyttes forover for å få løst av/ løftet av gear. oljekjølerens tetthet testet ved å fylle den med aceton.Skulle tro den skulle penetrere om det var lekkasje ? anyone ????? nb ! Vi fikk uansett flere fine turer med båten i sommer,ser på forumet at ikke alle var like heldige. Synest veldig synd på dere. Men det ordner seg nok uansett, tenk hvor mye verre det kunne ha vert. snakker tross allt( bare) om ein død, dyr ,klump med stål.... 3 ganger hurra for wellcraft for all hjelp både i forbindelse med slepeasistanse fra gjermundshavn til husnes, hjelp på husnes og sunde.Du er utrolig hjelpsom. mvh starpowr. ++++ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.