Jump to content

Problemer med VP timetelleren i min Bavaria

"Mathilde"

Recommended Posts

He..he. Regner med at denne tittelen blir en agurk som tiltrekker oppmerksomhet :lol:

Men akk ja...igjen har jeg fått noe småtrøbbel...og igjen er det utstyret som krangler. Denne gangen er det timetelleren til VP motoren som plutselig tok kvelden. Viser ikke noe lengre i det hele tatt :nonod:

Vel, vel. Må på ny ta en telefon til Lundebaat (heldigvis er det derfra båten er levert :yesnod: )

Ta det rolig...ville vært mer urovekkende dersom timeteller fungerte etter 2-3 år. Les bare på Bavariaforumet, virker som dette er regelen og ikke unntaket. Har også dau timeteller men desverre ingen garanti så da får det bare være. Du kan vel også glede deg til å overhale vannpumpe etter 400 timer, skifte impeller etter 20 timer og diverse andre morsomme ting som kommer med grønn maskin ombord. Hadde akkurat en tur og ble lettet for kr 680 for to gummidingser til varmeveksleren. Volvo skrøt av at de fikk daglige forsendelser med deler fra Gøteborg. De tror jeg så gjerne...

Selve båten fungerer vel bra?

Selve båten funger bra Sebaldus. Blir faktisk bare mer og mer fornøyd med den. Men utstyret har jeg hatt en del trøbbel med, jfr tidligere innlegg her på BP.

Nå har jeg fått byttet ut mye, så utstyrsmessig har jeg vel egentlig båten snart en 06/07 modell :lol: Men nå må det snart ta stopp, ellers går dette på tålmodigheten løs :smash:

Er det turteller med elektronisk timeteller? Isåfall er defekte slike en gjenganger.

Timetelling er en av de tingene der kun god gammel mekanikk er brukbar...

Det er noe med det. Legger du den defekte telleren til tørk, vil du finne ut at den fortsetter å virke fra der den stoppet. Dette er et av de heldigvis få maritime instrumenter som ikke tåler fukt. Men allikevel er så robuste at de virker igjen etter en skikkelig tørk. Mao. nokså ubrukelige saker.

Selv er jeg meget godt fornøyd med Faria fra Seatronic. Forbruket er bare tre tellere på noe under 500 timer. Robuste saker med andre ord. Timetellere bør monteres inne. Helst hjemme på soverummet.

Det er nok ikke bare din timeteller som svikter, på min forsvinner tallene av og til, spesielt ved regn.... Tenkte å ringe Lundebåt og be om en ny sak... turtelleren får også hikke engang iblant, da henger den seg opp helt på topp.... men den fikser også seg selv ved neste oppstart... Har hendt et par tre ganger hos meg.. Lenge leve Volvo Penta kvalitet :lol: (selv om denne dingsen er produsert av en underleverandør)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er dette en digital teller med LCD-visnig? Har tidligere sett på forumet at disse tellerne jukser i kaldt vær også. Kanskje ikke rette utførelsesgraden for vårt klima (underforstått tettning).

Støtter meg til Hulda i at det er nok det analoge og mekaniske som fortsatt duger hos oss.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hele sulamitten er vel elektronisk vil jeg tro.... timetelleren er i allefall et slikt lcd display

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det turteller med elektronisk timeteller? Isåfall er defekte slike en gjenganger.

Timetelling er en av de tingene der kun god gammel mekanikk er brukbar... :smiley:

:yesnod: Helt riktig. Har vært flere tråder på det. Kan ikke skjønne at ikke Volvo har klart å få gjort noe med dette. Det virker jo som dette går igjen over flere årsmodeller. Fikk selv ny på garantien fra Volvo etter 4 år, så du kan jo prøve dette.

Fikk selv ny på garantien fra Volvo etter 4 år, så du kan jo prøve dette.

Regner det som selvsagt at dette blir en reklamasjonssak. Men om jeg vil ha igjen en elektronisk timeteller, det er jeg jammen ikke helt sikker på. Da har jeg vel samme problemet igjen om et par år :confused:

Litt rart dette her. De fleste biler i dag har jo elektroniske tellere. Riktignok byr miljøet våre båter ferdes i på større utfordringer, men å lage elektronikk som tåler dette har jo flere andre greid. Hmmm....merkelig.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Det er nok ikke bare din timeteller som svikter, på min forsvinner tallene av og til, spesielt ved regn.... Tenkte å ringe Lundebåt og be om en ny sak... turtelleren får også hikke engang iblant, da henger den seg opp helt på topp.... men den fikser også seg selv ved neste oppstart... Har hendt et par tre ganger hos meg.. Lenge leve Volvo Penta kvalitet :lol: (selv om denne dingsen er produsert av en underleverandør)

Dette har jeg også opplevd. Den gamle, elektroniske timetelleren tok kvelden først ved ca 800 timer, men da sammen med resten av instrumentet. Tallene hadde imidlertid fusket litt nå og da i lengre tid. På den nye turtelleren spretter nåla vilkårlig opp i det motoren skrus av, noe den gamle aldri gjorde. Men som du skriver, så detter den ned igjen til null når jeg vrir om nøkkelen på nytt. Dette er ikke bra for et instrument som kostet 2500kr å bytte ut!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...